Op de een of andere manier moet het zadel op de fiets worden gemonteerd - klinkt eenvoudig, maar dat is het niet! Want het zadel moet natuurlijk stevig gemonteerd zijn en mag niet wiebelen of wegglijden. Anderzijds moet het in hoogte verstelbaar zijn, want dat is de enige manier om een fiets aan te passen aan verschillende paslengtes. En dat is precies waarom elke fiets, of het nu een trekkingfiets, stadsfiets, racefiets of MTB is, een zadelpen heeft. Vandaag de dag zijn stijve zadelpennen meestal gepatenteerde zadelpennen. Hier lees je wat ze zo gepatenteerd maakt.
Om je echt comfortabel te voelen op je fiets en topprestaties te kunnen leveren, moet hij goed passen bij je anatomie - vooral bij je beenlengte. In feite is de framemaat van een fiets slechts een ruwe benadering; de fiets past pas echt als het zadel op de juiste hoogte is afgesteld. En dat lukt alleen dankzij de flexibele zadelpen.
Deze verstelmogelijkheid is overigens erg belangrijk voor kinderfietsen. Hier zorgt de zadelpen ervoor dat je niet om de paar maanden een nieuwe fiets hoeft te kopen omdat de kleintjes omhoog zijn geschoten! Je kunt het zadel enkele centimeters verstellen, zodat de kinderfiets nog een hele tijd past.
Hoe een zadelpen werkt
.
Op de zadelpen zit de zadelklem. De twee rails van het zadel worden daar met een klemplaatje vastgezet. De zadelklem zit vast op een stang, hij verdwijnt gedeeltelijk in de zadelbuis (dit is de buis van het frame die van de trapas naar het zadel loopt). De hoogte van het zadel is dus flexibel, je kunt zelf bepalen hoeveel van de zadelpen in de zitbuis zit. Met een zadelklem wordt de zadelpen dan vastgezet in het frame. Maar wees voorzichtig! Om ervoor te zorgen dat de zadelpen stevig in de zitbuis zit, mag de minimale insteekdiepte niet worden onderschreden! De meeste zadelpennen hebben een markering die aangeeft hoe ver ze uit de zitbuis mogen steken.
Zo beïnvloedt de zadelpen je zithouding
.
Natuurlijk moet het fietsframe je zo goed mogelijk passen, maar verschillende onderdelen zijn verantwoordelijk voor de fijnafstelling van de zitpositie. Naast de stuurpen en het stuur is de zadelpen er één van. Dus als je nieuwe fiets wat oncomfortabel zit, kun je dat met deze onderdelen tegengaan en Stack en Reach naar wens aanpassen.
Deze opties biedt de zadelpen:
- U kunt het zadel iets naar voren of naar achteren bewegen voordat u de bouten vastdraait. Zo kun je de positie bepalen waarin je zadel het meest comfortabel aanvoelt. Hierdoor ontstaat meer of minder afstand tot het stuur
- Afhankelijk van de constructie van de zadelbasis verandert hierdoor ook de kanteling.
- Dehoek waaronder de zadelklem op de zadelpen zit, beïnvloedt de hoek van het zadel en dus de zitpositie.
- Een offset zadelpen is naar achteren gebogen, waardoor het zadel een stuk verder van het stuur af komt te staan. In de artikelbeschrijving vind je meestal een specificatie die aangeeft hoeveel offset (of setback ofoffset) de zadelpen heeft. Er staat dan bijvoorbeeld: "Setback 20mm".
- De meest voor de hand liggende manier om je fiets individueel af te stellen is natuurlijk de zadelhoogte.
- Als je zithouding en zadelhoogte veranderen, verandert ook de hoek waaronder je benen werken! Dit kan leiden tot een efficiënter gebruik van kracht.
Wat is een patentsteun?
U vindt ze misschien nog wel op retrofietsen, maar in de moderne fietsbouw zijn ze verdwenen - het gaat hier om Kerzensattelstütze. Hierbij waren de eigenlijke zadelpen en de zadelklem twee afzonderlijke delen. De iets dunnere bovenkant, "zadelpen" genoemd, werd met behulp van de zadelklem met het zadel verbonden - dit systeem was echter niet bijzonder stabiel. Alle "normale" stijve zadelpennen zijn daarom tegenwoordig zadelpennen. De zadelklem en de zadelpen zijn stevig met elkaar verbonden. Dit betekent dat als de hoogte en de hoek van je zadel eenmaal zijn ingesteld, ze betrouwbaar blijven zitten.
Wat is een flex post?
