Stel je dit voor: een prachtig alpenpanorama en alleen jij en je fiets in het midden. Het is nog fris, maar je hebt het warm, want je hebt je een weg naar boven gevochten in een zadel. En na een korte pauze om van het uitzicht te genieten, rolt u bergafwaarts. Draai na draai. Het pad voert u over sappige weiden, door een bijna droge beekbedding en over gewortelde bosgrond. Jij en je MTB vormen een perfecte eenheid.
Maar wacht, wat is eigenlijk een mountainbike?
Lange tijd waren mountainbikes (of MTB's) de populairste fietsen. Ze zijn sindsdien ingehaald door gravelmotoren. Geen geringe prestatie, de afgeleiden van de racefiets zijn natuurlijk sneller. Maar voor altijd zullen mountainbikes kunnen beweren dat zij ten eerste de fiets van de weg hebben gehaald en ten tweede de fiets van louter vervoermiddel tot levensstijl hebben gemaakt.
Er zijn fabrikanten en knutselaars die vandaag de dag beweren de mountainbike te hebben uitgevonden. Soms waren het de dikke banden, soms was het de vering van de voorvork, dan weer was het de framedemper die de geboorte van de off-road motor moest inluiden. In feite, het gebeurde waarschijnlijk ergens in de jaren 70 en ergens in de USA.
In het begin werden cruiser bikes ontvreemd en gebruikt als downhill bikes. Je kunt het je ongeveer zo voorstellen: Iemand rijdt met een fiets van een berg af die daar absoluut niet geschikt voor is. De adrenalinestoot was geweldig, maar de motor was daarna schroot. Stukje bij beetje werden de fietsen dus aangepast aan de eisen van het terrein.
Charles Kelly maakte de eerste "echte" mountainbike in 1977, rond dezelfde tijd dat de eerste MTB-races van start gingen, waarbij een paar gekken zich van de steilst mogelijke hellingen wierpen. Vanaf dat moment gingen mountainbikes steil bergopwaarts, of bergafwaarts. Geleidelijk aan veroverden ze terrein, bossen, bergen en, meer recentelijk, fietsparken.
Tegenwoordige MTB's zijn echte high-end sportmachines die voortdurend worden geoptimaliseerd voor specifieke gebruiksgebieden. Ze worden downhill bikes, XC bikes, enduro bikes, race-fully bikes, freeride bikes of dirt bikes genoemd. Hun gemeenschappelijke noemer is off-road capaciteiten.
Wat is gebleven sinds de uitvinding van geveerde fietsen is het plezier en het gevoel van vrijheid op twee wielen. Of het nu op een vol of een hardtail is, mountainbiken is iets voor echte avonturiers en fans van actiesporten.
De kortere weg:
Wat een mountainbike is - Dingen die je moet weten over MTB
Een mountainbike heeft niet per se een klim nodig om zich comfortabel te voelen. Hij is vooral thuis op onverhard terrein. Maar aangezien er in de bergen veel offroad wordt gereden, past de naam mountainbike heel goed. Geen enkele andere fietscategorie is onderverdeeld in zoveel subcategorieën als MTB's. Er zijn downhillers, enduro's, crosscountryfietsen of marathonfietsen. Zelfs dirt bikes kunnen tot de mountainbikes worden gerekend. Het lijkt misschien absurd, maar er is zelfs een speciaal type universele MTB voor alle doeleinden, genaamd All-Mountain.
Alle mountainbikes kunnen worden geclassificeerd als mountainbikes.
In de eerste plaats worden mountainbikes onderverdeeld in fullies en hardtails.
Volledig of hardtail?
Bijna elke MTB heeft een verende voorvork, d.w.z. een vork met een demper erin. Enerzijds zorgen deze dempers ervoor dat trillingen niet van het voorwiel op uw armen en schouders worden overgebracht, zodat ze een soepele rit over oneffen terrein mogelijk maken. Ze helpen je ook om op koers te blijven. Zonder een verende voorvork zou de fiets van stenen of wortels glijden en het stuur uit je hand trekken. Met geveerde vorken, rolt de motor er recht overheen.
Een Fully heeft ook een frame demper. Deze schokdempers zijn verkrijgbaar in diverse uitvoeringen, waarvan sommige aanzienlijk verschillen qua functie en prijs. Als het frame ook nog wordt samengedrukt, kun je op echt ruw terrein rijden zonder 's avonds met een whiplash van je fiets te stappen. Bovendien maken frameschokken veel trucs überhaupt mogelijk.
