Het is nog niet zo lang geleden dat kiezelstenen een nicheproduct waren en zelden werden gevonden. Daarna werden ze de grote hype en waren ze weer zeldzaam te vinden omdat ze meestal uitverkocht waren. Tegenwoordig zijn ze overal te vinden, in de stad, op het fietspad, off-road of op het lange-afstands-fietspad, in het laagland en in de bergen. De kiezels zijn gewoon overal. En dat is waar hun grootste kracht ligt - gravel fietsen zijn ongelooflijk veelzijdig!
Vele fietssegmenten worden op dit moment steeds gespecialiseerder. Wil je een voorbeeld? Een mountainbike is tegenwoordig niet zomaar een mountainbike, het is een enduro, een downhiller, een crosscountry fiets of wat dan ook. En wee degene wiens fiets niet bij het terrein past! Wegfietsers hebben dit probleem al heel lang. Je kunt goed vooruit komen op een racefiets. Maar alleen zolang het asfalt het houdt, daarna is het voorbij. Er waren apparaten om in de modder te racen met cyclocrossfietsen. Maar eerlijk? Wielerwedstrijden door kniediepe modder zijn niet echt ieders ding.
Hoe verzoent u de elegantie van een racefiets met de vele gebruiksmogelijkheden van een toerfiets en de terreincapaciteiten van een mountainbike? De oplossing was heel eenvoudig, de Gravel Bike moest worden uitgevonden!
De naam Gravel Bike was al een bekende.
De naam alleen al verraadt in welke richting de motoren zich graag bewegen. Grind betekent grind of grind. Dat betekent niet dat je veel geld moet neertellen voor gravel of grind, want in tegenstelling tot klasse racefietsen zijn gravels vaak verhoudingsgewijs goedkoop in aanschaf. Ze rijden echter graag op grind of gravel en kunnen dus perfect uit de voeten op ondergronden die voor andere fietsen vaak een probleem vormen.
De afkorting:
Dit is een gravelbike - Wetenswaardigheden over gravelbikes
Wanneer je een gravelbike van een afstand bekijkt, lijkt hij eigenlijk op een wegfiets. Vooral voor hobbybikers zijn de typische racefietssturen of de dropbar doorslaggevend om uit te zoeken - "Ah, tuurlijk, een racefiets! Moet snel zijn."
Maar iets lijkt anders aan deze racefiets...
Brede banden, bij voorkeur met profiel
De banden zijn een van de duidelijkste verschillen tussen gravelbikes en racefietsen. Racefietsbanden zijn dun en glad. Tread? Echt niet, dat zou alleen maar onnodige weerstand geven! Grind daarentegen rolt op brede, gripvaste wielen met een beetje tot veel profiel.
Door de bredere banden kan een Gravel buiten de verharde wegen rijden, waar gladde wegfietsbanden allang zouden zijn gestopt.
Ze bieden ook aanzienlijk meer rijcomfort, want per slot van rekening zijn luchtbanden speciaal uitgevonden als demping voor fietsen. Dikke band - veel lucht - veel demping!
Hoe breed de banden precies mogen zijn, verschilt van fabrikant tot fabrikant. Vaak kunnen gravelbikes banden aan tot 40 mm breed of zelfs breder. Sommige fietsen bieden ook de mogelijkheid om 27,5 inch wielen te monteren. Deze worden ook wel 650b genoemd en bieden meer tractie en comfort door hun grotere volume. Hierdoor kunt u zelfs op ruw terrein gas geven. Maar let op: niet elke gravelbike is geschikt voor dit type wiel. Sommige modellen worden af fabriek geleverd met 650b wielen, andere modellen passen alleen op de gebruikelijke 28 inch of 700c wielen.
Met dunnere banden - bv. 28 mm - lijkt een Gravel meer op een snelle racefiets, maar met 650b wielen en 47 mm brede banden lijkt hij bijna op een mountainbike.
