Elk steentje op het parcours stuurt een groet rechtstreeks naar uw ruggenwervels? Een van de makkelijkste en goedkoopste manieren om je comfort te verhogen is het installeren van een geveerde zadelpen! Zo geef je je fiets of e-bike eenvoudig wat meer demping, waardoor vooral je rug en billen worden ontlast.
Als er voornamelijk asfaltwegen voor je liggen, zijn hobbels van onderaf meestal geen probleem. Op kasseien of grind is het een heel ander verhaal. Veel fietsers geven het gefrustreerd op als elke rit gepaard gaat met rugpijn. Voordat je je fiets helemaal afschrijft omdat hij te oncomfortabel voor je is, geef een geveerde zadelpen een kans.
Maak je fiets comfortabeler!
Alleen een Fully heeft een geveerde achterkant te bieden, alle andere fietsen hebben weinig speelruimte als het gaat om het tegenhouden van schokken en hobbels. Een verende voorvork kan enige verlichting bieden, maar het zijn vooral de schouders en armen die daarvan profiteren. Dikke banden zijn een andere manier om de grond te verzachten, maar een trekkingfiets of stadsfiets heeft meestal niet genoeg bandenspeling voor de echt grote stukken. Dit is waar een geveerde zadelpen om de hoek komt kijken.
Hoe een geveerde zadelpen werkt
.
Net als een stijve zadelpen wordt een geveerde zadelpen met het onderste uiteinde en een zadelklem aan de zadelbuis van het fietsframe bevestigd. Aan de bovenkant zit de zitklem, waar het zadel wordt geïnstalleerd. Een gedempte zadelpen heeft echter een demper tussen de buis en de zadelklem die reageert op trillingen en samenperst.
Er zijn overigens speciale verende zadelpennen voor stadsfietsen en trekkingfietsen. Je kunt ook verende zadelpennen kopen voor mountainbikes, maar hier is de combinatie van fully en dropper post populairder. Er zijn bijzonder lichte modellen voor racefietsen. Maar in het algemeen kun je de verende zadelpennen uit onze online shop gebruiken op alle fietsen met de juiste zitbuisdiameter.
Parallellogramschok of telescopische zadelpen
De meeste verende zadelpennen hebben een parallellogramschok. Hierbij zorgt een parallellogram van twee beweeglijk verbonden veerpoten ervoor dat het zadel niet alleen naar beneden wordt gedrukt, maar ook en naar achteren doorbuigt. Zo dempt het systeem bijzonder efficiënt. In de kern van het parallellogram bepaalt een elastomeer demper of een veer hoeveel kracht wordt uitgeoefend om de zadelpen te bewegen.
Als je een zadelpen gebruikt, moet je de verbindingen schoonhouden.
In een telescopische zadelpen (niet verwarren met een intrekbare telescopische zadelpen!) veert een kleinere dompelbuis in een grotere opstaande buis en wordt geremd door een stalen veer of een elastomeer demper.
Elastomeer demper of stalen veer?
Een elastomeerdemper is gemaakt van een synthetisch materiaal dat door toepassing van kracht kan worden samengedrukt. Elastomeer dempers zijn verkrijgbaar in verschillende hardheden. Als u een geveerde zadelpen met een elastomeerdemper koopt, moet u ervoor zorgen dat de demper geschikt is voor uw lichaamsgewicht.
Een eenvoudige, onderhoudsarme en goedkope oplossing is het installeren van een staalveer waarmee de schokdemper terugveert naar zijn oorspronkelijke positie. Deze veren zijn ook verkrijgbaar in verschillende hardheidsgraden. U kunt de voorspanning van de veer verhogen en zo het reactiegedrag beïnvloeden.
Verende zadelpen ≠ Flexpost!
Een geveerde zadelpen heeft een onderdeel dat voor demping zorgt. Een flexpost bestaat uit een materiaal dat meegeeft. Dit is meestal undirectioneel carbon (ook wel UD carbon genoemd). Hierbij zijn de carbonvezels zo gerangschikt dat ze horizontaal veren maar verticaal een goede stijfheid bieden.
Wat betekent "slag" hier?
While the stroke of a lowerable seatpost refers to the distance between the highest and lowest seating position, the stroke or travel of a suspension seatpost is the distance between maximum load and the rest position.
Het is waarschijnlijk dat uw lichaamsgewicht ervoor zorgt dat het zadel enigszins buigt wanneer u bergopwaarts rijdt, dus u moet hier rekening mee houden bij het aanpassen van de zadelhoogte. Als je overstapt van een stijve zadelpen op een geveerde, moet het zadel iets hoger worden vastgezet.
De zadelhoogte moet dienovereenkomstig worden aangepast.
Hoe vind ik een geschikte verende zadelpen?
- U moet eerst de inbouwmaat weten, de buitendiameter van de zadelpen moet in de zadelbuis van uw fietsframe passen.
- Er zijn verende zadelpennen in verschillende lengtes.
- Een gedempte zadelpen kun je ook kopen met offset, dan staat het zadel naar achteren. De offset (of setback) staat vermeld in de artikelomschrijving
- Door het veerelement is de projectiehoogte (minimale afstand van het zadel tot de zadelklem) hoger dan bij een starre zadelpen.
- Uw lichaamsgewicht moet passen bij de schokdemper. Als je vaak met een schoudertas of rugzak rijdt, moet je hier rekening mee houden!
- Veringen of elastomeer dempers kunnen veranderd worden.
- De meeste verende zadelpennen hebben bovendien een maximaal gebruikersgewicht aangegeven.
- Het alternatief voor een geveerde zadelpen is een geveerde zadelpen.
Koop verende zadelpennen goedkoop online
.
Hier in onze online winkel kunt u verschillende zadelpennen bestellen, we hebben verende en onverende modellen en natuurlijk intrekbare vario zadelpennen. U kunt filteren op takt, diameter en lengte, zodat u snel het juiste fietsonderdeel kunt vinden!