De schokken geven echter veel energie af, zodat een Fully met name niet geschikt is voor lange afstanden en fietsers die haast hebben.
De banden op de MTB
Banden voor mountainbikes herken je altijd meteen; ze zijn breed en hebben dikke nokken in de meest avontuurlijke patronen. Dankzij deze banden, vinden ze grip op elke ondergrond. Ze bijten zich vast in grind, klimmen over heuvels en dalen en vechten zich een weg naar boven.
Deze banden maken mountainbikes ook weerbestendig. Sneeuw, regen of modder, mountainbikebanden zijn niet kieskeurig.
Banden voor mountainbikes zijn een wetenschap op zich, dus hier volgt eerst een klein overzicht.
De juiste bandmaat is een veelbesproken onderwerp onder mountainbikers. Soms zijn 29 inch cult, dan weer komen 27,5 inch banden in de mode of rolt de hele wereld verder op 26 inch. Gemengde setups of mullet bikes met 27,5" achterwiel en een 29" voorwiel proberen hier te bemiddelen.
Kleinere banden zijn wendbaarder en wendbaarder, terwijl grotere banden geschikt zijn voor lange afstanden. Het is moeilijk te voorspellen welke bandenset goed zal aanvoelen op jouw mountainbike. Als u verschillende bandenmaten wilt uitproberen, moet u bij de aankoop van uw fiets de specificaties zorgvuldig lezen. Het vertelt u voor welke bandenmaten en -breedtes een mountainbike geschikt is, en of u alleen een bepaalde bandenmaat kunt monteren of de keuze hebt uit wielen met verschillende diameters en breedtes.
.
- Het frame bepaalt welke wielmaat u kunt monteren.
- Jouw velgen bepalen welke bandbreedte je kunt monteren.
- Bredere banden verhogen het comfort en de grip, maar zijn enigszins onnauwkeurig. Smallere banden rijden efficiënt, sportief en pittig, maar bieden minder demping en zijn gevoeliger voor lekrijden.
- Veel mountainbikejassen kunnen in sets van twee worden gekocht, omdat er een voorband en een achterband zijn die niet door elkaar moeten worden gehaald.
- Meer en meer mountainbikes gebruiken nu bandloze banden, omdat ze lichter zijn, minder lekgevoelig en ook met minder weerstand rollen.
Als u nieuwe banden voor uw fiets wilt kopen, lees dan ons blogartikel "Hoe vind ik de juiste bandenmaat" of onze Bandenpagina over hoe ik de juiste bandenmaat vind.
Sportieve tot ontspannen geometrie
De geometrie van een mountainbike hangt natuurlijk sterk af van het beoogde gebruik.
Met MTB's is geo bovendien een rage. Het ene modeljaar brengt een beetje meer reach (de horizontale afstand van de trapas tot het stuur), het volgende verrast met meer stack (de verticale afstand van de trapas tot het stuur).
Niet alleen de lengte van de bovenbuis en de zithoogte zijn belangrijke parameters die de rijeigenschappen beïnvloeden, ook de wielbasis laat zich voelen op de weg. Over het algemeen is het motto hier "lengte loopt". Als je snel wilt zijn en langere afstanden voor de boeg hebt, is een fiets met meer wielbasis perfect. Als je de clown wilt uithangen op je motor en de wilde streken je opwinden, dan is een motor met een kleine wielbasis en een korte achterkant de beste keuze, omdat deze fietsen wendbaarder en manoeuvreerbaarder zijn.
De geometrie van mountainbikes levert zeer verschillende zithoudingen op, sommige meer sportief en laag, andere meer casual, ontspannen en rechtop.
Om u te helpen de juiste framemaat te vinden, hebben we een gids voor u in ons blogartikel "Hoe bepaal je de juiste framemaat voor je fiets".
Suspension travel en demping
Net als de bandenmaat is de veerweg een belangrijk en zeer emotioneel bediscussieerd onderwerp. Is meer reizen altijd beter? Of misschien toch niet?
Lengte van de vering of veerweg is het deel van de schokdemper waarmee de veerpoot in de dompelbuis verdwijnt, d.w.z. hoeveel de vering kan meegeven. Hoe meer veerweg je mountainbike heeft, hoe meer off-road. Hier is het mogelijke bereik van 100 tot 120mm veerweg op een XC fiets, een freeride fiets kan tot 230mm veerweg hebben. De slag van frame shocks varieert in vergelijkbare maten.