Kijk maar eens bij de specificaties van onze Gravel bikes, daar kun je lezen welke bandenmaat ze slikken of hoeveel speling ze hebben (vooral bij fietsen uit de VS vind je deze informatie).
Moderate-sportieve tot relaxte geometrie
De neus van een racefietser bevindt zich meestal enkele centimeters boven de stuurpen, en het lichaam is bijna evenwijdig aan de bovenbuis. Dit zorgt voor een gestroomlijnde rit, maar niet echt comfortabel. De geometrie van het frame is verantwoordelijk voor de rijpositie. Vooral de reach, d.w.z. de afstand van de trapas tot het stuur, bepaalt hoe laag en langgerekt je op de fiets zit, en wat je tussenwervelschijven daarvan zeggen.
Gravels hebben een veel rustiger geo dan racefietsen. Ze zijn niet gemaakt voor de beste tijden, maar voor plezierig trappen en lange, ontspannen fietstochten. Ze bieden ook een goed overzicht in het verkeer. Hoe leuk zo'n stem ook is, een beetje uitzicht is mooier!
Gravel fietsen hebben meestal een wegstuur
Je hebt het hierboven al kunnen lezen, gravelbikes rijden vaak met valbeugels. Het is echter perfect in orde als u liever een flat bar, d.w.z. een recht stuur, op uw gravel bike.
Montagepunten voor diverse hulpstukken
Dit is het punt waar echte racefietsliefhebbers kippenvel krijgen. Een gravelbike heeft bevestigingsogen waarin bagagedragers, voorbagagedragers, fenders of zelfs een verlichtingsinstallatie geschroefd kunnen worden. Wat op een racefiets absoluut ondenkbaar zou zijn, maakt de gravelbike niet alleen geschikt voor dagelijks gebruik, maar maakt ook fietstochten en bikepacking met veel bagage mogelijk.
Robuuste componenten
Omdat het laatste grammetje gewicht niet per se belangrijk is voor gravel bikes, zijn deze fietsen eerder ontworpen op duurzaamheid. De gebruikte onderdelen, het frame en de vork moeten tegen een stootje kunnen en u niet vertragen op de weg door een defect. Daarom worden ze gekenmerkt door een robuuste constructie, en als ze daarbij wat zwaarder worden, nemen ze dat graag op de koop toe.
Gravel fietsen voor mannen en vrouwen
De triomf van de gravelbike begon op hetzelfde moment als het verdwijnen van de genderspecifieke fietsen. Steeds meer fietsfabrikanten realiseerden zich dat de juiste fietsmaat veel belangrijker is dan het onderscheid tussen damesfietsen en herenfietsen. Daarom zijn de meeste gravelbikes niet gebouwd voor vrouwen of mannen, maar voor mensen. Om ervoor te zorgen dat uw fiets bij u past, kunt u hier in de winkel kiezen tussen fietsen met verschillende geometrieën en in verschillende maten. In onze blog vindt u een gids om u te helpen de correcte framemaat te bepalen bij online aankopen.
Gravel fietsen zijn gemaakt voor mannen en vrouwen.
Gravel fietsen voor kinderen zijn nog steeds zeldzaam. Voor oudere kinderen en tieners is een model met een kleine framemaat geschikt. De meeste kinderfietsen zijn echter nog steeds allrounders met een lage instap.
.
1 versnelling
De triomf van de gravelbike begon tegelijkertijd met een revolutie in fietsonderdelen, want sinds ongeveer 2019 zijn de versnellingen van fietsen kleiner geworden. Daarvoor was het motto "meer is meer", hoe meer versnellingen een fiets had, hoe meer tandwielen en tandwielen, hoe beter. Vandaag de dag zijn 1x versnellingen erg populair. Ze hebben tot 12 tandwielen, maar slechts één tandwiel en dus 12 versnellingen. Het bereik van de versnellingen blijft vrijwel hetzelfde, alleen zijn de gradaties niet zo fijn instelbaar als bij 2x of 3x versnellingen. Anderzijds zijn de tandwielen lichter, goedkoper en minder gevoelig.
