Je hoeft niet mee te doen aan XC-races of van fietsmarathons je hobby te maken om het meeste uit een hardtail te halen. De waaghalzige afdalingen waar je hart sneller van gaat kloppen, kun je ook overlaten aan motorrijders op andere motoren. Een hardtail staat voor mountainbike actie, maar op een relaxte manier en niet te hard. Het staat ook voor stevig, plezierig trappen door de natuur. Maar alsjeblieft ook niet te veel. Laten we het noemen... Plezierige actie!
Een hardtail staat voor purisme in de bergsport, het levert een directe, dynamische en onvervalste rijervaring. Het werkt goed in heuvelachtige landschappen, maar ook in de bergen, zolang het terrein redelijk stevig is. Dankzij zijn goede prestaties bouwt hij veel snelheid op, zodat hij ook tijdens trainingsritten, fietstochten of alledaagse trails voldoende prestaties levert. Maar wat is nu precies een hardtail en waarom kunnen we deze vraag niet echt beantwoorden zonder ook naar fullys te kijken?
De afkorting:
Wat een hardtail is - Dingen om te weten over ongeveerde mountainbikes
Hardtail mountainbike, hier kun je al zien waar het om gaat. Een mountainbike. Terwijl de term "mountainbike" eigenlijk in de verkeerde richting wijst, kun je ook in het vlakke land mountainbiken. De helling is niet echt de doorslaggevende factor, het gaat meer om het terrein. Mountainbikes voelen zich thuis buiten de weg in onverhard terrein. Kreekbeddingen, puinvelden, trails, en ze worden graag geblokkeerd, geworteld en hobbelig, hier is een mountainbike-expert. Ok, als het bergop goed gaat, kun je jezelf uitputten, bergafwaarts pendelen zorgt voor de adrenaline kick. Maar er zijn ook uitstekende mountainbikegebieden in de vlakkere delen van Europa. Geen enkel ander type fiets kent zoveel gespecialiseerde versies die geschikt zijn voor bergop, bergaf of langlaufen. Om de juiste mountainbike te kopen, moet je eerst en vooral het terrein dat voor je ligt inspecteren. En dan moet je het afwegen: Wil je naar voren of naar boven?
Wat is een hardtail mountainbike?
Een hardtail is een off-road specialist, dankzij de versnelling, banden en verende voorvork. In tegenstelling tot een volledig geveerde fiets, heeft hij geen extra vering in het frame. Hij heeft een stijve achterste driehoek, waar de naam vandaan komt. Daarom levert hij een efficiënte energiestroom, want de framedemper van een volledig geveerde fiets slokt veel energie op. Vergeleken met een fully is hij gemakkelijker te berijden en goedkoper. Het heeft minder onderhoud en service nodig. Het is ook aanzienlijk lichter.
Hardtail of volledig?
Laten we eerst de belangrijkste vraag ophelderen: Wilt u een hardtail kopen of een fully? Een korte vergelijking van de twee motoren zal hier helpen. Een hardtail is een off-road fiets zonder extra vering, een fully heeft een schokdemper in het frame. Grofweg vereenvoudigd, als je je concentreert op de afgelegde afstand, is een hardtail de betere keuze. Als u onderweg zoveel mogelijk stunts wilt uithalen, is een fully meer uw ding. Fullys zijn springeriger en er is werkelijk geen terrein - afgezien van steile wanden misschien - waar ze niet tegen opgewassen zijn. Hardtails kunnen ook off-road worden bereden, maar het terrein moet niet zo ruw zijn. In plaats daarvan ligt de nadruk op efficiëntie; een hardtail gaat graag snel. Maar zelfs een hardtail is niet zomaar een hardtail, hier zijn er een grote verscheidenheid aan oriëntaties die zich aanpassen aan de verschillende vereisten op het gebied van uitrusting, banden en geometrie.
- Marathon mountainbikes: Maak je geen zorgen, het is niet de bedoeling dat je erlangs loopt. Als je veel kilometers wilt maken op je hardtail, is een marathon hardtail perfect voor jou. Duursport is hier het toverwoord.
- Race MTB: Zie hierboven, maar dan sneller. Je rijdt op grote off-road paden, en snel - koop een coole racer! Bij deze motoren draait alles om topsnelheden.
