Of u nu een nieuwe fiets koopt of uw geliefde fiets aan een opknapbeurt toe is - zo nu en dan hebben fietsremmen wat aandacht nodig. Het remsysteem is een van de onderdelen van de fiets die voortdurend moeten worden onderhouden! Een MTB, racefiets of stadsfiets waarvan de remmen niet goed werken is een echt veiligheidsrisico, dus je moet je remmen zo nu en dan controleren. Het beste wat u vóór elke rit kunt doen, is even kort aan elke remhendel trekken; zo komt u niet voor onaangename verrassingen te staan bij het eerste rode licht. Een grondiger controle van de remmen maakt dan deel uit van de jaarlijkse veiligheidscontrole van de fiets
Fietsremmen - welke zijn er, welke zijn de beste?
Als u een nieuwe fiets wilt kopen en wilt weten wat de voor- en nadelen van de verschillende remsystemen zijn, kunt u gewoon direct verder lezen.
Met één klik komt u bij de sectie over onderdelen zoals remblokken en ontluchtingssets.
Schijfremmen voor fietsen
De laatste jaren zijn schijfremmen de gouden standaard onder de fietsremmen geworden. Ze vertragen direct en betrouwbaar. Er zijn mechanische en hydraulische fietsschijfremmen, bij mechanische remmen brengt een kabel - een Bowden-kabel - de kracht over van de remhendel op de remklauw. Bij hydraulische remmen brengt de remvloeistof in de kabel de druk over van de remhendel op de remklauw.
De voor- en nadelen van schijfremmen:
- Ze vertragen met veel pit
- Ze remmen met minder handkracht, zodat de handen niet moe worden, zelfs niet bij lange tochten bergaf
- Ze werken betrouwbaar, zelfs in natte omstandigheden
- ze veroorzaken geen slijtage aan de velgen
- wanneer je voor het eerst op schijfremmen rijdt, heb je enige tijd nodig om aan de remkracht te wennen
- ze moeten schoon worden gehouden
- ze zijn een beetje zwaarder dan velgremmen
- ze moeten geremd worden
- het ingewikkelde ontwerp maakt onderhoud door gelegenheidsmonteurs nogal moeilijk
Dit is wat u in gedachten moet houden als u op een fiets met schijfremmen rijdt:
- Raak de remschijven niet aan, vet en zweet kunnen inbranden en de remmen ruïneren
- er zijn speciale reinigers voor schijfremmen, er mag ook geen kettingolie op komen
- Opgelet, de remschijven worden zeer heet tijdens het remmen!
- Mechanische schijfremmen zijn goedkoper en gemakkelijker te onderhouden
- Hydraulische schijfremmen moeten regelmatig worden ontlucht, hiervoor hebt u een ontluchtingskit
nodig.
- Er zijn twee verschillende remvloeistoffen in hydraulische fietsremmen, DOT remvloeistof en minerale olie. De twee vloeistoffen mogen niet vermengd worden! Wat in uw systeem zit, moet er bij het onderhoud weer in! Er zijn ook verschillende DOT-mengsels, u moet zich houden aan het mengsel dat al in uw remleidingen zit
- Schijfremmen hebben ook af en toe nieuwe remblokken nodig. Er zijn verschillende soorten remblokken, de meest voorkomende zijn metalen en organische remblokken
- Er zijn schijfremmen voor fietsen met twee of vier remzuigers. Vier remzuigers hebben een betere remwerking omdat hier grotere remblokken kunnen worden gemonteerd. Meer oppervlakte betekent een beter remeffect
- Remschijven zijn er in verschillende diameters. Hoe groter de schijf, hoe beter het remeffect
>Hier vindt u onze schijfremmen
Raamremmen
Velgremmen zijn al miljoenen keren beproefd en veel fietsen hebben nog steeds velgremmen. Vergeleken met schijfremmen hebben velgremmen twee belangrijke nadelen die ervoor zorgen dat steeds meer fietsers overschakelen op schijven: Velgremmen vertragen minder sterk; er moet aanzienlijk meer handkracht worden uitgeoefend om hetzelfde remeffect te bereiken. Bovendien schuren velgremmen - zoals de naam al zegt - tegen de velg. De slijtage zorgt ervoor dat u uiteindelijk nieuwe wielen nodig heeft. Maar maak je geen zorgen, de meeste velgen zullen duizenden kilometers meegaan voordat de rem ze zover heeft versleten dat je ze moet vervangen.
Rimremmen zijn geen probleem.
De voor- en nadelen van velgremmen:
- Raamremmen zijn lichter dan schijfremmen
- Ze zijn eenvoudig in te stellen en kunnen door veel fietsers zelf worden onderhouden
- Ze hoeven niet te worden afgeremd
- ze zijn goedkoper dan schijfremmen
- je moet meer handkracht uitoefenen
- ze veroorzaken slijtage aan de velgen
- ze worden sneller vuil omdat ze direct op de schaal van de wielen zitten
Dit is waar u op moet letten als u op een fiets met velgremmen rijdt:
.
