Bij de 20 inch kinderfiets komt een onderdeel om de hoek kijken dat je fiets echt leuk maakt: de versnellingen. Met de versnellingen kun je je fiets aanpassen aan het landschap dat je ontdekt, je kunt makkelijker trappen op beklimmingen of meer snelheid uit je trappen halen op vlak terrein. Hier in de online shop hebben we alle onderdelen die je nodig hebt om je fiets een boost te geven, plus reserveonderdelen voor de populaire Shimano-, SRAM- en Microshift-groepen. En natuurlijk veel informatie en achtergrondkennis over schakelen.
Fietsversnellingen bieden u een enorm breed scala aan gebruiksmogelijkheden tijdens het fietsen. Met de ideale versnelling kunt u vol vertrouwen op elk terrein rijden, zowel op vlak terrein als bergop of bergaf. Afgezien van singlespeed fietsen, zijn versnellingen zinvol op elke MTB. De versnellingen op een fiets kunnen derailleurversnellingen of versnellingsnaven zijn. Derailleurversnellingen bestaan voornamelijk uit de hoofdonderdelen schakelhendel, voorderailleur, achterderailleur en cassettetandwiel.Bij een versnellingsnaaf blijven deze onderdelen achterwege, behalve de versnellingspook, maar afhankelijk van het type fiets kan een kettingspanner nodig zijn. Welk type versnellingssysteem u ook kiest, u moet ook zorgen voor een goede ketting en schakelkabels van hoge kwaliteit.
De achterderailleur - laat nauwkeurig schakelen niet aan het toeval over
De achterderailleur is een essentieel onderdeel van een fietsversnellingssysteem tenzij een versnellingsnaaf is gemonteerd. Nauwkeurig schakelen is niet alleen leuk, maar draagt ook op beslissende wijze bij aan een efficiënt aandrijvings systeem. Bespaar uzelf de moeite van onnauwkeurig schakelen en rammelende kettingen die pijn doen aan uw oren en onnodig op uw zenuwen werken! Hoogwaardige achterderailleurs garanderen perfect schakelen in alle rijsituaties. Bergop en bergaf, de versnellingen moeten de eerste keer goed zijn! Onthoud, je kunt alleen snel gaan als je snel schakelt!
Schakelen in alle gradaties
Als je al een derailleur hebt, moet je er natuurlijk voor zorgen dat die compatibel is. Daarom hebben wij in onze winkel achterderailleurs in verschillende uitvoeringen, van 6/7/8-speed tot 11-speed. Met de verschillende kooilengten die in onze winkel verkrijgbaar zijn, kunt u de achterderailleur voor uw fiets kiezen die perfect aan uw eisen voldoet. Naast de conventionele bediening via een schakelkabel, raakt elektronisch schakelen ook steeds meer ingeburgerd bij mountainbikes. Het schakelen verloopt bijzonder soepel en nauwkeurig met elektronisch schakelen.
Afhankelijk van het toepassingsgebied bieden wij u in onze onlineshop een groot aantal eersteklas shifters aan. U vindt hier betrouwbare achterderailleurs voor trekkingfietsen, maar ook robuuste achterderailleurs voor MTB hardcore gebruik. Om bij elke achterderailleur te passen, bieden wij goedkope versnellingshendels, voorderailleurs en kettingen in onze winkel!
Welke soorten derailleurs zijn er?
In de loop der jaren zijn er twee hoofdtypen circuits op de markt gekomen, hoewel er nog andere concepten bestaan. In het volgende gedeelte willen wij u kort de verschillende mogelijkheden laten zien:
kettingcircuit
De derailleur is ongetwijfeld het populairste type versnelling en is aanwezig in alle fietsklassen. Of het nu gaat om een stadsfiets, racefiets of mountainbike, deze versnellingen worden overal gebruikt en hebben verschillende functies en kenmerken, afhankelijk van de uitvoering. In het verleden werden tandwielen van hoge kwaliteit geacht als zij een groot aantal tandwielen hadden. Dit is al lang voorbij en het betekent niet meer automatisch dat de versnellingspook met de meeste versnellingen de beste is.
Bij derailleurversnellingen loopt de ketting altijd over twee tandwielen. De ene is bevestigd aan de naaf van het achterwiel, de andere aan de crank. Afhankelijk van de grootte van deze twee tandwielen of kettingbladen, krijgt je derailleur een bepaalde overbrengingsverhouding, die je natuurlijk kunt variëren door te schakelen. Het tandwiel op de naaf van het achterwiel heeft gewoonlijk tussen 7 en 11 tandwielen. Normale mountainbikes hebben meestal 2 tot 3 kettingbladen op de crank. Hier worden twee schakelhendels op het stuur gebruikt, waarmee je via corresponderende schakelkabels de versnellingen van je kettingbladen en tandwielen kunt schakelen. Dit geeft u een grote mate van flexibiliteit, omdat uw overbrengingsverhouding precies aan de omstandigheden van de route kan worden aangepast. Een nadeel is dat de kettingspanning relatief laag is en de ketting sneller kan afvallen op hobbelige paden. De montage van een kettinggeleider is hier veel gecompliceerder dan bij een mountainbike met slechts één kettingblad vooraan.