De som van de afzonderlijke onderdelen van een gravelbike resulteert dus in een sportieve, maar vooral comfortabele fiets, meestal met wegstuur, veel bandenspeling, schijfremmen en de mogelijkheid om er bikepacking-uitrusting of andere uitrusting aan te bevestigen.
.
Is een gravel bike de juiste fiets voor u?
Een gravelbike is een zeer veelzijdige en bijna universele fiets. Maar is het de perfecte fiets voor u en uw fietsplannen? Het antwoord is eenvoudig: een Gravel is geschikt voor iedereen, omdat hij bijna alle terreinen van het fietsen bestrijkt.
Er zijn gravelbikers die graag door het landschap rijden en bij elk café en elke biertuin stoppen. Anderen doen hun hele dagelijkse routine op een gravelbike. Ze rijden naar school, naar het werk of naar de kleuterschool met een kinderzitje op de bagagedrager. Weer anderen houden van de uitdaging en nemen hun fiets mee op lange avonturen en beheersen langeafstandsritten op wisselende ondergronden.
.
Maar wat alle gravelbikers gemeen hebben, is de liefde voor twee wielen en de wens om op een robuuste, duurzame kwaliteitsfiets te rijden. Zij zijn niet per se geïnteresseerd in het neerzetten van nieuwe beste tijden in wedstrijden, maar eerder in het duurzamer maken van hun dagelijks leven of het doorbrengen van tijd in de frisse lucht.
Een gravelbike is dus geschikt voor zowel alledaagse fietsers als voor degenen die graag buiten zijn en het hele jaar door op verschillende ondergronden willen fietsen. De mogelijkheid om verschillende hulpstukken toe te voegen, zoals spatborden of een lichtsysteem, betekent dat gravel fietsen 365 dagen per jaar gebruikt kunnen worden
.
Tussen haakjes, Gravels zijn steeds vaker verkrijgbaar met een motor als E-bike.
De functies in een oogopslag:
.
- All-terrain all-rounder met brede banden
- robuuste constructie
- Geschikt voor het hele jaar door fietsen, woon-werkverkeer, dagelijks gebruik
- veranderen van ondergrond van asfalt naar off-road mogelijk
- Dagtochten en meerdaagse tochten,
- Populair voor fietsverpakking
Hoe rijdt een gravel bike?
Hoewel een gravelbike over het algemeen sportief en zeer comfortabel rijdt, zijn de algemene rijeigenschappen afhankelijk van het specifieke model. Niet alleen de framegeometrieën verschillen, maar ook de materialen waarvan de fietsen zijn gemaakt, brengen hun specifieke kenmerken mee. Naast aluminium en carbon zijn sommige gravel bikes ook gemaakt van staal. Het materiaal van het frame heeft een grote invloed op hoe een fiets aanvoelt als je erop rijdt.
Gravel fietsen van staal zijn meestal wat zwaarder, maar hebben een hogere zelfdemping, ze zijn ook niet kapot te krijgen.
.
Aluminium fietsen zijn vaak lichter dan stalen fietsen. De koploper in termen van gewicht blijft echter het carbon frame. Het mag dan extreem licht zijn, maar het is ook veel duurder.
De betonnen fietsen zijn vaak lichter dan stalen fietsen.
De specifieke bandbreedte en -maat speelt een even belangrijke rol in de rijervaring. Hoe meer volume de banden hebben, hoe ontspannender de rit, want meer lucht betekent meer demping. Het algemene weggedrag wordt echter minder wendbaar naarmate de banden breder en groter worden.