Je zit in de afdeling stijve palen, dus wat doen flexpalen hier? Simpel. Deze zadelpennen hebben geen speciale componenten die voor demping zorgen, dus ze zijn stijf qua constructie. Maar het materiaal van de hele post is enigszins flexibel. "Undirectioneel carbon" maakt dit mogelijk, het bestaat uit gerectificeerde vezels, deze kunnen in één richting (verticaal in het geval van een zadelpen) absoluut niet buigen, in een andere richting (verticaal in dit geval) zorgen ze voor enige flex en dus demping.
Welke zadelpen voor racefiets, mountainbike of stadsfiets?
Van tijd tot tijd worden zadelpennen toegewezen aan verschillende soorten fietsen. Verende zadelpennen voor de comfortzone trekking en stad, verende zadelpennen voor MTB en stijgende zadelpennen voor racefietsen. Ergens logisch, maar niet echt correct! Er zijn fabrikanten die hun zadelpennen aanwijzen voor een bepaald type fiets. Natuurlijk zijn bijzonder stijve, lichtgewicht carbon zadelpennen populair op racefietsen, en een stevige, duurzame aluminium vario-post heeft meer zin op DH-fietsen en Enduro-fietsen dan op trekkingfietsen - maar het is geen must.
Je vindt veel verschillende zadelpennen op racefietsen.
U vindt vaak verdelingen volgens de dikte van de zadelpen, dan wordt 25,4 mm of 1 inch aanbevolen voor stadsfietsen, grotere kalibers vanaf 31 mm voor mountainbikes en middelgrote maten rond 27,2 mm voor racefietsen en trekkingfietsen.
Maar als de diameter en de inbouwlengte passen, kun je in principe met elke zadelpen beginnen.
Welke starre zadelpen past bij jouw fiets?
Welke zadelpen op welke fiets past is vooral een kwestie van buisdiameter en lengte. Zo kom je erachter welke zadelpen bij jouw frame past:
- U moet de binnendiameter van de zadelbuis weten. Maak hiervoor de zadelklem van uw fiets los en verwijder het bestaande zadel en de zadelpen. U kunt nu met een meter de binnendiameter bepalen. Als je een meetlat hebt (die kun je bestellen bij ons meetgereedschap), hoef je de zadelpen niet te verwijderen. Met een beetje geluk staat de maat ook gewoon op de oude zadelpen.
- Als je links op de filter "Diameter" klikt, zie je hoeveel verschillende buitendiameters er zijn. U kunt gewoon kiezen welke bij uw frame past. Van 25,0mm tot 32,4mm ( de stappen groeien telkens met 0,2mm) - we hebben keuze genoeg hier in de winkel.
- Veel modellen zijn verkrijgbaar in verschillende diktes! U kunt dan tijdens het bestelproces in het venster rechts de juiste diameter selecteren voordat u het artikel in de winkelwagen plaatst.
- Naast de diameter is de lengte een belangrijke parameter. Hoe lang je zadelpen moet zijn hangt af van je lengte en de geometrie van het frame. Tel gewoon de beoogde zitpositie op bij de insteekdiepte, dan kun je filteren op de juiste lengte.
Heb je een momentsleutel?
.
Als je een nieuwe zadelpen koopt, is er nog een belangrijke parameter: het koppel waarmee je de zadelklem moet aandraaien. Dit is niet belangrijk bij de aankoop van de fiets, maar er moet rekening mee worden gehouden bij de montage, zodat het zadel goed houdt en het materiaal niet wordt beschadigd door te veel kracht. Vooral voor fietsframes en zadelpennen van carbon is het gebruik van een torque wrench absoluut aan te bevelen!
Als je zadelpen oplicht...
Welke fiets je ook rijdt, als je hem in het donker of in het gebied van de StVZO wilt rijden, heeft hij rode achterlichten nodig. Bedrijven zoals Light Skin bouwen zadelpennen met geïntegreerde rode LED-lampjes die je goed zichtbaar maken. Opladen gaat via micro-USB.
Nu kun je op zoek gaan naar de perfecte zadelpen voor jouw fiets. Met of zonder verlichting, aluminium of carbon, verschillende maten en zelfs verschillende kleuren, goedkoop of bijzonder elegant ... er zijn veel opties om uit te kiezen hier in de online shop. Als je liever een variabele zadelpen of een geveerde zadelpen koopt, hebben we die ook op voorraad! En natuurlijk vindt u bij ons ook de nodige accessoires, een comfortabel zadel en zadelklemmen voor montage op het frame