- Trail hardtail: Een trail hardtail is de funmachine onder de hardtails. Hij komt volledig in de serieuze gedaante van een langeafstandsloper, maar stuitert, springt, valt en springt nonchalant en rijdt (bijna) als een volte.
- XC Hardtail, Cross Country Hardtail: weinig veerweg in de vork en veel stijfheid in het frame, een XC jaagt je met gemak over lange afstanden.
- All Mountain, AM: Steeds meer hardtails dringen momenteel door in het klassieke Fully-gebied. Jarenlang was all-mountain eerder volledig terrein, want als je de hele berg wil bedwingen, is een fiets met full suspension in principe geen verkeerde keuze. Maar stuiterende hardtails kunnen daar heel goed achter komen. Laten we ze gewoon "Bijna All Mountain" noemen.
- Dirtbikes: Op het eerste gezicht lijken crossmotoren helemaal niet op mountainbikes, hun eigenzinnige geo wil op de een of andere manier niet helemaal passen bij de uitgebalanceerde mountainbikeframes. Maar het komt erop neer dat een crossmotor een hardtail is - met een ietwat eigenzinnige zitpositie en een zeer speciaal gebruiksgebied.
De benamingen van de afzonderlijke fietsen zijn echter niet altijd dezelfde; vaak zijn de divisies niet op een haar na van elkaar te scheiden. Elke fabrikant deelt zijn fietsen net iets anders in, noemt ze anders of legt er een andere nadruk op.
Wat betekent "ongeveerd" hier?
In de eerste plaats moet hier een misverstand uit de weg worden geruimd: ongeveerd betekent niet "volledig zonder demping". Een hardtail heeft dan wel geen stuiter framedemper, maar wel een verende voorvork - althans in ongeveer 99,9% van alle gevallen. Er bestaan volledig ongeveerde mountainbikes, maar je moet ze zoeken als een naald in een hooiberg. Hardtails, zoals alle MTB's, vertrouwen op dikke banden, die extra demping aan uw rit toevoegen.
De verende voorvork
De verende voorvork dempt oneffenheden in het wegdek en helpt uw fiets in het spoor te blijven. Er zijn verschillende veringsystemen in de vork. Geveerde vorken met elastomeerdempers zijn vandaag de dag nauwelijks nog te vinden. In goedkopere verende vorken wordt een stalen veer samengedrukt wanneer de grond ruw wordt. Een hardtail van hoge kwaliteit zal waarschijnlijk een luchtgeveerde voorvork hebben. Deze vorken zijn bijzonder licht, en ze hebben ook tal van opties om de vork aan uw eigen individuele voorkeuren aan te passen.
> U zult waarschijnlijk een luchtgeveerde voorvork willen gebruiken.
> Als u meer wilt weten over geveerde vorken, moet u eens een kijkje nemen in onze sectie geveerde vorken. Daar vindt u veel aanvullende informatie.
De veerwegen
Hoeveel veerweg heeft een mountainbike nodig? Goede vraag - fiets nerds kunnen hun mond voorbij praten over dit onderwerp! Hoeveel travel je echt nodig hebt, hangt af van verschillende factoren, vooral van hoe veeleisend je trails zijn. Bij hardtails zijn veerwegen van 100 tot 150 mm ingeburgerd, waarbij smaak, terrein en ook de huidige trends de doorslag geven.
De banden van een hardtail MTB
Alle mountainbikes zijn gebouwd om off-road en op onverharde paden vooruit te komen. Daarom hebben ze brede banden, bedekt met dikke jassen
<nbsp;< p="">.
- Veel fietsen hebben de mogelijkheid om brede of zelfs bredere banden te monteren, hier vindt u informatie over de bandenspeling in de specificaties van de MTB, die u vertelt hoeveel bandbreedte u zich kunt veroorloven.
- Een fiets die is ontworpen om lange afstanden af te leggen, rolt efficiënter op smallere banden, dus banden van 51 mm breed of 2,1 inch zijn hier gebruikelijk.
- Hoe technischer het terrein onder uw banden, hoe breder de banden kunnen zijn. Op een mountainbike is tot 2,6 inch of 61mm mogelijk.
- Voor banden geldt de volgende vuistregel: hoe smaller de banden, hoe sneller en efficiënter je rijdt. Bredere banden dempen beter, ze hebben ook meer grip op de grond. Vergeet niet: dikke wielen zijn ook zwaarder!
