De afgelopen jaren zijn fullys krachtiger geworden, en de topfabrikanten zijn ook nog een stapje verder gegaan in termen van veelzijdigheid. De keerzijde van de medaille is echter dat je met een Vario-zadelpen, dikke banden en remschijven ter grootte van een pastabord ook een hoop gewicht moet meeslepen. Hier leest u waarom de aanschaf van een fully nog steeds de moeite waard is voor uw fietsplannen.
Een fully is zeker de moeite waard voor uw fietsplannen.
Een fiets is zeker niet voor iedere motorrijder weggelegd; het is meer een die-hard community die op deze fietsen door het landschap scheurt. Een Fully heeft veel kenmerken die alleen in bepaalde omstandigheden nuttig zijn. Met drie eenvoudige vragen kunt u erachter komen of uw ritten profiteren van de kenmerken van een fully:
- Als u zich tijdens uw fietstochten in het zweet werkt, hoeft dat niet per se aan de inspanning te liggen. Je kan er ook een beetje adrenaline zweet door mengen?
- Geeft u de voorkeur aan gravelvelden, sprongen en afdalingen boven lange, rechte stukken?
- Als je een sensationele video van een van de MTB-sterren ziet, zit er voor jou maar één ding op: eropuit gaan en het nadoen?
Het lijkt erop dat een full suspension fiets het juiste materiaal voor je is. Maar er zijn veel volledig geveerde fietsen! Welke wordt de jouwe?
De kortere weg:
Dit is een Volledig - Dingen om te weten over full-suspension mountainbikes
Een fully is een mountainbike, zoveel heb je waarschijnlijk al door. Grofweg vereenvoudigd zijn mountainbikes fietsen waarmee op losse ondergrond en moeilijk terrein kan worden gereden, een berg is niet per se een vereiste. Mountainbikes worden onderverdeeld in twee grote subcategorieën: hardtails, niet-geveerde off-road fietsen, en fullys, "volledig geveerde" off-road fietsen.
Wat is een hardtail, wat is een full?
Beiden zijn mountainbikes, maar ze verschillen in hun uitrusting en dus in hun toepassingsgebied. Een hardtail heeft een verende voorvork en brede banden, waardoor hij zelfs in ruw terrein berijdbaar is. Een fully bike heeft ook beide componenten. Hij heeft echter ook een schokdemper in het frame. Dit betekent dat de fiets ook op het meest technisch veeleisende terrein kan worden bereden.
Fully is afgeleid van de Engelse term "full-suspension bike". Onder deze voorwaarden vindt u fietsen met frameschokdempers.
Het frame van een volledig
Er is veel ophef over de geo van een volledig. Soms is er hier een paar millimeter meer, maar elders is er veel werk. Reik naar boven, Stack naar beneden en zo verder. Maar wat is het punt? Heel eenvoudig: de kleine veranderingen hebben soms een enorme invloed op het rijgedrag van de motorfiets. Het zou buiten het bestek van dit artikel vallen om een exacte diagnose te geven van hoe een nieuwe framevorm uw mountainbike eigenlijk beïnvloedt. Daarom nog even dit: de buislengtes van het fietsframe bepalen natuurlijk uw zadelpositie. Of je nu meer rechtop zit of meer gestrekt, bijvoorbeeld. Maar u kunt altijd de zadelpen en de handgreep/steel combinatie aanpassen om dit tegen te gaan. Naast dit, maken het frame en de wielbasis de fiets speelser of soepeler. Voor veel van de fullys hier in de online winkel, vindt u een karakterisering van de rijeigenschappen in de artikelomschrijving die u zal helpen bij uw aankoopbeslissing. In het algemeen maakt een korte achterkant de motorfiets wendbaarder, terwijl een lange wielbasis duidt op een lange-afstandsrijder.
.
In het Fully frame zorgt een schokdemper ervoor dat de fiets flexibel kan reageren op oneffenheden in de ondergrond.
Het frame-materiaal dat tegenwoordig wordt gebruikt, is naast aluminium vooral lichtgewicht carbon, wat niet alleen van invloed is op de rijeigenschappen, maar ook op het gewicht van de fiets.
De uitrusting van een volledig
- Dit is wat de framedemper u brengt
De framedemper maakt het frame van de fiets flexibel. Het begeeft het op ruwe grond of wanneer je over obstakels rolt. Dit betekent dat de motor zijn grip niet verliest, wat de tractie en de controle over de weg verbetert. De schok laat je ook toe om vaart te winnen en te springen.