Ten slotte is ook het stuur van invloed op de rijervaring. Gravel fietsen hebben meestal een wegstuur waar je altijd je grip op kunt veranderen. Dit voorkomt een eenzijdige belasting van uw armen en handen. Om je motor goed onder controle te kunnen houden in het terrein, hebben gravel valbeugels meer of minder "flare", d.w.z. naar buiten uitlopende uiteinden, want hoe breder het stuur, hoe beter de controle.
.
Basically, though, it can be said that gravel bikes offer a relaxed riding experience and score points for comfort and smoothness.<nbsp;< p="">
De afhandeling in één oogopslag:
- comfortabel
- stil
- sportief
- dynamisch
Wat zijn de voordelen van een gravel bike?
De voordelen van een Gravel bike zijn even gevarieerd als de fietsen zelf, en combineren de voordelen van alle categorieën fietsen.
Gravels zijn echt wendbare fietsen die je supersnel van A naar B brengen. Daarom worden ze vaak gebruikt voor woon-werkverkeer als forensenfiets. De stevige constructie is gewoon gemaakt om de fietsen elke dag in weer en wind te gebruiken, zodat u snel op weg kunt naar uw werk.
Niet alleen voor woon-werkverkeer.
Gravel fietsen zijn niet alleen geschikt voor onderweg naar het werk, ze zijn ook leuk op lange fietstochten, dankzij de relaxte geometrie gecombineerd met het sportieve gevoel.
.
Maar het grootste voordeel van een gravelbike is de ultieme vrijheid die hij je biedt. Je hoeft je geen zorgen te maken over de ondergrond bij het kiezen van je route. Kasseien, asfalt of zandwegen, een gravelbike komt overal. De brede banden maken zelfs off-road gebruik op matige mountainbike paden mogelijk. Dit betekent dat naast landbouw- en boswegen ook typische grindwegen geen probleem meer zijn.
Gravel fietsen zijn niet alleen universele allrounders als het op de ondergrond aankomt. Bijna alle modellen scoren ook op het vlak van uitrusting en montagemogelijkheden. Afhankelijk van de fabrikant en het model kan op moderne fietsen bijna alles worden bevestigd. Wilt u een permanent geïnstalleerd lichtsysteem voor het donkere seizoen? Geen probleem. U wilt een lang bikepacking avontuur gaan beleven en bent op zoek naar oogjes met schroefdraad om de uitrusting aan te bevestigen? Die is er wel. Wilt u in de herfst en winter spatborden monteren? Dat werkt ook perfect.
De voordelen op een rijtje:
- universeel toepasbaar
- grotere vrijheid bij de planning van tochten, aangezien op elk oppervlak kan worden gereden
- bieden voldoende comfort
- zijn robuust en duurzaam
- zijn geschikt voor off-road gebruik
- kan volledig worden uitgerust voor comfort
Hoeveel kost een gravel bike?
Het is net als met alle andere fietsen: er is bijna geen bovengrens. De ondergrens voor gravelmotoren ligt rond de 600 euro. Over het algemeen kunnen gravelmotoren qua prijs worden onderverdeeld in de instap-, midden- en hogere klasse.
In de instapklasse tot ongeveer 1.200 euro bieden de fietsen een solide instap in de gravelwereld. De frames zijn meestal gemaakt van aluminium of staal. De schijfremmen zijn vaak mechanisch en de versnellingen zijn eenvoudig. Het totale gewicht van entry-level gravel bikes ligt in de meeste gevallen boven de tien kilogram.
Bij de volgende fietsen ligt het gewicht van het frame meestal rond de tien kilogram.
In de volgende prijsklasse zijn betere versnellingen en meestal hydraulische schijfremmen verkrijgbaar voor maximaal 2.000 euro. De materialen van het frame kunnen ook aluminium en staal zijn, maar zijn vaak gemaakt van betere legeringen. De limiet van tien kilo wordt meestal toch al overschreden door middenklasse grindmotoren.