Welke bandenmaat is het beste voor een MTB hardtail?
Je kunt hardtail MTB's kopen met verschillende wielmaten. Als u zich niet wilt binden, kunt u bij sommige modellen ook met verschillende wielmaten rijden.
- 27,5 inch: Jarenlang waren wendbare 26 inch banden de standaard voor mountainbikes, maar nu is deze bandenmaat een beetje "uit". 27,5 inch banden zijn wendbaar genoeg voor technische ritten, ze zijn lichter en je profiteert van een goede acceleratie op snelle ritten.
- 29 inch: Waar het op neerkomt, is dat een hardtail de fiets is voor lange afstanden. Fullys zijn meer geschikt voor trucs, acrobatiek en andere stunts. Daarom vind je 29" banden vaak op hardtails. Rustige loop en verbeterd kantelgedrag zijn hier de doorslaggevende argumenten. Anderzijds zijn ze trager en minder wendbaar.
Koolstof of aluminium?
Carbon frame of een aluminium fiets - voor veel fietskopers is dit vooral een kwestie van prijs. Koolstof is ongetwijfeld het edelste materiaal, wat tot uiting komt in de prijs. De aanschaf van een carbon hardtail is nu eenmaal duurder dan een aluminium MTB. Anderzijds zijn carbonframes aanzienlijk lichter dan aluminiumversies. Tot voor enkele jaren werden carbon frames beschouwd als nogal fragiel en werden ze daarom afgekeurd in fietssectoren waar het materiaal op de proef wordt gesteld. Dankzij verbeterde fabricagetechnieken worden carbonframes nu ook veel gebruikt bij mountainbiken en zijn ze tegen heel wat bestand.
De dynamische geometrie van een hardtail
Compact, voorwaarts gericht, kantje boord of meer casual, de geometrie van een mountainbike beïnvloedt niet alleen je zitpositie, en dus je comfort op de fiets. Het heeft ook iets te zeggen over hoe de fiets rijdt. Je hebt hierboven gezien hoeveel verschillende hardtails je hier in de BMO online shop kunt kopen. Elke fabrikant bouwt zijn fietsen een beetje anders, elk model heeft zijn eigen focus. Veel bereik, een grote wielbasis en 29ers maken van een hardtail een lange-afstandsloper - lengte loopt! Een korte wielbasis en 27.5s zijn meer geschikt om te cruisen. Dan zijn er bergaf-geometrieën, een XC geo of goed verzorgde all-rounders. Kijk maar eens bij de specificaties van onze hardtails, daar vindt u meer informatie over de afzonderlijke modellen.
Tussen haakjes, er zijn steeds minder mountainbikes specifiek voor vrouwen en mannen, een goede pasvorm hangt meer af van de framemaat dan van het geslacht van de berijder. Er is een fiets met feel-good geometrie voor elke vrouw en man, de meeste fietsen zijn tegenwoordig unisex modellen.
> U kunt echter ook onze mountainbikes van Liv bekijken. Liv bouwt exclusief voor vrouwen.
Duurzame onderdelen op de hardtail
- Versnellingen op de hardtail: Versnellingen met 1 versnelling zijn in de mode, dat heb je waarschijnlijk al gemerkt. In plaats van 30 versnellingen hebben de versnellingen 11 of 12 versnellingen en een grote spreiding, die je perfect ondersteunt in het terrein, maar niet te veel gewicht toevoegt. Het feit dat de tandwielen minder onderdelen nodig hebben, die onderhouden moeten worden en waarvoor u natuurlijk zou moeten betalen, zal u zeker niet hinderen.
- Hardtailremmen: Diskremmen zijn standaard geworden, je krijgt een setje bijtende schijven op elke hardtail. Goedkopere modellen remmen mechanisch, maar meestal worden hydraulische schijfremmen gemonteerd.
- Wat je niet zult vinden op een hardtail is solide uitrusting voor dagelijks gebruik. Geen lichten, bagagerekken of zijstandaards! Dit maakt de fiets niet alleen lichter, maar ook goedkoper. Als je de bevestigingen mist, moet je naar de schroevendraaier grijpen en ze gewoon achteraf aanbrengen.