Er zijn drie verschillende soorten ophanging. Dempers kunnen luchtgeveerd zijn, in welk geval een luchtkussen de duik afremt. Andere dempers bevatten een elastomeer demper die mechanisch dempt. Oliedruksystemen worden vooral gemonteerd op dure fietsen met veel rijbereik.
Sag is de waarde waarmee de demping onder uw gewicht samendrukt zonder verdere belasting.
U moet er echter rekening mee houden dat deze ophangingen niet alleen worden samengedrukt wanneer dat nodig is. Ze geven een beetje mee bij elke trapbeweging. De grote banden zijn ook gripvast, bieden veel tractie en zorgen voor extra demping. Aan de andere kant betekent dit dat op een mountainbike veel energie wordt omgezet in demping. Vooral een volledig is dus niet bijzonder efficiënt. Met lockout-schokdempers kunt u dit echter tegengaan als u afstand wilt maken, ze blokkeren de schokken gedeeltelijk of volledig.
Waarom dat brede stuur?
Mountainbikes hebben over het algemeen een flat bar. En nog een hele brede ook. Het brede stuur geeft u een goede controle over uw motorfiets bij het off-road rijden. Maar je moet niet vragen naar de aerodynamica. Ook hier geldt een eenvoudige vuistregel: breed stuur = goede controle, smal stuur = minder windweerstand. Je stuur moet zeker antislip handvatten hebben, want je wilt niet de controle verliezen over je mountainbike off-road omdat het stuur wegglijdt, toch?
.
Robuuste componenten betekent meer gewicht
Mountainbikes zijn geen lichtgewicht. Zelfs als je jezelf trakteert op een carbon frame, weegt een mountainbike een paar kilo, omdat de frames volledig ontworpen zijn op duurzaamheid. Een verende voorvork weegt meer dan een rigide voorvork, dikke, dikke banden zijn zwaarder dan dunne slicks. Een frame schokdemper en een dropper post wegen meer dan geen frame schokdemper en een normale zadelpen. Zoals u ziet, zorgt al het materiaal dat van een MTB een MTB maakt voor extra gewicht. Anderzijds zijn mountainbike-onderdelen robuust en bestand tegen zware belastingen, zoals sprongen of veel stoten, zonder enig verlies.
De dropper post - een typisch stukje MTB
Een dropper post of vario post houdt het zadel stevig op zijn plaats en kan met een druk op de knop van het stuur naar beneden worden gelaten. Dit houdt het zadel uit de weg tijdens sprongen, want tegen het zadel stoten is uiterst pijnlijk.
Mountainbikes voor dames, heren en kinderen
Steeds meer fietssmeden bouwen niet langer fietsen specifiek voor vrouwen en mannen. Er zijn verschillende modellen met verschillende geometrieën en fietsen in vele framematen, hier vindt u zeker een fiets waar u zich prettig op voelt, ongeacht of u een vrouw of een man bent
Er zijn echter fabrikanten zoals Liv die fietsen speciaal voor vrouwen maken. Hier vindt u ook mountainbikes die uitsluitend voor vrouwen zijn gebouwd en dus bij uitstek geschikt zijn voor vrouwelijke lichaamsverhoudingen.
De meeste kleine
fietsen zijn gemaakt voor vrouwen.
De meeste kleine kinderfietsen zijn nog allrounders met een lage instap. Maar zelfs onder de 20-inch kinderfietsen hier in de online shop, vindt u fietsen die sterk gericht zijn op mountainbikes. Een kinderfiets als deze is perfect als je kinderen met je mee op pad willen
1 versnelling
Voor vele jaren was een mountainbike zonder vette versnellingen ondenkbaar. Tegenwoordig worden 1x versnellingen ook steeds vaker gemonteerd op off-road fietsen. Ze zijn niet alleen lichter, maar ook goedkoper en vooral minder complex van ontwerp en dus minder vatbaar voor defecten, wat u tijdens wilde off-road ritten veel voordeel zal opleveren. Natuurlijk zijn er nog steeds mountainbikes met 2x of 3x versnellingen en meer dan 20 versnellingen. Bij BMO vindt u fietsen met alle soorten versnellingen van bekende topfabrikanten zoals Shimano of SRAM.
