Old, but good - zo zou je een vierkante as kunnen omschrijven. Het is een beetje uit de mode, maar veel oudere fietsen en vooral kinderfietsen gebruiken ze nog steeds. Binnenlagers zijn echter, net als de meeste andere bewegende fietsonderdelen, slijtageonderdelen. Als je trapas kraakt, piept of scheurt, heb je een nieuwe nodig. Hier vind je alle soorten vierkante trapassen, en we vertellen je waarom ze ondanks hun vier randen soepel lopen.
Zwarte lagers zijn robuust en kosten niet veel... Toch worden ze de laatste jaren steeds minder gebruikt op nieuwe fietsen. Waarom? Heel simpel: ze zijn nogal zwaar, tegenwoordig een echte afknapper als het gaat om fietsonderdelen. Bovendien hebben fabrikanten veel ontwikkelingswerk gestoken in lichtere, moderne bottom brackets. Hoe lang ze de tand des tijds ook hebben doorstaan, de oude onderdelen worden dan alleen nog als reserveonderdelen meegenomen. Tegenwoordig zijn vierkante lagers alleen nog te vinden op goedkope, eenvoudige fietsen en kinderfietsen, of ze worden gebruikt als reserveonderdelen voor retrofietsen.
Hoe een vierkante trapas werkt
In een vierkante trapas maakt de as die de twee crankarmen verbindt deel uit van het lager. Hij wordt in een volledig gesloten huls (ook wel "cartridge" genoemd, vandaar de naam "cartridge lager") gehouden door twee lagerschalen.
Het vierkante uiteinde van de krukas past in het eveneens vierkante gat van de krukas en wordt daar vastgeschroefd. Aan de uiteinden van de krukarmen gaan de pedalen, en klaar is kees!
Er zijn twee bijzonder gangbare standaarden als het gaat om de afmetingen van de squaredgee:
- ISO is de Europese standaard
- JIS wordt vooral gebruikt door Aziatische fabrikanten
De twee systemen zijn niet compatibel! Als u een vierkante trapas wilt kopen, moet u eerst uitzoeken welk systeem uw crank heeft, met het blote oog zijn de twee standaarden moeilijk te onderscheiden.
De afmetingen van een vierkante trapas
Vierkante trapassen zijn er in verschillende huisstandaarden, wat betekent dat ze verschillende diameters en schroefdraad hebben. Je kunt ze hier in de online shop gemakkelijk sorteren met behulp van het filter linksboven. De behuizingstandaard bepaalt of een vierkante as in het trapashuis past en daar geschroefd kan worden. In bijna alle gevallen zijn vierkante trapassen schroefdraad lagers. BSA, ITA of FRA zijn verschillende soorten schroefdraad, ze verschillen in de schroefdraadafstand (TPI, aantal groeven per inch) en in de draairichting van de schroefdraad.
Verder zijn ze verkrijgbaar met verschillende aslengtes van 102mm tot 127mm, ook hier kunt u gewoon onze filters proberen.
De veiligste manier om het juiste vervangingsonderdeel te identificeren is door naar uw oude trapas te kijken, daar vindt u meestal de breedte, de diameter, de schroefdraadstandaard en een hint of u ISO of JIS gebruikt.
Koop je een vierkante trapas?
.
Als je een nieuwe trapas nodig hebt, ben je hier bij de BMO online shop aan het juiste adres, want we hebben een grote selectie fietsonderdelen voor je. Maar heb je eigenlijk wel een vierkante trapas nodig? Heel simpel, als je de crank verwijdert en dan vierkante bouten tegenkomt, heb je een vierkante trapas. Als er meer hoeken zijn, is het een many-tooth binnenlager. Hangt de trapas strak aan een van de crankarmen, dan heb je een tweedelige crank en een holle as.
U kunt eenvoudig filteren op de verschillende standaarden en maten om snel uw nieuwe vierkante trapas te vinden. Als je meer informatie nodig hebt, kun je naar de trapassectie surfen, waar een bijzonder gedetailleerde koopgids staat.