E-hardtails
Er komen steeds meer e-bikes, dat is geen geheim. Vooral sinds er gespecialiseerde aandrijvingen zijn die een MTB echt laten shredden, neemt het aantal E-MTB's met sprongen toe. Als je jezelf af en toe wilt trakteren op een steuntje in de rug, is een e-hardtail een prima ding. Vooral als je bergop wilt zonder een lange liftlijn, is een e-bike een goed alternatief. Bijzonder interessant zijn de light e-bikes, die voor het eerst werden gespot in 2021. Het idee erachter is uitstekend! De e-bike brengt alleen een kleine, lichte, goedkope aandrijving die kort duwt in onveilige situaties, voor de rest rijd je "bio"
In het algemeen is een hardtail een sportieve allrounder met een goede aandrijving die populair is off-road, tijdens fietstochten en ook in het dagelijks leven.
Is een hardtail mountainbike de juiste fiets voor jou?
Als je terrein gaat aanpakken dat niet al te akelig wordt, en je wilt er uiteindelijk komen, dan moet je een hardtail kopen. Hardtails bieden meestal een evenwicht tussen dynamische voortstuwing en de mogelijkheid om de verharde weg achter je te laten. Naarmate de prijs stijgt, worden de onderdelen beter en duurzamer, zodat de actieradius groter wordt. Maar wat de prijsklasse ook is, je mag een robuuste en duurzame fiets verwachten. Het feit dat hij weinig onderhoud nodig heeft, is een ander pluspunt.
Een lichte fiets is een fiets die gemakkelijk te hanteren is.
Een lichtgewicht fiets is vooral praktisch als je hem naar een fietsenkelder moet dragen, mee moet nemen in de trein of op een fietsenrek op je auto moet zetten. Als je van een fiets houdt die gemakkelijk te besturen is, dan is een lichtgewicht hardtail echt iets voor jou, vooral als je jezelf trakteert op een carbon fiets.
De lage aankoopprijs maakt hardtails een interessante optie voor diegenen die nieuw zijn in de wereld van MTB's en met een goedkope fiets willen beginnen.
U wilt van uw weekend op de trail genieten, maar uw fiets moet doordeweeks ook goed zijn voor onderweg naar uw werk? Dan zult u de off-road capaciteiten en efficiëntie van een hardtail waarderen! Overigens kun je een hardtail achteraf uitrusten met plug-in spatborden en een clamp-on bagagedrager, wat de alledaagse geschiktheid nog meer vergroot.
De hardtail kan worden uitgerust met een clamp-on bagagedrager.
Soms plan je een fietstocht met het hele gezin? Dan is een hardtail ook een heel goed idee, want als tijdens een fietstocht veel van je trapkracht gewoon in de schokdemper verdwijnt, is het plezier ook een beetje gedempt. Vooral wanneer een kinderzitje, bagage of zelfs een kinderkar aan de orde zijn, is een hardtail duidelijk cooler dan een trekkingfiets, maar ook duidelijk praktischer dan een fully.
Tussen haakjes, hardtails zijn ook geweldig voor trainingsrondjes en uithoudingsvermogen!
De kenmerken van een hardtail in één oogopslag:
- Geschikt voor langere afstanden en fietstochten
- goede voortstuwing
- off-road en asfalt geschikt
- praktisch en geschikt voor dagelijks gebruik
- goede fitnesstoestellen en fitnessfietsen
- betaalbaar
- geschikt voor beginners
Hoe rijdt een hardtail?
Een hardtail mountainbike rolt over heuvels en dalen, en doet dat met uithoudingsvermogen. Afhankelijk van zijn geometrie brengt hij een meer of minder uitgerekte rijpositie. De verende voorvork zorgt voor comfort, maar het frame moet stijf zijn, want je wilt vooruit. De brede versnellingen zorgen voor goede klimeigenschappen en maken veelzijdig terrein voor je toegankelijk. Waar een Fully sponzig en nerveus wordt dankzij de framedemper en veel veerweg, is een Hardtail stabiel op de weg, hij levert een direct rijgevoel met een uitstekende krachtoverbrenging.
De specifieke geometrie en banden bepalen of je hardtail vrij recht loopt of wendbaar tot speels rijdt.