Afhankelijk van het beoogde gebruik, worden op fullys verschillende frameschokdempers gebruikt. Aan de ene kant zijn er verschillende veersystemen, meestal luchtdempers of stalen veren. Afgezien van de technologie van de demper verschillen de verende elementen in hun veerweg, ook wel travel, working travel of dive travel genoemd. De waarde die u in de artikelbeschrijving vindt, geeft aan hoeveel millimeter de vering samendrukt. Meer veerweg betekent meer veerkracht en dus meer mobiliteit in het terrein. Anderzijds reageert de schokdemper niet alleen op bewegingen van onderaf, ook uw trapbewegingen kunnen hem in werking stellen. Daardoor verdwijnt altijd een deel van je trapkracht op een Fully in de schokdemper. Een volledig geveerde mountainbike is dus erg leuk, maar niet echt efficiënt om te berijden, en daarom tamelijk ongeschikt voor lange afstanden.
Dempers met lockout kunnen worden vergrendeld, zodat u zonder verlies trapt en meer afstand maakt.
Een van de meest intelligente innovaties op de markt sinds het seizoen 2021/22 zijn fietsen met geïntegreerde schokdempers. Hierbij zit de schokdemper in het frame, waar hij beschermd is tegen stof, stoten en vocht, zodat de mountainbike zelden opgetild hoeft te worden.
- Fulls hebben een verende voorvork
Niet alleen is vering in het frame ingebouwd, de vork heeft ook een demper. Deze dempers zorgen ervoor dat de schokken uw schouders niet ruïneren, maar helpen u ook uw motor op koers te houden. Als je voorwiel over een obstakel rolt, kan de vering van de vork het begeven, zonder dempers zou hij zijwaarts uitbreken.
.
- Meer is meer - de veerweg van de MTB Fully
U kunt zien waartoe een geveerde vork in staat is aan de veerweg of dive, d.w.z. de waarde waarmee de vering van de vork kan worden ingedrukt. Natuurlijk heeft een framedemper ook een slag.
De framedemper en de verende voorvork maken uw Fully ook in ruw terrein bruikbaar. Hoe ruiger het terrein waarop u rijdt, hoe meer veerweg u moet hebben. En dan een beetje meer, want reserves kunnen nooit kwaad. Maar vering heeft ook zijn nadelen: Veel demping gaat ten koste van de efficiëntie. Meer veerwegen betekent ook meer kosten, meer gewicht en uiteindelijk meer sponzigheid in het rijgedrag.
U kunt moderne verende vorken en schokdempers vergrendelen vialock-out, beide zullen dan minder of niet meer stuiteren.
> Zie onze geveerde vorken voor meer informatie over de verschillende systemen en de afstelmogelijkheden.
- De perfecte banden voor een MTB Fully
De banden hebben een niet te onderschatten invloed op de rijeigenschappen van een mountainbike. In gewone taal: de verkeerde banden bederven uw tocht. Maar het voordeel is dat een set nieuwe banden al wordt beschouwd als de eenvoudigste vorm van motorfiets tuning.
Mountainbikes hebben over het algemeen brede banden met een breed loopvlak. Zo vreten ze zich een weg door allerlei soorten ondergrond en vinden ze houvast op plaatsen die voor andere fietsen onbegaanbaar zouden zijn.
Wat de bandmaat betreft, in veel gevallen kunt u de hoofdpijn tot later uitstellen. Een paar jaar geleden werden 26 inch banden beschouwd als de enige echte MTB fietsen, maar dat was toen... Intussen zijn 26's grotendeels naar de kinderafdeling gemigreerd, fullys rollen op 27,5 of 29 inch. Veel moderne MTB's bieden de mogelijkheid om met beide maten te rijden of zelfs met een mullet setup (kleiner wiel achter, groot wiel voor). Bovendien hebt u vaak de mogelijkheid om verschillende bandbreedtes te monteren. Van smallere 2,1 inch banden tot dikke 2,6 inch banden, u kunt wisselen naargelang uw voorkeur of behoefte.
Je moet zeker een fiets nemen die ten minste voor tubeless-banden geschikt is, als hij nog niet op tubeless-banden staat. Minder gewicht en minder lekgevoeligheid zijn twee onverslaanbare argumenten die tubeless steeds populairder maken.