Mountain e-bikes
De groei van nieuwe e-mountainbikes is enorm, met steeds meer geavanceerde mountainbikes met elektromotoren. Fabrikanten als Bosch of Shimano hebben al geruime tijd speciale aandrijvingen voor mountainbikes in hun gamma. Ze scoren punten met intuïtieve bediening, per slot van rekening moet je je concentreren op het terrein en wil je niet je hersens pijnigen over versnellingen en ondersteuningsniveaus op de weg. Bovendien ontwikkelen deze e-bike aandrijvingen genoeg kracht om zelfs de hoogste eisen zoals hellingen en moeilijk terrein moeiteloos de baas te kunnen. E-mountainbikes zijn verkrijgbaar in volledige versies en als hardtails. U kunt ook e-mountainbikes kopen voor bijna alle mountainbike disciplines, d.w.z. e-enduro's, all-mountain e-bikes, e-downhillers of trail e-bikes. E-mountainbikes zijn ook verkrijgbaar in versies voor vrouwen, als herenfiets of als uniseks model.
Als je alleen af en toe een beetje ondersteuning van de motor wilt, is een lichte e-MTB misschien een goede keuze. Deze fietsen zijn erg nieuw op de markt, ze hebben kleine aandrijvingen, maar ze wegen daardoor ook veel minder.
Mountainbike accessoires
Zoals we allemaal weten zijn er tal van accessoires voor fietsers, maar vooral voor mountainbikers is er veel speciale uitrusting. Fietskleding voor mountainbikers is meestal visueel casual. Achter de relaxte façade gaan echter stoere functionele stukken schuil, die niet alleen ademend, maar ook robuust en scheurbestendig zijn. Zo gaan ze langer mee en beschermen ze uw pelzen tijdens uw avonturen in de natuur. Er zijn natuurlijk ook speciale mountainbikehelmen, waaronder veel volgelaatshelmen. Hoe wilder je mountainbike-avonturen, hoe dikker je beschermlaag moet zijn, koop de juiste beschermers! Als je een fietsrugzak voor mountainbiken kiest, zorg er dan voor dat hij zo strak mogelijk is afgewerkt, zodat je niet verrast wordt op het parcours. En last but not least zijn mountainbikeschoenen die niet alleen betrouwbaar aan de pedalen blijven hangen, maar ook een goede grip op de grond bieden tijdens duwpassages een echte must!
In het algemeen zijn mountainbikes sportieve fietsen voor gebruik in het terrein, met een enorm scala aan modellen, subtypes en toepassingsgebieden. Er komen steeds meer e-mountainbikes, en de aandrijvingen leveren genoeg kracht voor MTB-actie.
Is een mountainbike de juiste fiets voor u?
Er bestaat niet zoiets als een mountainbike, dus we hebben hier geen algemeen antwoord voor u. Als je off-road wilt rijden, is een MTB je maatje. Maar er zijn verschillende types MTB's, elk met hun eigen kenmerken en verschillende toepassingsgebieden.
Afhankelijk van de rijstijl en het terrein, moeten de fietsen aan veel verschillende behoeften voldoen. Als je alleen bergafwaarts gaat over zeer ruw terrein, moet de fiets zo veel mogelijk veerweg hebben. Als de fiets ook steile hellingen moet beklimmen omdat er geen lift aanwezig is, heb je een uitgebalanceerde framegeometrie nodig die zorgt voor een ideale krachtoverbrenging op lange passages bergopwaarts.
Wilt u van alles een beetje? Dan kun je het beste gaan voor een all-mountain of enduro fiets. De opties zijn nu zeer divers.
Een overzicht van de verschillende soorten MTB's:
Cross-Country (CC/XC), Racefiets
De crosscountryfiets of racefiets is vooral thuis in de racerij. Hier wordt meestal een groot deel van de afstand afgelegd over min of meer verharde bospaden. Daarom worden hier vooral hardtails aangetroffen, d.w.z. lichte mountainbikes met grote banden, zonder frameschokdempers en met minder veerweg in de voorvork. Intussen komen er echter zogenaamde XC race fullys op de markt. De toenemende eisen in de professionele racerij zijn hier debet aan, want de koersen in de UCI-wereldbeker zijn de laatste jaren aangescherpt en technisch zeer veeleisend geworden voor renners en materiaal. Zo wilden steeds meer atleten een geveerde achterkant op hun crosscountry fietsen. Geleidelijk aan werden deze fietsen beschikbaar voor de massa.
