Als je al een of twee fietsen uit elkaar hebt gehaald, ben je vast wel eens een trapas tegengekomen en weet je wat die doet. Het is echter niet moeilijk om de functie van de trapas uit te leggen: hij verbindt de crank met het frame en zorgt ervoor dat deze beweegbaar blijft en draait. Zonder de trapas kun je niet trappen, daarom worden trapassen ook wel bottom brackets genoemd. Het kiezen van de juiste trapas voor je fiets is wat lastiger; hieronder vind je tal van tips om je zoektocht te vergemakkelijken.
Voor veel fietsers is bijna geen enkel onderdeel van de fiets zo onopvallend en mysterieus als de trapas van de fiets. Toch moet de trapas, zoals hij vaak wordt genoemd, bestand zijn tegen ongelooflijke belastingen. Naast de aandrijfkrachten die op de trapas van de fiets werken, zijn er ook de belastingen die door de fietser zelf worden uitgeoefend. De tijden dat defecte en kapotte assen aan de orde van de dag waren, zijn gelukkig voorbij.
Dankzij de voortdurende verdere ontwikkeling van de fiets trapas, kun je nu kiezen uit een groot aantal verschillende ontwerpen. Moderne standaarden zijn onder meer trapassen met meerdere tanden, zoals Octalink en BB, vierkante BSA trapassen en Hollowtech II ISIS lagers.
Verschillende standaarden voor verschillende toepassingen
De verschillende standaarden die in de loop der jaren zijn ontwikkeld, zijn helaas niet compatibel met elkaar. Bij het vervangen van afzonderlijke onderdelen, zoals de crank, moet je je oriënteren op de bestaande trapas. Vaak is het vervangen van het complete lager met de cranks goedkoper dan het kopen van afzonderlijke onderdelen.
Bij het kopen van een fietsbottrapas zijn er een paar dingen waar u op moet letten. In ieder geval moet je letten op de behuizingsbreedtes, die verschillen van fiets tot fiets. Bovendien spelen het type schroefdraad en de vraag of de lagerschalen geperst of geschroefd zijn een grote rol. Het gegevensblad van uw fiets zal u vertellen welke standaard of welke trapas op uw fiets kan worden geïnstalleerd.
Vierkante trapas
De vierkante trapas wordt vaak gebruikt op oudere fietsen. Tot ongeveer 2000 was de trapas met een geïntegreerde vierkante as standaard voor racefietsen, mountainbikes en alle andere fietsen.
Multi-tooth trapas
Net als bij de vierkante trapas is de as in de trapas geïntegreerd. De krukas is links en rechts aan de as bevestigd. De crankhouder is ontworpen als een multi-tand, vandaar de naam van deze trapasstandaard.
Holle as trapas
In tegenstelling tot de multi-tand of vierkante trapas, heeft dit type trapas geen vaste as. Deze standaard is te zien op de meeste mountainbikes, crossfietsen of stadsfietsen van vandaag. De as van de crank wordt door de holle ruimte van de trapas geleid. Hier moet u nagaan welke installatiebreedte en behuizingsgrootte vereist is. U moet ook rekening houden met de inbouwmaat van uw slinger.