.
- 1 versnelling, 2 versnellingen, 3 versnellingen - de perfecte versnellingen voor een Fully
Een mountainbike met minder dan 20 versnellingen was lange tijd een lachertje, maar sinds 1x versnelling met een groot bereik in de mode is, is dat fundamenteel veranderd. De tandwielen met slechts één kettingring vergen minder onderhoud en verzorging, wat een groot voordeel is. Minder onderdelen betekent ook dat ze goedkoper en lichter zijn, iets waar weinig motorrijders over zullen klagen. Je kunt een 10-45 of 10-51T 11 of 12-speed cassette krijgen met je eenzame kettingblad (afhankelijk van de fabrikant en het model, natuurlijk).
Als je langere tochten wilt maken in wisselend terrein en dus een zo veelzijdig mogelijke fiets wilt kopen, moet je MTB's met 2 versnellingen echter niet meteen van je verlanglijstje schrappen! Luxueuze elektronische versnellingspoken zijn niet langer een zeldzaamheid in het topsegment.
> Hier in de winkel vindt u mountainbikes met groepssets van de twee toppers SRAM en Shimano.
Waarom is een Fully "high maintenance"
Een Fully moet iets meer tijd op de montagestandaard doorbrengen dan een andere fiets. De schokdemper en de verende voorvork moeten af en toe worden schoongemaakt en bijgesteld. Bovendien moeten er van tijd tot tijd nieuwe afdichtingen komen. Kussen in het frame betekent ook gewrichten die moeten worden schoongemaakt en beweegbaar gehouden.
Naast onderhoud moet een nieuwe Fully worden afgesteld, later kunt u de schokdempers altijd opnieuw afstellen, hoe precies hangt van verschillende factoren af. Onder andere het specifieke fietsmodel, uw lichaamsgewicht, uw rijstijl en het terrein dat voor u ligt, zijn belangrijke overwegingen. Hoe nauwkeuriger u uw frameschokdemper instelt, hoe beter uw motor zal reageren en hoe meer rijplezier u zult hebben. Maar je kunt er niet omheen de vork en schokdemper af te stellen tot alles precies goed is.
Fullys zijn robuust
Als je op topsnelheid bergafwaarts raast, wil je toch niet dat je motor begint te rammelen en dat de onderdelen in je gezicht ontploffen? Daarom zijn mountainbikes over het algemeen goed inpluggen. Niet alleen de frames zijn duurzaam, maar u kunt ook de andere onderdelen tot het uiterste drijven. Als u echter een Fully koopt in het instapsegment, moet u rekenen op iets minder kilometers voor het eerste werkplaatsbezoek. Naarmate de prijs stijgt, worden de fietsen krachtiger en duurzamer, zoals dat in elk fietssegment het geval is.
Welke fullys zijn er eigenlijk?
Nu zijn niet alle fullys hetzelfde; er zijn veel verschillende versies en specialisaties. Intussen zijn de mogelijkheden van de fietsen vaak gemengd, waardoor de grenzen van de afzonderlijke categorieën vervagen. We zullen hier een beetje veralgemenen en sorteren op veerweg van groot naar klein:
Een downhiller geeft de voorkeur aan bergop rijden met een lift. De grote veerweg maakt bergopwaarts lastig, want efficiënt is anders. De versnelling is ook uitsluitend gemaakt voor afdalingen. Maar je kunt het echt bergafwaarts laten gaan. De royale vering van 180mm, 200mm of zelfs meer zorgt voor goede grip bij hoge snelheden op onherbergzaam terrein. Bovendien zijn downhillers uitgerust met massieve remsystemen, die ook hard nodig zijn op de steile afdalingen.
> Vind hier onze downhillers!
Ook op een enduro kun je bergafwaarts, hoewel je jezelf ook bergopwaarts kunt rijden. Enduro's zijn bij uitstek geschikt voor technisch veeleisend terrein; ze kunnen met gemak blokkerige trails of stukken afdaling met wortels aan. De veerweg van ongeveer 160 tot 180 mm maakt ze veelzijdig en maakt je een heer op elk terrein. Met lockout of strak afgestelde vering kunt u ook langere afstanden rijden.