All-Mountain en Trail (AM)
De all-mountainbike is een echt allround talent, want de full-suspension MTB's hebben een breed scala aan gebruiksmogelijkheden. Van lange tochten na het werk tot alpine crossen, bijna alles is mogelijk met deze fietsen. In tegenstelling tot cross-country fietsen, bieden AM fulls veel meer veerreserves en comfort in ruw terrein. Bovendien maken de geometrie en de onderdelen, zoals een hydraulische zadelpen, een variabel gebruik mogelijk. Zowel afdalingen als langere beklimmingen bergop kunnen zeer goed worden beheerst met trail bikes.
Enduro
De grote broer van de all-mountain bike is de enduro bike, hoewel deze iets meer op afdalingen is gericht. Met veel krachtiger veringseenheden bieden de verende elementen veel meer comfort en strijken ze kleine en grote schokken in de afdalingen moeiteloos glad. De full-suspension mountainbikes met 150 mm tot 180 mm veerweg hebben in vergelijking daarmee nog een vrij recente geschiedenis, maar zij belichamen het basisidee van de sport als nauwelijks enig ander type mountainbike. Er zijn bijna geen grenzen aan de enduro motor. Een bezoekje aan een bikepark, een zware race, een thuisparcours en zelfs een alpine cross zijn allemaal mogelijk met de enduro mountainbike.
Freeride
Freeriding ligt heel dicht bij het oorspronkelijke basisidee van mountainbiken. Freeride fietsen zijn volledig geveerd en hebben meestal een veerweg van 170 mm tot 200 mm. Ze voelen zich thuis in het bikepark en in ruw terrein, vliegen over enorme sprongen, storten zich vele meters in de diepte en duwen zich in de steile bochten van de bikeparken. Vanwege de op afdalingen gerichte framegeometrie en de grote veerweg zijn de fietsen niet geschikt voor lange beklimmingen en kunnen ze beter met de kabelbaan worden genomen. Grote trails kunnen ook behoorlijk zwaar worden met zoveel demping.
Downhill
Gelijk aan de freeride bike, imponeert de downhill bike met een uiterst effectief chassis. In tegenstelling tot freeride is de afdalingsdiscipline duidelijk wedstrijdgericht. Op speciaal ontworpen banen is de winnaar degene die in de kortste tijd de berg afduwt. Een perfecte balans tussen soepelheid, wendbaarheid, manoeuvreerbaarheid en een laag gewicht is wat een goede downhill bike maakt.
Vuilspringen
Met de crossmotor, ga je hoog. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het bij deze fietsen om springen. Op speciaal ontworpen dirt jump-parcoursen springen dirt jumpers over steile sprongen en vliegen ze met adembenemende trucs door de lucht. Deze speciale rijstijl vereist een speciale uitrusting. Belangrijk hierbij is een vlak frame dat voldoende bewegingsvrijheid biedt; een verende voorvork met meestal 80 tot 120 mm veerweg en speciaal ontwikkelde cockpits die het mogelijk maken het stuur of de fiets te draaien. De relatief kleine fietsen zijn pure truc machines en ongeschikt voor toertochten. Bovendien zijn de fietsen meestal gebouwd met een single-speed aandrijving en hebben ze alleen een achterrem.
Four-Cross / 4X
Een 4X is het snelle broertje van de dirt jump bike. Nauw verwant aan de crossmotor in termen van framegeometrie, richt de crossmotor zich op racen. Hier krijg je echter versnellingen, want om genoeg snelheid op te bouwen in snelle wedstrijden, hebben vier-crossers meerdere versnellingen nodig. In groepjes van vier schieten de atleten over racebanen die doorspekt zijn met talrijke sprongen en steile bochten. De snelste rijder wint, en daarom wordt, net als bij de downhill bike, een perfect evenwicht bereikt tussen gewicht, wendbaarheid, behendigheid en soepelheid.
De kenmerken van een MTB in één oogopslag:
- Allround all-terrain talent met brede banden
- robuuste constructie
- beste vering
- uitermate geschikt voor off-road
- vele verschillende oriëntaties van race tot afdaling
Hoe rijdt een mountainbike?
De rijervaring is even gevarieerd als de individuele mountainbike-afdelingen en het terrein dat op de MTB kan worden bereden. Framevorm, versnellingen, remsysteem, banden en vering zorgen ervoor dat elke MTB anders aanvoelt.Maar ook het framemateriaal heeft een grote invloed op de manier waarop een fiets rijdt.