Absolute high-end gravel bikes zijn meestal gemaakt van carbon en hun uitrustingselementen spelen op alle gebieden mee in de eerste divisie. Dit geldt voor de versnellingen en de remmen, de wielen en alle andere onderdelen. In de regel kosten dergelijke gravelmotoren vanaf ongeveer 2.200 euro en wegen ze minder dan negen kilo.
In alle prijsklassen zijn gravelbikes te vinden waarop je kunt vertrouwen en waarop je kunt vertrouwen op je trails. Alle gravelbikes kunnen dus punten scoren voor kwaliteit en duurzaamheid - ook al hebben de prijsverschillen natuurlijk gevolgen voor de prestaties en het rijgedrag.
De kosten van een gravelbike kunnen tot een minimum worden beperkt.
De kosten in een oogopslag:
- Inschrijvingsvarianten van 600,- tot ongeveer 1.200,- euro
- Mid-range gravel fietsen gaan tot ongeveer 2.000,- Euro
- High-end gravelmotoren beginnen vanaf circa 2.200 euro
Gravel bike, mountain bike, road bike, trekking bike en cyclocrosser-
.
Wat is precies het verschil tussen een Gravel Bike en andere soorten fietsen?
Gravel Bike - Mountain Bike
.
Het grootste verschil tussen deze twee soorten fietsen is waarschijnlijk de vering. Mountainbikes hebben bijna altijd een verende voorvork en fullys hebben ook een frameschokdemper. Gravel fietsen doen dat zonder, zodat de kracht van je trappen efficiënter wordt gebruikt.
Gravel bike - racefiets
.
Gross simplified, een gravel bike is een alledaagse, comfortabele versie van een road bike. Met een racefiets kun je heel hard rijden, maar door de dunne banden is ruw wegdek taboe. Met een gravelbike daarentegen kunt u op bijna elke route rijden. Bovendien zorgen de gematigde geo en de bredere banden in combinatie met de praktische uitrustingsmogelijkheden voor een breed scala aan gebruiksmogelijkheden.
.
Tussen haakjes, je kunt niet zomaar brede banden op je racefiets monteren en er een gravelbike van maken. De constructie van het frame bepaalt welke bandbreedtes kunnen worden gebruikt. Bij racefietsen is er alleen ruimte voor smalle banden.
Gravel bike - cyclocross bike
.
Crossers of cyclocrossfietsen lijken in veel opzichten op gravelbikes, maar in sommige opzichten zijn ze ook heel anders. De twee belangrijkste verschillen zijn de bandenspeling en de geometrie. In de meeste gevallen kunnen gravelbikes veel bredere banden herbergen omdat hun frames daarvoor ontworpen zijn. Ook grindfietsen zijn in de eerste plaats ontworpen voor comfort en lange afstanden. Cyclocrossfietsen daarentegen zijn ontworpen voor wedstrijden die meestal een uur of minder duren. Daarom is de geometrie veel sportiever en de zitpositie niet zo comfortabel. Cyclocrossfietsen moeten niet verward worden met crossfietsen!
Crossfiets of Fitnessbike - Grindfiets
.
Een crossfiets lijkt in zijn gebruiksgebied eigenlijk erg op een gravel. Een crossfiets is eigenlijk een niet-specifieke fiets. Maar juist omdat het niet-specifiek is, heeft het een breed scala aan toepassingen. Touring, trekking, stadsritten, uitstapjes, trainingsrondjes - een crossfiets kan het allemaal. Visueel en qua geometrie is het een mix van hardtail en toerfiets, meestal is de uitrusting in het begin minimaal en kan dan worden uitgebreid door de eigenaar.
Gravel bike - toerfiets of trekkingfiets
.
Een touring bike of trekking bike lijkt qua gebruiksgebied het meest op een gravel bike. Het uiterlijk is hier het belangrijkste verschil. Terwijl trekkingfietsen vaak zeer comfortabel zijn, is het uiterlijk van een gravelbike duidelijk gebaseerd op een racefiets en is daarom strakker en sportiever.