> Met één klik naar de enduro's in de onlineshop
Als je je niet wilt binden of je koopt je eerste Fully, dan is een AllMountain perfect omdat hij een beetje van alles kan. Hij heeft een veerweg van ongeveer 130mm, dus je kunt er bos, trail en gravel mee rijden, maar ook grotere fietstochten zitten er in.
Een trailfully of trailbike is bedoeld voor onverharde paden, een paar hindernissen onderweg zijn welkom. Met minder dan 130 mm veerweg is hij efficiënt genoeg voor vele kilometers trail, een beetje klimmen is toegestaan, een beetje afdalen ook, maar graag gematigd!
> Bekijk de AllMountains en trail bikes!
- Marathon-voluit, Cross-Country-voluit, XC-Bike
XC fullys zijn de lichtste en snelste vertegenwoordigers in hun soort. Met een veerweg van ongeveer 100 tot 120 mm zijn de schokdempers geschikt voor comfortabel en efficiënt trappen.
> Deze kant op voor rondreizende volgelingen en marathonvolgelingen!
E-Fullys
Sinds bekende grote namen als Shimano, Yamaha of Bosch speciale aandrijvingen voor mountainbikes presenteerden, schieten E-MTB's als paddenstoelen uit de grond. De aandrijvingen hebben een bruut koppel van 85Nm en meer, zodat ze voldoende dynamisch vermogen leveren om ook bergop goed vlam te kunnen geven. De krachtige accu's leveren een groot bereik, maar zijn toch slank genoeg om in het frame van de e-bike te verdwijnen. Of het nu gaat om een klim of een sprint, een e-fully levert volledig MTB-plezier en kost je aanzienlijk minder zweet!
Waarom zijn er altijd "trends" als het om volledig gaat?
In het bijzonder op het gebied van mountainbikes zijn er altijd innovaties om je over te verbazen. Ten eerste zijn er de eerder genoemde verschuivingen in de geometrie. Elk modeljaar verschijnen er nieuwe onderdelen. Maar ook optische verbeteringen zoals intern verlegde kabels of geïntegreerde cockpits zijn altijd aanwezig. Nummer één op de populariteitsschaal als het om fietsen gaat, is natuurlijk altijd gewichtsverlies. Met fullys is er veel meer ruimte om te experimenteren. Een Enduro met schokdempers die je eigenlijk alleen op een downhiller zou verwachten. Een trailfiets met veel aandrijving. Een racer met genoeg veerweg voor trails. De grenzen vervagen, verschuiven en worden herschikt. Je moet je dus goed informeren voor je koopt, dat is het nadeel van diversiteit. Het grote voordeel is dat er zeker een fiets is die bij u, uw voorkeuren, uw plannen en uw rijstijl past. Laat u dus niet in verwarring brengen door "MTB trends 2022" en dergelijke! Rij op de fiets waar je van houdt!
Onze conclusie: Een Fully is een opwindende mix van funmachine en sportuitrusting voor het meest veeleisende terrein. De afmetingen van de schokdempers en de geometrie hebben een aanzienlijke invloed op de rijeigenschappen en het gebruiksgebied.
Is een Fully de juiste fiets voor u?
Hardtail of Fully? Je bent niet de enige die zich deze vraag stelt, elke mountainbiker vraagt zich dat wel eens af!
Als je wilt rijden op terrein dat voor geen enkele andere fiets te bedwingen is, moet je een volledig geveerde fiets kopen, want volledig geveerde fietsen komen net op gang waar andere fietsen dat al doen. Het rijcomfort op "slecht" terrein spreekt in het voordeel van de aankoop van een fully, omdat de vering op een betrouwbare manier ruw terrein gladstrijkt. Als extreme afdalingen, moguls of technisch veeleisende trails op je pad komen, is een off-road uitrusting onontbeerlijk! Maar het gaat hier niet alleen om de fun-factor; met geen enkele andere fiets ga je afdalingen, obstakels en sprongen op zo'n gecontroleerde en veilige
Als de hogere aankoopprijs u niet afschrikt en onderhoudswerk geen probleem is, is een Fully een veelzijdige en onverschrokken metgezel voor uw huis. Of het nu je lokale fietspark is, een alpine trail of de mooiste afdalingen in het middelgebergte - met een fully beleef je avonturen in de natuur waar je nog niet eens van hebt gedroomd!