De meeste mountainbikes zijn gemaakt van aluminium of carbon. Fietsframes van aluminium zijn licht en robuust. Ze zijn ook goedkoop te produceren, dus aluminium mountainbikes zijn goedkoper in aanschaf. Carbonfietsen zijn vederlicht, ze hebben uitstekende stijfheidswaarden, maar ze zijn niet goedkoop. Carbon frames zijn ook kwetsbaar. Dit maakt het vervoer van de fiets of de bevestiging van aanbouwdelen een beetje speciaal.
Het materiaal van het frame beïnvloedt het gewicht, het gewicht heeft op zijn beurt een directe invloed op het rijgedrag. In het algemeen zijn lichtgewicht fietsen niet alleen gemakkelijker te besturen, maar is hun rijgedrag ook gemakkelijker te controleren. Carbon hardtails komen af en toe onder de 10 kg, meestal wegen ze tussen de 10 en 12 kg. Fulls zijn aanzienlijk zwaarder, je moet rekening houden met maximaal 15 kg. E-mountainbikes wegen ongeveer 20 kg.
Als u op zoek bent naar een fiets waarmee u lange afstanden kunt afleggen, kunt u het beste kijken naar racefietsen of trekkingfietsen. De vering van een mountainbike gaat meestal ten koste van de efficiëntie!
Een overzicht van de behandeling:
- van comfortabel tot sportief-dynamisch
- rustig tot speels
- efficiënt tot wendbaar
- dynamisch tot comfortabel
Wat zijn de voordelen van een mountainbike
Waarom je zou moeten overstappen op een mountainbike kan om vele redenen zijn. Snak je naar meer comfort op oneffen trails of wil je gewoon lekker afdalen? Dan is dit de juiste discipline voor jou.
Een mountainbike is de juiste keuze voor jou.
Een mountainbike biedt veel voordelen ten opzichte van een klassieke stadsfiets of een racefiets. Het grootste verschil is de vering. Een verende voorvork van hoge kwaliteit kan ook een groot verschil maken voor het rijcomfort in het dagelijks leven. Tijdens uw dagelijkse woon-werkverkeer, over de kasseien in de oude stad of tijdens een weekendtocht over landweggetjes, biedt een MTB u aanzienlijke voordelen op het gebied van rijcomfort. Veel fietsers verkiezen ook de rechtopzitpositie - in vergelijking met een racefiets of gravelbike. De houding is voor de meeste fietsers meer ontspannen en zorgt voor minder ongemak in rug en nek. Bovendien zijn mountainbikes meestal robuuster gebouwd en steviger dan andere modellen. Als je bijvoorbeeld in een bikepark rijdt of op verschillende trails met veel afdalingen, kun je niet om een enduro, freeride of downhill fiets heen. De stabiele fietsen met veel veerweg zorgen voor enorm rijplezier op deze trails en hebben een lange levensduur.
De voordelen van een mountainbike op een rijtje:
- Meer comfort door vering
- robuuste constructie voor extreme belastingen
- Sportieve en toch comfortabele zitpositie
- een ruime keuze uit verschillende modellen voor verschillende gebruiksgebieden
- hoog rendement voor een balans tussen bergop en bergaf
Hoeveel kost een mountainbike?
Je kunt veel geld uitgeven aan mountainbikes, en er is eigenlijk geen bovengrens. Je kunt, maar je hoeft het niet te doen! Redelijke hardtails heb je al voor rond de 1000 euro, voor een fully moet je wat dieper in de buidel tasten.
Hoe meer je uitgeeft, hoe beter en duurzamer het frame, de onderdelen en de wielen zullen zijn. Het gebruiksgebied en uw actieradius nemen ook toe met de aankoopprijs. De motor kan meer, en de ervaring leert dat langere ritten pas echt leuk zijn als je motor soepel loopt en er geen dreiging van pech is.
Hardtails:
- Eenvoudige hardtails zijn verkrijgbaar vanaf 800 tot 1200 euro. Ze zijn geschikt voor fietstochten, dagelijks gebruik of licht off-roadgebruik. We hebben ook goedkopere hardtails in onze online shop, ze zijn perfect voor degenen die zelden op een fiets stappen of gewoon eerst willen proberen te mountainbiken. Zelfs als u geen veilige plek hebt om uw fiets te stallen, moet u er hier een aanschaffen, want dure mountainbikes worden graag gestolen.
