Een direct rijgevoel, weinig gewicht en bovenal een gunstige prijs - starre fietsvorken hebben veel voordelen. Ze hebben geen onderhoud of service nodig en u hoeft ze niet af te stellen. Hier kunt u lezen welke verende voorvork op uw fiets past en hoe u de voorkant van uw fiets ook zonder vering kunt dempen.
De stijve vork biedt het voordeel van een zeer direct stuurgedrag en een zeer laag gewicht. In tegenstelling tot de verende voorvork, is deze niet voorzien van een vering. De stijfheid van de fietsvork vertaalt elke stuurbeweging direct en onmiddellijk, zodat u uw fiets zonder aarzeling van A naar B kunt sturen. Dankzij de feedback van de vork kun je je rijstijl perfect aanpassen aan de omstandigheden van het terrein. Door het ontbreken van een veerelement is een starre fietsvork goedkoper en lichter dan een verende vork, en hij hoeft niet te worden onderhouden.
De voordelen van een stijve vork:
- direct stuurgedrag
- schoon uiterlijk
- robuust
- laag gewicht
- gunstige aankoopprijs
- er is geen onderhoud of speciale service nodig
Een beetje beweging gaat altijd - stalen, aluminium of carbon fietsvorken
.
Er is een heel eenvoudige manier om je fiets wat meer flexibiliteit te geven ondanks een stijve voorvork: Kies gewoon het juiste materiaal voor uw vork! Geveerde vorken zijn meestal gemaakt van staal, aluminium of carbon. Terwijl aluminium en carbon bijzonder licht zijn (en je voor een carbon vork voor een racefiets meer moet betalen), zijn stalen vorken iets zwaarder, maar ze zijn duurzamer en het materiaal geeft iets mee. Een stalen vork kan je dus wat meer comfort geven op ruwe wegen.
Welke vork past op uw fiets?
Om er zeker van te zijn dat u de juiste vork koopt, moet u een paar termen kennen, die u dan terugvindt in de specificaties van onze producten.
- De vork wordt in het fietsframe gestoken met de vorkstuurbuis, dus de stuurbuis moet in uw frame passen. Er zijn verschillende modellen met taps toelopende stuurbuis, Ahead stuurbuis of schroefdraad stuurbuis. U kunt vorken kopen met verschillende buitenste diameter van de as, gangbare maten zijn 1 inch of 1 ⅛ inch. Er zijn echter ook andere schachtafmetingen.
- De vork moet ook passen bij uw bandmaat. Sommige stijve vorken werken met wielen in verschillende maten. Andere zijn gespecificeerd voor 20 inch (BMX wielen), 26 inch, 28 inch of 29 inch.
- Berijdt u schijfremmen of velgremmen? De bevestigingspunten voor de juiste remmen moeten vooraf op de vork worden gemonteerd.
- De wielen worden gemonteerd op de uitvaleinden van de vork, u moet ervoor zorgen dat deze geschikt zijn voor de assen van uw wielen.
De geometrie van de vork beïnvloedt het rijgedrag
.
Vriendelijk of eerder vlot? De trailing arm, d.w.z. de helling van de as ten opzichte van het wegdek, en dus de kenmerken van een vork kunnen worden gekozen naar gelang van uw voorkeuren. Een groot spoor biedt een zeer goede rechtuitstabiliteit, maar vereist meer vermogen om te sturen. Een kleinere spoorbreedte maakt de fiets gemakkelijker te besturen. De bocht van de vork heeft een grote invloed op het caster en dus op het stuurgedrag van uw motorfiets.
Voor welke fiets is een stijve vork geschikt?
Een fixie- en singlespeedfiets zijn meestal uitgerust met een stijve voorvork, iets anders zou de puristische stijl van deze fietsen verpesten. Stadsfietsen, het minimalistische familielid van stadsfietsen, hebben meestal ook een stijve voorvork.
Op een stadsfiets daarentegen zijn zowel stijve als verende vorken gebruikelijk, want als het om absoluut comfort op de fiets gaat, kan een beetje veerweg zeker geen kwaad.
Een fiets ontworpen voor compromisloze snelheid zou nooit gepakt worden met iets anders dan een stijve voorvork! Daarom zijn stijve vorken verplicht op racefietsen, cyclocrossfietsen en gravelmotoren, waarbij de bijzonder stijlvolle machines vanzelfsprekend met carbonvorken rijden.
Op racefietsen zijn stijve vorken verplicht, waarbij de bijzonder stijlvolle machines vanzelfsprekend met carbonvorken rijden.
Op trekkingfiets, dirtbike en mountainbike zijn stijve vorken vrij zeldzaam, maar zo nu en dan is er wel zo'n model te vinden. Met een stijve MTB-vork ervaar je mountainbiken in zijn puurste en meest originele vorm. De rigide MTB voorvorkl is niet alleen geschikt voor een oldschool MTB, maar leent zich ook uitstekend voor een ombouw van je fiets naar een retro fiets.