Als je een hogere aanschafprijs niet erg vindt en onderhoud geen probleem is, zal een fully een veelzijdige en onverschrokken metgezel zijn.
Als u echter op zoek bent naar een voertuig voor het dagelijks leven, dan zijn andere fietsen veel geschikter. Ze rijden efficiënter, hebben minder onderhoud nodig, wegen minder en kosten minder! Een Fully is niet de juiste basis voor spatborden, kinderzitje en bel! Niet onbelangrijk in het dagelijks leven: ook fietsendieven herkennen de waarde van een fully op het eerste gezicht, je moet hem indien mogelijk niet onbeheerd parkeren!
De kenmerken van een MTB volledig in een oogopslag:
- Veelzijdig
- veel verschillende oriëntaties
- uiterst all-terrain
- goede tractie
- robuust vakmanschap
- agile, agile of smooth-running, afhankelijk van het model
- meer sport dan alledaags
- relatief hoge aankoopprijs
Hoe rijdt een Fully?
Hier moet je onderscheid maken tussen "Volledig met vergrendelde schokken" en "Volledig met open schokken". En in Enduro, Race-Fully, Downhiller enz. Als u de maximale capaciteit van de schokdempers gebruikt, zal de motor - uiteraard afhankelijk van het model - een beetje tot veel meegeven. Dit zorgt voor een uitstekende tractie en een goed rijcomfort zonder trillingen, maar ook voor een zacht, sponzig gevoel. Natuurlijk kunt u dit tegengaan door de veerelementen en de blokkering aan te passen. De demping egaliseert oneffenheden en maakt moeilijk terrein berijdbaar. In ruil daarvoor, absorbeert het veel energie.
De verschillende full suspension-klassen komen ook met zeer verschillende rijeigenschappen.
De meeste fietsen hebben een laag zwaartepunt, wat zorgt voor een betrouwbare, veilige rijervaring. Met name off-road motoren zijn gemakkelijk te besturen en reageren gevoelig op de bewegingen van de berijder.
Debrede banden versterken deze rijeigenschappen nog verder, waardoor de motoren nog meer grip bieden, ongeacht waar ze overheen rollen.
Fullies behoren ook tot de zwaarste fietsen, 14 tot 17 kilo moet je inschatten voor de luxe comfortuitrusting. Schokdempers, doorbuigbare zadelpennen en grote remsystemen maken fullys tot echte zwaargewichten, ook al zijn ze gebaseerd op carbon.
Fulls zijn ook de zwaarste fietsen op de markt.
De rijervaring van een MTB volledig in één oogopslag:
- Soepele, comfortabele rit
- hoog gewicht
- lagere trapefficiëntie
- brede, gripvaste banden voor een veilige rit en goede grip
- goede controle
- zeker rijgevoel
De voordelen van een Fully mountainbike
Een Fully is een off-road specialist. Veel fietsen kunnen tot op zekere hoogte off-road, maar technisch moeilijk terrein is nog steeds puur Fully terrein. Afdalingen, trails en fietsparken zijn pas echt leuk met een Fully. Om het in een notendop te zeggen: Hoe veeleisender het terrein en de terreinen, hoe dunner de keuze aan fietsen wordt, tot er uiteindelijk slechts een Fully overblijft.
Op geen enkele andere motorfiets kun je zoveel grenzeloos rijplezier beleven en tegelijkertijd genieten van zoveel rijcomfort.
Er zijn zoveel verschillende modellen, fabrikanten, onderdelen en componenten, dat je ook de mogelijkheid hebt om een fiets te kopen die precies aan jouw wensen voldoet of om je fiets aan te passen met verschillende fietsonderdelen.
De voordelen van een fully in één oogopslag:
- off-road geschikt
- best geschikt voor bergachtig terrein
- de dempers compenseren hobbels en schokken
- zelfverzekerde besturing en goede controle
- comfortabel om te rijden
- veel modellen met verschillende brandpunten en oriëntaties
Hoeveel kost een Fully?
Er zijn aanzienlijk goedkopere fietsen dan fullys, zoveel is zeker. Al die technologie heeft een prijs. Maar hoeveel moet je uitgeven?
