Bij een meertands binnenlager maakt de krukas deel uit van het lager, het uiteinde van de as heeft meerdere "tanden" die efficiënt contact maken met de krukas en met veel koppel kunnen worden aangedreven. De bekendste multi-tand systemen zijn Octalink, ISIS en Powerspline. Wij hebben deze trapassen voor u in de winkel, maar u kunt hier ook andere, zeldzamere exemplaren vinden.
Multi-tand trapassen vervingen vierkante trapassen in het begin van de jaren 2000, maar inmiddels zijn ze zelf vervangen door een modernere en vooral lichtere technologie, holle assen. Toch worden ze nog op veel oudere fietsen gebruikt, zelfs op goedkopere fietsen of kinderfietsen. Daarom kun je hier multitand trapassen kopen, en leggen we uit hoe je het juiste onderdeel voor jouw fiets vindt.
In een multitand trapas loopt de trapas in een cartridge lager, een volledig afgesloten capsule. Links en rechts is de crank gemonteerd.
Bij deze lagers is de term "binnenlager" overigens correct, want het lager zit in een trapaskom, de daarvoor bestemde opening in het fietsframe. Bij holle assen bevinden de eigenlijke lagers zich aan de buitenkant links en rechts van het frame; binnenste lagers zijn dus niet deze onderdelen, "onderste lager" zou passender zijn.
Waarom zijn multi-tand trapassen beter dan vierkante trapassen?
Vier of veel? Wat is beter? Heel eenvoudig, hoe meer zijden de bout heeft, hoe beter het contact en de krachtverdeling. Dus om met meer koppel te kunnen trappen, zijn veel zijden beter dan de vier van een vierkant systeem. Je kunt het zien als het verschil tussen een gleufkopschroevendraaier en een Torx sleutel. Door het grotere contactoppervlak kunnen Torx-schroeven met een aanzienlijk hoger koppel worden bewerkt, en hetzelfde geldt voor de trapas. Overigens is de koploper een "Power Spline" met een volle 12 zijden.
Octalink
Als u op zoek bent naar meervoudige binnenlagers, zult u steeds weer de term Octalink tegenkomen. Het Latijnse getal octa ("acht") is de naamgever van de octalink. Hier heeft een octalink een stevige grip op de crank. Het systeem is ontwikkeld en gebouwd door Shimano.
Er zijn nu twee verschillende versies, Octalink V1 en Octalink V2. Let op. De bijbehorende onderdelen zijn niet compatibel!
ISIS
Niet dat Shimano's octalink de markt helemaal alleen in handen zou krijgen, hebben een aantal fabrikanten (waaronder SRAM en dochteronderneming Truvativ) de handen ineengeslagen en een eigen tienhoekig systeem gelanceerd, IS (International Spline Interface Standard).
Hoe vind je de juiste multitand trapas voor je fiets
.
Uw trapas maakt een onaangenaam geluid bij elke crankomwenteling? Aangezien de trapas een slijtageonderdeel is, moet hij na een bepaalde tijd worden vervangen. Hier is een vrij zekere manier om een geschikt vervangend onderdeel te vinden
Neem je oude trapas, die vertelt je welke maat tussen je frame en je crank past. Je vindt specificaties zoals de aslengte en de huisdiameter, waarmee je een heel eind komt (je kunt beide ook meten met een meetlat of een meter). Maar om er zeker van te zijn dat het bestelde onderdeel echt past, moet u ook letten op de schroefdraadnorm. Vaak lees je BSA of ITA, beide normen die de schroefdraad beschrijven waarmee de trapas in het trapashuis van het frame wordt bevestigd.
U kunt deze waarden selecteren in onze filters, waarna de bijpassende artikelen aan u worden getoond.
Een blik op de artikelomschrijving kan ook nuttig zijn, hier kun je onder andere vinden of een Octalink multi-tand trapas tot de V1 of V2 serie behoort. Veel meer informatie over het kopen van de juiste trapas vind je in onze trapas.