Uw blik volgt het pad, dat zich met ruime bochten prachtig in de vallei slingert. Het is goed om te weten dat u kunt vertrouwen op uw fietsremmen . Als u maximale remprestaties verwacht, ongeacht het weer en invloeden van buitenaf, kunt u niet om een schijfrem heen.
Wat maakt een goede schijfrem?
Niet alleen downhillers waarderen al jaren de voordelen van een schijfrem, maar ook crosscountryrijders, crossbikers en toerrijders. Beladen met zware bagage zijn steile of lange afdalingen een bijzondere uitdaging voor de berijder en de remmen. Dit is een van de redenen waarom toerfietsen steeds vaker af fabriek met schijfremmen worden uitgerust. Naast de hoge remkracht overtuigen de remmen met een zeer goede dosering en een constante remkracht. De warmte die door de remschijven wordt gegenereerd, wordt bovendien zo laag mogelijk gehouden door middel van koellamellen, waardoor altijd optimale remprestaties mogelijk zijn.
Waar moet je op letten als je een schijfrem koopt?
Mechanische en hydraulische schijfremmen voor de fiets
De meeste mountainbikes zijn uitgerust met schijfremmen. Deze hebben meer remkracht dan de gewone rim brake. Er zijn twee belangrijke verschillen in schijfremmen. Er zijn zowel hydraulische als mechanische remsystemen. Een hydraulische schijfrem voor de fiets wordt bediend met minerale olie of met DOT-remvloeistof. Deze systemen zijn bestand tegen zelfs de meest extreme omstandigheden en vertegenwoordigen dus het optimum van een fietsrem.
Zoals de naam al doet vermoeden, wordt de mechanische schijfrem mechanisch in werking gesteld. Dit gebeurt via een kabel die lijkt op een versnellingspook of ook de velgrem. Het grote voordeel van een dergelijke rem is dat hij weinig onderhoud vergt. Met zo'n kabel heb je weinig problemen. De kracht die nodig is om de remmen te bedienen, is echter veel groter dan bij hydraulische schijfremmen. Een dergelijke rem wordt in werking gesteld door hydraulische olie of remvloeistof.
De grootte is belangrijk
De grootte van de remschijf kan een beslissende invloed hebben op de remprestaties. Lichte XC-fietsen hebben meestal 160 mm remschijven en Enduro-fietsen 180 mm. Downhill en freeride fietsen gebruiken remschijven met een diameter van 200 mm vanwege de hogere belasting. Houd er rekening mee dat het gebruik van een grotere remschijf moet worden goedgekeurd door de fabrikant van de vork en dat u de juiste adapters nodig heeft om uw remklauwen te monteren.
Remschijven zijn niet alleen een garantie voor veiligheid en gecontroleerd, fijn gedoseerd remmen. Remschijven zijn ook een populaire tuning accessoire op fietsen. Er zijn schijven in een grote verscheidenheid van vormen en kleuren. Natuurlijk moet bij de aanschaf van een nieuwe schijf niet alleen worden gelet op het fraaie uiterlijk, maar vooral op de remprestaties. Daarom moet u van tevoren bedenken waar uw rem zal worden gebruikt. Gebruikt u uw trekkingfiets in de stad en heeft u meestal korte intensieve remwegen of plant u een alpine tocht waarbij een te kleine remschijf snel gaat gloeien? Wij bieden remschijven in de juiste maat in diameters van 140 mm tot 205 mm. U moet ook aandacht besteden aan de schijfhouder van uw remsysteem. Er zijn drie verschillende standaarden: 4-gaats, Centerlock en IS2000 6-gaats. De drie systemen zijn gewoonlijk gemakkelijk van elkaar te onderscheiden. Zoals de namen al suggereren, hoeft u alleen de binnenste gaten te tellen waardoor de schijf op de naaf wordt geschroefd. Het is belangrijk dat u de instructies van de vorkfabrikant volgt. In de desbetreffende gebruiksaanwijzing vindt u informatie over de maat tot welke een remschijf achteraf mag worden gemonteerd.
Welke remvloeistof is de juiste voor de hydraulische schijfrem?
DOT of minerale olie wordt bij de meeste hydraulische schijfremmen gebruikt om de kracht van de remhendel op de remzuigers over te brengen. Er zijn de volgende verschillen in deze remvloeistoffen:
Er zijn drie verschillende versies van DOT: DOT3, DOT4 en DOT5. Ze bestaan uit twee verschillende bases. Terwijl DOT5 siliconenolie gebruikt, bestaat de basis van DOT3, DOT4 en DOT5.1 uit glycolether. Het verschil ligt hier vooral in het kookpunt en de viscositeit. Aangezien DOT zich met water kan vermengen, heeft het een veel hoger kookpunt dan minerale olie. Minerale olie daarentegen mengt zich niet met water, wat betekent dat deze bij 100°C in de remleiding begint te koken en de zogenaamde fading toeneemt. Dit betekent dat de rem een drukverliespunt heeft en het risico toeneemt. Het nadeel van minerale olie is tevens het voordeel ervan. Aangezien het zich niet mengt met water, blijft de kwaliteit constant. DOT daarentegen moet één keer per jaar worden vervangen om optimale remprestaties te garanderen.
De belangrijkste vragen in het kort:
- Welk remsysteem wil ik? Hydraulisch of mechanisch?
- Hoe groot moet mijn remschijf zijn?
- Welke montagestandaard heb ik nodig?
- Welke remvloeistof heeft mijn remsysteem nodig?
In onze webshop vindt u niet alleen complete remsets, maar ook accessoires zoals Adapter, Bleeder kits, speciale schroeven of Remblokken voor schijfremmen. Wij bieden u een all-round zorgeloos pakket voor uw nieuwe schijfrem.