Je kunt nauwelijks een bruikbare fully krijgen voor minder dan 2.000 euro. Er zijn goedkopere fietsen, maar de kwaliteit is echt twijfelachtig. Als je een fiets zoekt met een kleiner budget, zul je waarschijnlijk meer plezier hebben met een goede hardtail dan met een slechte fully. Instap fulls van 2000 tot ongeveer 3000 euro zijn een goed idee als u de rijervaring wilt testen of slechts heel zelden op de motor stapt. De versnellingen en de remmen zijn "basic", verwacht niet te veel van de schokken.
De middenklasse begint rond de 3000 euro en loopt op tot 4800 euro. Hier kunt u goede kwaliteit verwachten die u onderweg niet in de steek zal laten. De onderdelen zijn niet helemaal van topklasse, maar ze zijn degelijk gebouwd en leveren goede prestaties. Normaal daalt hier ook het gewicht van de fietsen, zoals u reeds hebt gelezen, dit is niet noodzakelijk het geval bij fullys.
.
Het topniveau van de fullys begint bij ongeveer 4800 euro. Het beste vakmanschap en carbon frames zijn hier een basisvereiste, en alleen het beste wat op de markt te vinden is, wordt erop geschroefd. Wat de versnellingen betreft, kunt u rekenen op de hoogwaardige groepen van de bekende merkfabrikanten, misschien zelfs met elektronische versnellingen. De voorvork, de ophanging en het remsysteem zijn ook bij elk evenement te zien. De fietsen uit de topklasse leveren uitstekende prestaties en scoren met een betrouwbare duurzaamheid. De dempers van frame en vork kunnen op verschillende manieren fijn worden afgesteld. De limieten gaan omhoog met elk bouwjaar, en u kunt zelfs vijfcijferige bedragen betalen voor een Fully.
De kosten van een Fully in een oogopslag:
- Introductietarieven variëren van 2000 tot ongeveer 3000 euro
- Mid-level fullys variëren van 3000 tot 4800 euro
- De topklasse van de fullys begint bij ongeveer 4800 euro
Waar moet je op letten bij het kopen van een volledig?
Met name in het segment van de fullys zijn er veel verschillende modellen die punten scoren met een breed scala aan functies. Een paar vragen zullen u helpen beslissen wat te kopen.
>
- Enduro, trail voluit, downhiller - welke fiets zou u willen?
Daarnaast hebben wij de toepassingsgebieden voor MTB's in grote lijnen geschetst. Voordat u op "Kopen" klikt, moet u bedenken waar en hoe u met uw fiets gaat rijden. Bergaf of bergop? Op grind of zachte grond? Voor een uurtje na het werk of voor dagen achtereen?
Dit is hoe je de juiste fiets voor jou vindt.
Dit zal u helpen het juiste type volledig te vinden, en u kunt ook een prijsklasse bepalen. Hoe langer en meer je fietst, hoe leuker het zal zijn om op een goede fiets uit een van de hogere prijsklassen te rijden.
Beide basismaterialen hebben voordelen, maar brengen ook enkele nadelen met zich mee. Koolstof is ongetwijfeld het edelste materiaal, het scoort met een goede stijfheid, en het is ook licht en kan in praktisch elke vorm worden gebracht. Anderzijds is het enigszins breekbaar en komen scheuren en breuken van tijd tot tijd voor. Aluminium is iets zwaarder, maar u kunt een aluminium frame gemakkelijk vastklemmen aan een montagestandaard of een autodrager. Fietsen van aluminium zijn ook veel goedkoper.
De gewichtsvoordelen die een carbon frame in andere fietscategorieën met zich meebrengt, worden vaak direct tenietgedaan door de vele onderdelen van een fully.
- Steelvering of luchtvering?
Een demper met een stalen veer is meer vergevingsgezind bij ruw gebruik en minder onderhoudsgevoelig, maar kan niet zo nauwkeurig worden afgesteld als een luchtvering.
Een luchtvering is lichter en door zijn aanpassingsvermogen bijzonder veelzijdig. Je moet ze echter blijven controleren en bijstellen met een demperpomp.
- Full of hardtail, welke vering is beter?
U kunt er gemakkelijk achter komen welke mountainbike voor u geschikt is door na te gaan waar u voornamelijk zult gaan fietsen. Hoe wilder het terrein, hoe leuker het zal zijn. Een hardtail daarentegen is lichter, vergt minder onderhoud en is niet in de laatste plaats goedkoper; hij gaat ook efficiënter vooruit.
- Hoeveel veerweg heb je echt nodig?