- Tussen 1200 tot 2000 euro krijg je de hardtail middenklasse. Hier kunt u rekenen op een mountainbike die veeleisender terrein aankan en niet onmiddellijk rammelt en na korte tijd niet meer functioneert.
- Vanaf 2000 euro kun je een hardtail kopen die niets te wensen overlaat. Hij is duurzaam, betrouwbaar en veelzijdig inzetbaar.
Volledig:
- Voor 2000 euro tot 3000 euro kunt u een instapmodel volledig krijgen. Goedkope fullys moeten met voorzichtigheid worden behandeld, want in het ergste geval zullen de onderdelen na korte tijd in je gezicht ontploffen. Als u echter eerst wilt testen of een volwaardige machine bij u past, is een goedkope machine een goede keuze.
- De volledige middenklasse gaat van 3000 naar ongeveer 4000 euro. De uitrusting wordt steviger en het rijcomfort neemt toe.
- Topvullingen van topmerken zijn verkrijgbaar vanaf 4500 euro, maar u kunt ook aanzienlijk meer uitgeven. Uitstekende versnellingen, bijtende schijfremmen, boterzachte schokdempers en een carbon frame - in deze prijsklasse vind je het neusje van de zalm.
In het algemeen nemen de prestaties van uw fiets toe met de prijs. In het geval van een mountainbike gaat het niet alleen om de tijd dat u er plezier aan zult beleven en de duurzaamheid van het frame en de onderdelen, maar ook om de ondergronden en het terrein waarop u kunt rijden. En hoe meer u investeert, hoe lichter uw fiets ook zal zijn.
Voor E-mountainbikes zijn de prijzen nog hoger, omdat alleen de beste, dikste, krachtigste motoren worden gebruikt. Om ervoor te zorgen dat de accu's betrouwbaar en permanent zoveel stroom kunnen leveren, zijn ze ook gezegend met een grote capaciteit. Hier is onze tip voor wie wil besparen: de meeste fietsfabrikanten brengen elk jaar nieuwe mountainbikes op de markt. Vaak verschillen ze alleen in details van de modellen van het voorgaande jaar, hebben ze een andere laklaag of gewoon een facelift. De oudere modellen zijn dan niet veel slechter dan de nieuwe, maar zijn goedkoop te krijgen in de uitverkoop!
De kosten in een oogopslag:
Hardtail:
- Entree mountainbikes kosten van 800 tot ongeveer 1200 euro
- Een hardtail uit het middensegment kost rond de 2000 euro
- Vanaf ongeveer 2000 euro heb je een luxe hardtail
Volledig:
- Volumes kosten naar schatting 2000 tot 3000 euro
- Voor een full uit het middensegment betaal je 3000 tot 4000 euro
- Vanaf 4500 Euro bent u in de volldige hemel
Mountainbike, gravelbike, racefiets, trekkingfiets en crossfiets
Wat is precies het verschil tussen een mountainbike en andere soorten fietsen?
Mountainbike - Grindfiets
Het grootste verschil tussen deze twee soorten fietsen is waarschijnlijk de vering. Mountainbikes hebben bijna altijd een verende voorvork en fullys hebben ook een frameschokdemper. Gravel fietsen doen dat zonder, zodat de kracht van je trapbewegingen efficiënter wordt gebruikt. In principe zijn beide geschikt voor off-road gebruik
Mountainbike - racefiets
Een road bike is snel, een mountainbike is meestal alles behalve snel. Racefietsen zijn licht, smal en komen vaak schoon en netjes over. Mountainbikes zijn breed, barsten van de technologie en visueel zijn ze geen puinhoop, ze zijn een oxymoron. Een racefiets is eigenlijk precies het tegenovergestelde van een mountainbike.
Mountainbike - crossfiets of fitnessbike
De grens tussen crossfietsen en hardtails is vloeiend, beide fietsen zijn even geschikt voor dagelijks gebruik, off-road en training.
Mountainbike - toerfiets of trekkingfiets
Een toerfiets of trekkingfiets is bedoeld voor comfort op lange afstanden, een hardtail kan dat bijhouden. Een fully daarentegen slokt gewoon te veel energie op, hij speelt zijn kwaliteiten alleen buiten de weg ten volle uit.
Mountainbike - Stadsfiets
In de stad is een stadsfiets of stadsfiets veel praktischer, hij is ook meestal direct uit de fabriek rijklaar en voldoet aan de eisen van het StVO.
Waar moet je op letten als je een mountainbike koopt?
