Fixieframes met horizontale uitvaleinden hebben vaak een kettingspanner nodig om het achterwiel in een vaste positie te zetten en om de as stevig en stevig aan het frame te kunnen vastbouten. Dit type kettingspanning is mechanisch zeer eenvoudig en houdt de ketting permanent op de gewenste lengte. Dit voorkomt dat de achterwielas doorslipt, zelfs bij abrupte remmanoeuvres of het wegrijden. Een andere variant is de verende kettingspanner voor de ombouw naar een enkele versnelling op fietsframes met verticale uitvaleinden. Om een fiets met versnellingen om te bouwen tot een fixie of singlespeeder, laat de normale uitvaleinden niet toe het achterwiel horizontaal te verplaatsen. De ketting kan alleen op spanning worden gehouden door een speciale kettingspanner te monteren. Met een ketting spanner, kunt u uw singlespeed fiets project in slechts een paar stappen realiseren!
Waar moet je op letten als je een kettingspanner koopt?
Het belangrijkste bij de aanschaf van een kettingspanner is rekening houden met de bestaande uitvaleinden. Er zijn verticale en horizontale uitvaleinden op fietsen. Beide types vereisen verschillende types kettingspanners. De eenvoudige en sobere optie zijn frames met horizontale uitvaleinden. Hier kan het achterwiel naar achteren worden bewogen en zo kan de ketting worden gespannen. In theorie heeft zo'n frame geen extra kettingspanner nodig. In werkelijkheid echter wanhoopt de hobby-monteur met slechts twee handen vaak. Daarom is er een beetje hulp in de vorm van de kettingspanner voor horizontale uitvaleinden. Een goed doordachte schroefinrichting brengt het achterwiel gemakkelijk in de juiste positie en de ketting op spanning.
Frames met verticale uitvaleinden, daarentegen, hebben een speciale kettingspanner nodig. Deze ziet er vaak uit als een schakelarm van een conventionele versnellingsbak en werkt zeer vergelijkbaar. De ketting wordt op spanning gehouden door een veer en een rol. Dit ontwerp ziet er misschien niet zo slim uit als de versie voor horizontale dropouts, maar het doet zijn werk goed.
De belangrijkste vragen in het kort:
- Welke uitvaleinden heeft het frame van de fiets? Verticaal of horizontaal?
Vaste versnelling of singlespeed fiets
Het verschil tussen een fixie en een singlespeeder is technisch gezien heel eenvoudig, maar in de praktijk is dit verschil aanzienlijk. Een zogenaamde singlespeed fiets heeft, net als de fixie, slechts één versnelling en lijkt sterk op een gewone fiets, afgezien van het ontbreken van versnellingen. Op een fixie of fixed gear fiets, is deze enkele versnelling vast. De naaf van het achterwiel heeft geen vrijloop zoals bij conventionele fietsen. De singlespeed-aandrijving wordt vaak gebruikt op BMX- of crossmotoren. De vaste versnelling daarentegen wordt vaak aangetroffen op baanfietsen of stadsfietsen. Een essentieel verschil tussen deze twee aandrijvingen is dat je bij de fixed gear bike altijd moet trappen. Dit kan op den duur vermoeiend zijn, vooral als je bergafwaarts gaat, omdat je hier ook moet trappen. Daarom hebben sommige Fixies geen conventionele remmen, omdat de berijders de motorfiets tot stilstand brengen door "tegenhouden". Wij raden dit echter in alle opzichten af, omdat uw fiets dan officieel niet meer rijklaar is.
Of u nu een singlespeed heeft of een fixi met een horizontale of verticale dropout op het frame, in onze winkel vindt u de juiste kettingspanner om uw fietsketting strak te krijgen.