Helaas veel, logo, maar bestaat er zoiets als te veel veerwegen?
Natuurlijk... Dikke schokdempers zijn niet bepaald goedkoop, ze wegen meer en maken de motor minder efficiënt. Dus wanneer is het de moeite waard om een ruime veerweg te hebben op de verende voorvork en de frameschokdemper? Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Hoe veeleisender het terrein onder je, hoe vergevingsgezinder je vering moet zijn. Een dagtocht over bospaden behoeft weinig vering. Een uur technisch veeleisende afdaling vraagt om een flinke duik.
- Hoeveel bandenspeling heeft u nodig?
Hoe breder je banden zijn, hoe beter ze dempen, en meer contactoppervlak geeft meer grip. Minder contactoppervlak zorgt daarentegen voor minder rolweerstand, zodat de fiets met minder kracht van de plek kan worden gereden. De bandenspeling geeft aan welke breedte van band u kunt monteren.
- Welke bandenmaat wilt u rijden?
27,5 of 29er - ook een goede vraag. Kleinere banden zijn wendbaarder en accelereren dynamischer, grote banden zijn soepeler en sneller op de baan. Als je je niet voor altijd wilt vastleggen, kies dan een MTB die beide wielmaten toestaat.
Je rijdt je Fully off-road - dus je wilt geen trapas die constant langs rotsen schraapt of een crank die uit de kom schiet. Daarom hebben mountainbikes over het algemeen veel bodemvrijheid, d.w.z. afstand tot de grond.
Het woedt al jaren, de strijd tussen boseigenaren, wandelaars, natuurbeschermers en fietsers. Gelukkig zijn er steeds meer routes waar fietsers zich kunnen uitleven zonder nieuwe bosgrond om te ploegen of herten en wandelaars neer te maaien. Het is eenvoudig: als er geen natuur meer is, heb je niet veel aan je volledige omvang, dus zuinig zijn op het milieu dient uiteindelijk jezelf en anderen! Trouwens, om ervoor te zorgen dat je niemand de stuipen op het lijf jaagt onderweg, zijn er Trailbells die je goed verstaanbaar maken!
Koop een volledige mountainbike van de beste fabrikant
.
Met elk nieuw modeljaar zijn er meer fullys beschikbaar. Tot zover het goede nieuws. Het slechte: je moet kiezen! Hier in de BMO online shop, nemen we u één beslissing uit handen vanaf het begin. U vindt bij ons fietsen in verschillende prijsklassen, maar wij kopen alleen in van bekende fietsmerken, zodat wij u waar voor uw geld en topkwaliteit kunnen bieden.
Cannondale, Santa Cruz, Trek, Giant, NS Bikes, Octane One of Orbea, de lijst van onze fietsensmeden is lang en top! Bovendien vindt u mountainbikes voor vrouwen van Liv, de enige fietsfabrikant die uitsluitend voor vrouwen bouwt.
Onze Dirt Bikes en Hardtails zijn een echt alternatief als je niet helemaal zeker weet of een Fully wel echt bij je past.
U kunt hier trouwens ook de juiste accessoires kopen. Eerst en vooral raden we u graag een geschikte fietshelm aan, het beste kunt u even kijken bij onze volgelhelmen, zodat u met een gezonde kaak thuiskomt van uw alpentocht. Maar je hebt wel een schokpomp nodig om de ophangingselementen steeds opnieuw af te stellen.
Als je nog steeds niet zeker weet wat je met je helm aan moet, heb je een schokpomp nodig.
Als u nog niet besloten hebt, is het de moeite waard om een kijkje te nemen bij onze andere fietsen! De kopersgidsen voor de verschillende fietscategorieën zijn op dezelfde manier opgebouwd, zodat u gemakkelijk kunt vergelijken welke fiets het beste bij uw plannen past. We leggen uit wat mountainbikes, stads- en stadsfietsen, trekkingfietsen, dirtbikes, racefietsen en E-bikes allemaal kunnen. We hebben natuurlijk ook kleine fietsjes, een coole kinderfiets voor je kleintje vind je ook hier in de online shop. Lees gewoon onze koopgidsen en je weet met welke fiets je gelukkig zult zijn! Als u een fiets ziet voor een speciale prijs, kunt u terecht op onze Verkoop, waar afgeprijsde artikelen op de loer liggen met koopjeswaarschuwingen!