.
Gravel bike - stadsfiets en stadsfiets
.
Gelijk aan de toerfiets is de vergelijking tussen stadsfietsen of stadsfietsen en gravels.
Waar moet je op letten als je een gravelbike koopt?
Met elk nieuw modeljaar komen er meer en meer gravelmotoren op de markt, en het einde van de trend is nog niet in zicht. U hebt dus natuurlijk veel keuze, maar aan de andere kant moet u een model kiezen.
Er zijn veel modellen verkrijgbaar.
Met een paar simpele vragen kunt u snel de juiste gravelbike vinden:
.
- Hoe vaak wilt u op uw gravelbike rijden?
Als je je nieuwe gravelbike maar één keer per week wilt gebruiken voor een kort ritje, is een fiets uit de instapcategorietot 1.200 euro zeker voldoende. Maar als u regelmatige ritten en zelfs echte trainingen plant, is het de moeite waard om het budget op te trekken tot minstens 2.000 euro.
- Hoe lang moeten de rondleidingen duren?
Als je snel en niet te lang wilt rijden, dan past een sportieve gravelbike het beste bij je. Als je echter (zeer) lange tochten en bikepacking avonturen nastreeft, is een meer gematigde gravelbike beter geschikt voor je.
- Waar wilt u gaan rijden, hoe ruig is het terrein?
.
Als je met je nieuwe gravelbike over echt harde gravelwegen of zelfs over vloeiende trails wilt rijden, moet je voor een model gaan dat geschikt is voor 650b wielen en een degelijke uitrusting heeft. Als je echter hoofdzakelijk op matige bospaden en asfalt rijdt, dan volstaan 700c wielen met een bandbreedte van ongeveer 35 mm.
.
- Wat is de juiste framemaat?
Zoals alle fietsen zijn er ook gravelbikes in verschillende framematen. Bij sommige fabrikanten vindt u specificaties zoals u die kent van het kopen van kleding, d.w.z. van S tot XL. Andere fietsmerken geven de framemaat in centimeters, terwijl andere hun fietsen in inchmaten onderverdelen. Kijk op onze blog voor instructies over hoe u de juiste framemaat kunt vinden voor uw online aankoop.
Al met al is een gravelbike gemaakt voor gebruik op wisselende ondergronden. Je kunt er heel goed lange tochten mee rijden. Dankzij de vele bevestigingsmogelijkheden kan hij ook worden gebruikt voor woon-werkverkeer en bikepacking. Gravel bikes zijn robuust en duurzaam, ze zijn bedoeld voor rijders die graag snel en overal willen rijden. Tot slot, willen we je nog één ding zeggen: Wij zijn dol op gravelmotoren en raden u aan om het gravel binnenkort zelf te proberen. Maar pas op: de nieuwe vrijheid om te rijden en plezier te hebben op alle trails heeft een enorme verslavende factor.
Koop een gravelbike van de beste fabrikant!
In onze categorie Grindfietsen vindt u een ruime keuze aan verschillende fietsen van onder andere de merken Trek, Rondo, Orbea, Fuji Bikes, Bombtrack, Cinelli, Giant, Octane One, Breezer, NS Bikes en Creme Cycles.
U vindt in onze online winkel ook alle bevestigingsonderdelen en heel veel accessoires zoals bagagedragers, fietstassen en fietshelmen.
Weet u niet welk type fiets geschikt is voor u? Hier bij BMO, is het makkelijk om te vergelijken. We leggen uit wat mountainbikes, stads- en stadsfietsen, trekkingfietsen, dirtbikes, racefietsen en E-bikes allemaal kunnen. Plus, we helpen je een coole kinderfiets te kopen voor je kleintje. Lees onze koopgidsen en je weet welke fiets je gelukkig zal maken!