Moderne enduro- en all-mountainbikes gebruiken steeds vaker maar één kettingblad vooraan. Op zo'n mountainbike vertrouwen de fabrikanten dan op een tandwielset met 11 tandwielen, zodat er maar één versnellingspook nodig is, zelfs op het stuur. Bovendien zijn bij dergelijke aandrijvingen de ketting- en tandwieltanden nauwkeurig op elkaar afgestemd en kleven ze aan elkaar. In combinatie met een zeer hoge spanning van de achterderailleur kan een kettinggeleider achterwege blijven bij ruw Enduro- en All Mountain-gebruik. Dankzij een goede overbrengingsverhouding heb je als rijder toch nog genoeg mogelijkheden om overal gas te geven, van hard bergop tot pittig bergaf. Een groot voordeel van dit fietsversnellingssysteem is dat het zeer gemakkelijk te hanteren is en dat u niet kunt schakelen. Bovendien wordt de slijtage geminimaliseerd door de goede coördinatie van de ketting en de tanden van de kettingwielen. Dergelijke aandrijvingen zijn bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Sram en Shimano.
Bij downhill-fietsen wordt het voorste kettingblad altijd gecombineerd met een kettinggeleider, zodat de ketting er in geen geval kan afspringen. Op de achternaaf worden vaak slechts 7 tandwielen gebruikt, omdat met een dergelijke fiets niet bergop gereden hoeft te worden.
Downhill fietsen hebben altijd een kettinggeleider om te voorkomen dat de ketting er onder alle omstandigheden afspringt.
De derailleurversnelling is over het algemeen gevoeliger en vergt meer onderhoud dan bijvoorbeeld een naafversnelling, maar derailleurversnellingen zijn duidelijk de standaard als je op zoek bent naar nieuwe versnellingen voor je mountainbike.
naafversnellingen
De naafversnelling wordt vooral gebruikt in stads- en toerfietsen. Bij dit versnellingssysteem wordt een soort tandwiel in het achterwiel of de naaf ingebouwd. Normaal zijn er tussen drie en acht versnellingen. In speciale gevallen (b.v. Rohloff-naafversnellingen) kunnen er tot twaalf versnellingen zijn. Naafversnellingen zijn verkrijgbaar met en zonder onderzetter. Ze worden meestal bediend met een draaigreepschakeling op het stuur. De ketting van een naafversnelling loopt over slechts twee kettingringen of tandwielen, één aan de voorzijde en één aan de achterzijde. Dit betekent dat de ketting er niet af kan en dat het ook gemakkelijk is om een kettingkast te monteren. Zo beschermt u niet alleen de ketting tegen vuil, maar ook uw eigen kleding tegen olievlekken.
Schakelen
Een iets exotischer type versnellingsbak is de geared shift. Hier wordt een versnellingsbak in de trapas van de fiets gemonteerd, zoals in een auto, die in een oliebad ligt. Dit is uiterst onderhoudsarm, doeltreffend en geruisloos. Dit type versnelling wordt meestal gebruikt op mountainbikes, maar zelfs hier is het vrij zeldzaam. Een bekende fabrikant van deze systemen heet "Pinion" en wordt beschouwd als een pionier in dit segment.
Welk tandwieltype is geschikt voor welke toepassing?
Niet elk fietsversnellingssysteem is geschikt voor elk doel, dus bij het kiezen van versnellingen voor je fiets moet je goed opletten wat je van plan bent te gaan doen. Voor een mountainbike zijn derailleurversnellingen meestal de juiste keuze. Voor normale mountainbikes zijn versnellingen met 2 tot 3 kettingbladen vooraan en 7 tot 10 achteraan zinvol. Als u Enduro- of All Mountain-fietsen wilt rijden, kunt u ook een 1 x 11-aandrijving overwegen. Een klassiek naafversnelling heeft op dit moment geen zin, tenzij u besluit tot een speciaal naafversnelling zoals die van Rohloff. Deze is speciaal ontworpen voor gebruik op zwaartekracht en is daarom veel robuuster dan een normale 8-versnellingsnaaf. Het laatste alternatief voor mountainbikes is een versnellingsbak, bijvoorbeeld van Pinion. Deze aandrijvingen kunnen echter niet achteraf worden ingebouwd en moeten reeds uit de doos in een fiets zijn ingebouwd. Ze zijn ook erg duur.
Een naafversnelling in de klassieke zin is ideaal voor stads- of trekkingfietsen waarop je geen steile hellingen oprijdt. Ze zijn echter ideaal om in de stad of op het platteland te rijden. Ze zijn zeer onderhoudsarm en betrouwbaar, maar bieden niet zo'n enorm versnellingsbereik, zodat het te vermoeiend kan worden op lange en steile beklimmingen. De naafversnelling kan ook zinvol zijn voor onzekere rijders, want in een variant met terugtraprem zijn er dus drie verschillende remmen mogelijk op de fiets.
Zijn er alternatieven voor mechanische tandwielen?
Elektrische schakeleenheden zijn het alternatief voor mechanische systemen en zijn momenteel in opmars. Er zijn verschillende concepten van de twee grote toppers Sram en Shimano, waarvan sommige zelfs zonder kabels kunnen. Veel fietsfabrikanten bieden voor dit type schakeling al frames aan waarin de bijbehorende batterijen of kabels kunnen worden weggewerkt. Dit ziet er niet alleen goed uit, maar minimaliseert ook de kans op een defect. Het grote voordeel van een elektrisch schakelsysteem is het bijna stroomloos schakelen en de uiterst precieze schakelprocessen die met de computer kunnen worden aangepast. Bovendien kunt u bij een aandrijving met twee of drie versnellingen zelf bepalen welke versnellingspook aan het stuur verantwoordelijk is voor de voor- of achterzijde.
Afhankelijk van het toepassingsgebied bieden wij u in onze onlineshop een groot aantal eersteklas derailleurs aan. U vindt hier betrouwbare achterderailleurs voor trekkingfietsen, maar ook robuuste achterderailleurs voor MTB hardcore gebruik. Wij bieden versnellingshendels, voorderailleurs en kettingen die bij elke achterderailleur passen. Wij bieden ook gratis verzending voor bestellingen van meer dan 99 euro.