De keuze aan mountainbikes is gigantisch, en er zijn navenant veel modellen die u mee naar huis zou willen nemen.
Met een paar simpele vragen kunt u snel de juiste mountainbike vinden:
.
- Hoe veeleisend is het terrein dat u wilt berijden?
Daarna kunt u beslissen of het een full- of een hardtail moet worden.
- Hoe vaak wilt u met uw mountainbike rijden?
Voor sporadische, korte ritten is een instapfiets voldoende. Als u steeds weer op de fiets stapt, zijn middenklasse fietsen interessant voor u. Als je regelmatig gaat fietsen en echt warmloopt in moeilijk, technisch terrein, moet je jezelf trakteren op een geschikte fiets uit de topklasse.
- Hoe lang moeten uw rondleidingen duren?
Voor korte dagelijkse ritten is een eenvoudigere fiets voldoende. Bij meerdaagse tochten loont kwaliteit, hier moet je meer investeren.
In het algemeen is een goede fiets veel leuker op lange tochten omdat hij meer comfort biedt en dus minder spanning en pijn. Plus, je hebt minder kans om onderweg kapot te gaan.
- Waar wilt u rijden, hoe ruw zijn de oppervlakken?
Mountainbikes zijn natuurlijk de experts voor ruw terrein, maar ook hier zijn er verschillen. Wil je snelheid maken in het hooggebergte, in het bike park of op de trail? Dan heb je een vol nodig. Rijdt u met uw mountainbike naar uw werk of wilt u fietstochten maken? Het terrein waar je doorheen rijdt is steil, maar de grond is vrij stevig? Dan is een hardtail iets voor u.
- E mountainbike of mountainbike zonder E?
Of je gaat mountainbiken met of zonder elektrische motor is een kwestie van smaak, conditie en budget. In ieder geval zijn er veel E-mountainbikes, en met elk nieuw modeljaar komen er nog meer bij. U kunt gewoon naar de E-bikes kopersgids gaan. U zult daar veel informatie vinden om u te helpen hier een beslissing te nemen.
De grootte van een fiets speelt een belangrijke rol, niet alleen wat het rijcomfort betreft. Als u off-road rijdt, moet u uw motor onder controle hebben en dat lukt alleen als hij qua maat bij u past. U kunt gemakkelijk de juiste framemaat voor u vinden met de gids op onze blog.
Al met al is een mountainbike meer een stuk speelgoed dan een vervoermiddel. Maar het is een stuk speelgoed dat niet alleen een cultstatus geniet, maar je ook elke keer weer uitdaagt. Nergens anders is het adrenalineniveau zo hoog, nergens anders worden de grenzen van het mogelijke elke dag opnieuw verkend en de zwaartekracht getrotseerd. In tegenstelling tot andere fietsers zijn mountainbikers zelden individuele atleten; hier staat een hele gemeenschap op u te wachten. Maak je klaar voor de mountainbike lifestyle.
Koop een mountainbike van de beste fabrikant!
Wij hebben mountainbikes van Bombtrack, Giant, NS Bikes, Orbea, Haibike of Octane One in onze online winkel. Hier kunt u er zeker van zijn dat het rijplezier niet verwaarloosd wordt, de kwaliteit u overtuigt en de prijs-kwaliteitverhouding klopt.
U weet hoe een motor in elkaar zit.
Weet u nog niet welke fiets u wilt kopen? Hier op BMO kunt u gemakkelijk vergelijken. We leggen uit wat mountainbikes, grindbikes, stads- en stadsfietsen, toerfietsen, dirtbikes, racefietsen en E-bikes kunnen. Plus, we helpen je een coole kinderfiets te kopen voor je kleintje. Lees onze koopgidsen en je weet welke fiets je gelukkig zal maken!
MTB - Volledig
|
MTB - Hardtail
|
- op ruw terrein en bergaf
- maakt vele trucs mogelijk
- hoge rijdynamiek
- goede tractie op losse grond
- veel rijcomfort
- tracking nauwkeurigheid en dus rijveiligheid off-road
- voor overal
|
- het stijve frame kan efficiënter worden bereden
- daarom zeer geschikt voor langere afstanden
- goedkopere
- lichter
- behoeft geen kleponderhoud
- geschikt voor dagelijks gebruik
- voor onverharde wegen en boswegen
|
- de demper slikt energie
- duurder
- onderhoudsintensief
- meer gewicht
|
- minder springerig
- minder comfort
|