De remblokken moeten af en toe worden vervangen en je moet de slijtage van de velg in de gaten houden, dat is alles!
>Hier kunt u velgremmen kopen
V-remmen
V-remmen zijn klassieke fietsremmen, ze zijn op veel fietsen te vinden. Hun werking lijkt sterk op die van velgremmen, alleen de constructie van de rem en de geleiding van het remeffect is enigszins anders. De voor- en nadelen van deze fietsremmen zijn dezelfde als die van velgremmen.
>Hier kunt u V-remmen
vinden.
Fietsremmen op een kinderfiets
.
De regels voor de remmen die je op een kinderfiets vindt, zijn iets anders dan de regels voor de remmen op een fiets voor volwassenen. Wanneer u een kinderfiets koopt, moet u erop letten dat de remhendels niet te ver van de handgrepen aan het stuur staan, zodat de vingers van kleine kinderen gemakkelijk bij de remhendels kunnen. Bovendien moeten de remhendels gemakkelijk te bedienen zijn, zodat uw kind voldoende kracht heeft om de remhendels te bedienen. De remhendels moeten ook van stevig materiaal zijn gemaakt. Er zijn maar weinig kinderen die hun fiets altijd netjes op de standaard zetten. Als de fiets omvalt, mogen de remhendels natuurlijk niet breken of verbuigen.
In tegenstelling tot de remmen op een fiets "voor volwassenen", mogen kinderremmen niet te bijterig zijn, vooral voor kleinere kinderen! Een fietsrem die te snel knapt, zou de kleintjes in een grote boog over het stuur doen vliegen, dus de remmen op kinderfietsen zijn meestal zacht afgesteld
.
Je moet het remmen zelf oefenen met je kind op een autovrije plek en het beetje bij beetje ontwikkelen voordat je de eerste ritjes in het verkeer maakt.
Welke remmen zijn de beste voor mijn fiets?
In principe zijn goed functionerende en goed onderhouden remmen de beste remmen voor uw fiets, geheel onafhankelijk van het remsysteem. Toch zijn er remmen die bijzonder geschikt zijn voor een mountainbike, een toerfiets of een racefiets.
Fietsremmen op een mountainbike
.
De meeste mountainbikes gebruiken tegenwoordig schijfremmen, omdat in onvoorspelbaar terrein de sterke remkracht van de schijven onontbeerlijk is. Vooral op de adembenemende afdalingen die downhillers en enduro bikers afleggen, zijn schijfremmen met vier remzuigers een must. Voor duursporten weegt het gewichtsvoordeel van tweezuigerremmen meestal op tegen het nadeel. Als je niet kunt kiezen, bieden sommige fabrikanten zoals Magura "best of both worlds" remsets met vier krachtige remzuigers op het voorwiel en twee remzuigers die je achterwiel op de best mogelijke manier afremmen.
>Hier kunt u mountainbike remmen vinden
.
Road bike remmen
.
Racefietsers hebben zich lang verzet tegen het gebruik van schijfremmen; elke gram telt hier immers. Zware remmen? Ondenkbaar! Maar toen werden meer en meer UCI kampioenen betrapt op het trainen met schijfremmen en op een gegeven moment werden ze ook toegestaan op de racefietsen van de grote wielerwedstrijden. Sindsdien kunnen motorrijders op de weg en op grind vrij kiezen of zij velgremmen of schijfremmen gebruiken op hun speedsters. Met name racefietsen zijn vaak uitgerust met brifters, dat zijn hendels die tegelijkertijd de remmen en de versnellingen bedienen.
>Hier kunt u weg- en gravelremmen kopen
.
Remmen op een e-bike
E-bikes zijn zwaar en snel, daarom worden op e-bikes meestal schijfremmen gemonteerd. Als u op zoek bent naar een vervangende rem, zorg er dan voor dat deze is goedgekeurd voor e-bikes en bestand is tegen het hogere totaalgewicht en de hoge snelheden.
>Remmen op e-bikes zijn zwaar en snel.
>Hier gaat u naar de e-bike remmen in de online winkel
.
Maar welke remmen zijn beter voor mijn fiets?
- Als u slechts af en toe op de fiets stapt, alleen bij mooi weer fietst en waarde hecht aan een laag gewicht of een lage aanschafprijs, dan zijn velgremmen perfect voor u.
- Als je veel rijdt, ook op nat wegdek fietst en met weinig handkracht veel remeffect wilt bereiken, zijn schijfremmen optimaal voor je fiets.
Wielerremmen reserveonderdelen
Remmen hebben zorg nodig, slecht werkende remmen brengen u en anderen in gevaar! Maar maak je geen zorgen, hier kun je alles krijgen wat je nodig hebt voor soepel werkende fietsremmen
.