Het gewicht van een hardtail heeft invloed op de rijeigenschappen, maar ook op de algehele hanteerbaarheid van de fiets en niet in de laatste plaats op het duwen van passages of routes waarop je de fiets moet nemen. Een lichtgewicht hardtail weegt ongeveer 8 tot 10 kg, sommige modellen zijn ook een paar kilo zwaarder.
.
Het frame materiaal heeft niet alleen invloed op de aanschafprijs en het gewicht van de fiets, maar ook op het rijcomfort, want afhankelijk van de mix van aluminiumlegering en carbon krijgt het frame meer flexibiliteit of wordt het stijver.
Een hardtail is natuurlijk een must als je wilt deelnemen aan wedstrijden en races in de bijbehorende disciplines.
Vergelijking: Als u het comfortabeler wilt hebben, is een trekkingfiets een goed idee. Als u snel wilt gaan, kunt u rijden op een racefiets of een gravel bike. De vering van een maakt moeilijk terrein berijdbaar.
.
De rijeigenschappen van een hardtail in één oogopslag:
- Dynamisch en sportief tot agressief
- geeft grote soepelheid of wendbaar rijgedrag
- Sportieve tot casual rijhouding
- streeft voorwaarts
- schakelen met een groot bereik
- weinig gewicht voor makkelijk hanteren
Wat zijn de voordelen van een hardtail?
Snel, maar ook geschikt voor off-road rijden. Lichtgewicht, maar ook met vering. Sportief, maar geschikt voor dagelijks gebruik. Een hardtail MTB is comfortabel om te rijden op gravelwegen, in het bos of op onverharde paden. Het is leuk op stevige oppervlakken met levendige snelheden, maar ploegt ook door puin velden zonder compromis.
.
Wilt u uw fietstochten zonder kaart doen, en gewoon rijden waar het u op dat moment het beste uitkomt? Het einde van het fietspad is nog lang niet het einde van je tocht? Dan is een hardtail de perfecte fiets voor jou; omdat je er op bijna elke ondergrond mee vooruit kunt, betekent off-road niet "Keer om!", maar "Nu begint de pret pas echt!"
.
Als een echte mountainbike is het een uitstekende klimmer, dus kan er in de bergen op worden gereden. Maar wie zijn fiets voor en na zijn vakantie in de Alpen niet wil laten verstoffen in de hoek, kan een hardtail ook gebruiken als vervoermiddel in de stad of in het dorp.
Met een paar add-ons kun je hem tunen voor bikepacking of er een echte commuter van maken, veel hardtails bieden daar genoeg rijcomfort voor.
Dus een hardtail is vooral veelzijdig!
Een groot voordeel dat hardtails bieden ten opzichte van andere fietsen is de goedkope prijs. Zelfs topfabrikanten hebben een paar eenvoudige hardtails in hun gamma voor een paar honderd euro. Hardtails zijn ook licht en hebben niet veel onderhoud nodig. Een ongeveerd frame en versnellingen met 1 versnelling betekenen weinig onderhoud, wat ze populair maakt bij iedereen die spontaan op de fiets wil stappen zonder al te veel na te hoeven denken.
De voordelen van hardtails zijn ook licht en vergen niet veel onderhoud.
De voordelen van een hardtail in een oogopslag:
- Verschillig gebruik
- rijbaar off-road, maar ook geschikt voor gebruik op de weg
- best geschikt voor stad en platteland
- kan sport en dagelijks doen
- Rijdt goed op het vlakke, in heuvelachtige gebieden en in bergachtige landschappen
- betaalbaar
- licht
- weinig onderhoud
Hoeveel kost een mountainbike hardtail?
Hardtails zijn goedkoop, zoals je hierboven al hebt kunnen lezen. Maar vanaf welke prijs begint een hardtail echt leuk te worden?
- De instapklasse van hardtail mountainbikes begint eigenlijk al bij een paar honderd euro. Als je je fiets weinig gebruikt en hij mag best een beetje rammelen, is er niets mis mee om zo'n hardtail aan te schaffen. Een goedkope hardtail is ook een goed idee als tweede fiets. Deze fietsen zijn slechts in beperkte mate bedoeld voor off-road gebruik, omdat de onderdelen niet bijzonder sterk zijn. Fietsen van 800 euro tot 1000 euro zijn iets duurzamer. Met zo'n hardtail kun je ook dagtochten plannen of geëgaliseerde paden verlaten.
- De middenklasse van hardtails varieert van 1200 tot 1500 euro. Hier zijn de versnellingen beter, wat vooral merkbaar is bij off-road tochten. Je hebt ook betere remmen aan boord. Wie klimmen en afdalingen onder de knie wil krijgen, moet geen goedkopere fiets kopen, want een gebrek aan remvermogen is hier niet alleen problematisch, in het ergste geval kan het zelfs gevaarlijk zijn!
- Top-of-the-range hardtails zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 2000 euro.De onderdelen worden steeds beter en duurzamer, ze zijn bestand tegen grotere belastingen en dus ook ideaal voor off-roadrijden. De betere materialen maken het mogelijk - de fietsen worden niet alleen robuuster, ze worden meestal ook lichter.
De kosten in een oogopslag:
- Van 800 euro tot 1000 euro kunt u een goedkope hardtail krijgen
- De hardtail uit het middensegment gaat van 1200 euro tot 1500 euro
- Top hardtails zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 2000 euro
Waar moet je op letten als je een hardtail koopt?
Als je hebt besloten een hardtail te kopen, is het volgende waar je over na moet denken welke hardtail je wilt kopen. Hier zijn een paar vragen om u te helpen kiezen:
Hoe langer je tochten duren, hoe meer het loont om een goede hardtail te kopen. De onderdelen zijn duurzamer, lekke banden komen minder vaak voor en het rijcomfort is groter. Als je zelden in het zadel zit en dan alleen naar de volgende biertuin rijdt, is een instapmodel hardtail voldoende. Voor één of twee uur of meer is de middenklasse perfect; voor langere tochten moet je jezelf trakteren op een goede fiets. Vooral op lange ritten door het platteland, wil je toch niet met fietsschade komen te staan?
- Lange wielbasis, grote wielen?
En je hebt het hierboven al gelezen: Een mountainbike met een grote wielbasis is ideaal voor lange afstanden, terwijl een fiets met een kleine wielbasis wendbaarder is in veeleisend terrein. Grote wielen laten de fiets soepel lopen en zorgen voor aandrijving, kleinere banden maken hem wendbaarder en zorgen voor selectieve acceleratie.
- Hoe zijn de oppervlakken?
Een mountainbike komt echt op gang op "slechte" ondergrond, daar is hij voor bedoeld. Een frame en onderdelen van goede kwaliteit betalen zich hier uit, de fiets rijdt comfortabeler, geeft minder problemen en gaat langer mee, hoe je er ook op rijdt.
- Waarom is een dure hardtail het waard? Of een goedkope volledig?
Een hardtail is goedkoper dan een fully, er wordt bespaard op enkele onderdelen, de frameconstructie is veel eenvoudiger en dus goedkoper. Als uw budget een dure fiets toelaat, hoeft u niet per se voor een fully te gaan! Er zijn zeker voordelen aan het investeren van al het geld in een betere hardtail. Je krijgt een goede fully of een uitstekende hardtail voor dezelfde prijs. Duurzame onderdelen, de beste afwerking, pittige remmen, een top schakelgroep, klinkt verleidelijk, toch? Naarmate de prijs stijgt, verbetert de duurzaamheid en neemt ook het rijcomfort toe.
- Hoe vind je een hardtail in de juiste maat
Mountainbikes zijn er in veel verschillende pasvormen en framematen. Om u te helpen de juiste maat te kiezen, hebben we een frame maat calculator op onze blog om u te helpen de beste fietsmaat voor u te bepalen.
Koop een mountainbike van de beste fabrikant!
Wij hebben mountainbikes van Bombtrack, Cannondale, Giant, Trek of Ghost. Er zijn ook damesfietsen van Liv. Hier kunt u er zeker van zijn dat het rijplezier niet wordt verwaarloosd, dat de kwaliteit u overtuigt en dat de prijs-kwaliteitverhouding klopt.
Weet u nog niet welke fiets u wilt kopen? Hier bij BMO kunt u gemakkelijk vergelijken. We leggen uit wat mountainbikes, grindbikes, stedelijke en stadsfietsen, touringbikes, dirtbikes, racefietsen en E-bikes kunnen doen. Plus, we helpen je een coole kinderfiets te kopen voor je kleintje. Lees onze koopgidsen en je weet welke fiets je gelukkig zal maken!