Remblokken
Of u nu velgremmen of schijfremmen gebruikt, remblokken moeten regelmatig worden vervangen. Met velgremmen kan elke fietser dit eigenlijk zelf doen. Voor schijfremmen is een beetje technische kennis vereist. De remblokjes voor velgremmen en V-brakes zijn gemaakt van rubber, vandaar dat ze remblokjes worden genoemd. Zij bestaan in verschillende hardheden, die de remprestaties beïnvloeden. De rubbers moeten in de remschoen passen, dus u moet de lengte van de remschoen meten om de juiste remblokken te vinden. Voor schijfremmen hebt u ook de juiste remblokken nodig. Hier op BMO kunt u de remblokken per fabrikant filteren, dan hoeft u alleen nog maar het juiste model uit te zoeken.
.
Remschijven
Op een gegeven moment hebben motorrijders die veel rijden een nieuwe remschijf remschijf nodig. Er zijn remschijven met verschillende diameters en montagesystemen, dus als je je houdt aan de fabrikant en het systeem dat op je fiets zit, kan er eigenlijk niet veel misgaan bij het vervangen ervan. De meest voorkomende zijn schijven met Center Lock en 6-gaats montage of IS2000 montage. U kunt ook adapters kopen die de montagemogelijkheden uitbreiden. De diameters variëren van 140 mm tot 220 mm. De meeste remschijven zijn gemaakt van roestvrij staal, sommige zijn in het midden van aluminium, wat ze lichter maakt en ervoor zorgt dat de remschijven niet oververhit raken.
.
Remkabels voor mechanische fietsremmen
.
Remkabels worden ook oud, verslijten en breken op een gegeven moment. Hier in de online winkel kunt u vervangingen kopen voor versleten remkabels
.
Remvloeistof voor hydraulische remmen
.
We hebben het hierboven al uitgelegd, bij het vervangen van de remvloeistof moet voorzichtig te werk worden gegaan. U moet beslist de remvloeistof gebruiken die al in de remmen van uw motor zit wanneer u de remmen ontlucht. Er zijn hydraulische fietsremmen met minerale olie en met DOT-vloeistof in verschillende samenstellingen.
.
Bleeder kits
Elk remsysteem onttrekt na verloop van tijd wat lucht. Wanneer het remeffect afneemt, moet u uw remmen ontluchten of ze zelf ontluchten. Hiervoor heeft u een bloedingsset nodig.
Remhendel
.
De hendels moeten passen bij de omtrek van uw stuur, hierbij moet u letten op de klemming. Er zijn natuurlijk linker en rechter remhendels. Op road en gravel bikes brifters, een shifter en brake combo, zijn erg populair.
Aansluiting voor fietsremmen
.
Wat niet past, wordt passend gemaakt - daarom vindt u alle adapters voor uw remsysteem hier in onze online shop.
De 9 belangrijkste feiten over fietsremmen
.
- De Duitse wegenverkeerswet (StVO) heeft natuurlijk ook iets te zeggen over fietsremmen: een fiets moet twee remmen hebben die onafhankelijk van elkaar functioneren. Of je nu twee handremmen of een handrem en een terugtraprem op je fiets hebt, is voor de wetshandhavers niet van belang.
- Fixie rijders zien het misschien anders, maar goed werkende remmen op je motor zijn je levensverzekering in het verkeer. Als je zelf aan je remmen wilt werken, moet je precies weten waar je mee bezig bent. Laat bij twijfel uw onderhoudswerkzaamheden door een vakman goedkeuren!
- U kunt uw fiets ombouwen van velgremmen naar schijfremmen als de nodige oogjes beschikbaar zijn op de vork en het frame.
- Er zit nog leven in de oude hond, de goede oude coaster brake bestaat nog steeds! Terugtrapremmen worden niet alleen op kinderfietsen gebruikt, veel stadsfietsen hebben ook een handrem en een terugtraprem. Er zijn ook e-bikes met terugtrapremmen, zodat u daar niet aan hoeft te wennen als u van een fiets met terugtrapremmen wilt overstappen op een elektrische fiets.
- Het juiste moment voor nieuwe remblokken is wanneer de remkracht afneemt of de rem zich laat horen met piepen.
- Zelfs op een gloednieuwe fiets kan het remeffect na korte tijd afnemen. Dat komt omdat de remkabels nog steeds uitrekken, ze geven een beetje mee. Dan moeten de remmen opnieuw afgesteld worden en is de vertraging weer goed!
- Bij het kopen van onderdelen zit u altijd aan de veilige kant als u onderdelen koopt van dezelfde fabrikant die het remsysteem van uw fiets heeft gebouwd
- Wanneer het op remmen aankomt, loont het vaak niet om met goedkope onderdelen te experimenteren. Hier moet u vertrouwen op de producten van bekende fabrikanten. Daarom hebben wij remsets van fabrikanten zoals Magura, SRAM, Shimano of Dia-Compe in onze webshop.
- Omdat gecoördineerde systemen meestal het beste werken, is het altijd een goed idee remmen in een set te kopen . Een fietsremset van een goede fabrikant bevat alles wat u nodig hebt om uw fiets veilig en goed gedoseerd af te remmen.
Voor de montage van uw remkit heeft u het juiste gereedschap nodig, dat u ook hier bij Bike Mailorder kunt vinden.