Racefietsen hebben veel fans. Dat is niet verwonderlijk, want racefietsen zijn gewoonweg mooi. Of het nu gaat om een stijlvolle retrofiets met een slank stalen frame of om een vederlichte carbonfiets met iets meer "vlees", racefietsen zijn niet alleen topatleten die indruk maken met maximale prestaties, ze zijn ook technisch verfijnd en echte blikvangers. Ze hebben maar één handicap. Ze werken op geen enkele ondergrond, behalve op gladde wegen. Ze rijden niet alleen slecht, ze rijden er eigenlijk helemaal niet, want elk steentje op de weg kan het stuur doen uitbreken. Daarom bleven wegracefietsen lange tijd waar ze thuishoorden, namelijk op de weg. Maar toen kwamen de cyclocrossfietsen (ook wel cyclocrossfietsen of CX-fietsen genoemd) en maakten wegfietsen geschikt voor off-road gebruik, lang voordat de gravelbikes die vandaag zo populair zijn op het toneel verschenen.
In het begin van de vorige eeuw ontstonden de eerste "cross-country races", waarbij wielrenners door de natuur fietsten. In tegenstelling tot de reeds gevestigde wegwedstrijden was het hier vooral de bedoeling om zo snel mogelijk door zoveel mogelijk modder te ploegen. Om ervoor te zorgen dat er voldoende modder is, vinden de wedstrijden nog steeds hoofdzakelijk in de herfst en de winter plaats. Opdat de renners zich onderweg niet zouden vervelen, werden en worden de routes zo gekozen dat talrijke hindernissen onderweg op de loer liggen. Boomstammen. Streams. Hellingen die een fiets gewoon niet aankan. Opdat deze wedstrijden niet telkens een totaal verlies voor mens en fiets zouden veroorzaken, werden de racefietsen geleidelijk aan de eisen aangepast, en zo ontstonden de cyclocrossers.
Lang voordat mountainbikes de fiets off-road brachten, testten cyclocrosswedstrijden niet alleen de atletische fitheid van de deelnemers, maar ook rijtechniek, stalen zenuwen en, inderdaad, off-road capaciteiten zijn essentieel om de finish te halen in een cross-country race - voor toeschouwers en rijders een spannende afwisseling van de topsnelheden van "normale" fietswedstrijden.
En nu het interessante deel - de bijpassende fietsen:
De kortere weg:
Wat een cyclocrosser is - Dingen om te weten over cyclocrossfietsen
Wat een cyclocrossfiets precies kan en wanneer je er een moet aanschaffen is eigenlijk heel snel uitgelegd, want deze fietsen hebben een zeer beperkt gebruiksgebied. Ze worden eigenlijk vooral bereden door professionele atleten en hobby atleten die deelnemen aan cyclocross wedstrijden. Jammer eigenlijk, want ze brengen een heleboel interessante functies op tafel.
Cyclocrossfietsen zijn robuust
Als je met je fiets door het land wilt rijden, moet hij vooral één ding kunnen: duurzaam zijn. Als de ketting bij elk steentje afbreekt en de aandrijving na een paar maanden de eerste tekenen van slijtage vertoont, belandt het goede stuk snel in de hoek van de fietsenkelder. Het frame van een cyclocrossfiets is dus niet zo kwetsbaar als het frame van een wegfiets, maar het kan wel meer aan. De onderdelen mogen niet direct aan veel slijtage onderhevig zijn; duurzaamheid is ook hier de hoogste prioriteit. U zult altijd remsystemen en schakelgroepen van iets hogere kwaliteit vinden, want alleen dan komen de prestaties overeen met de eisen.
Een agressieve race geometrie
Cyclocrossers zijn racemachines, want wie zo'n fiets koopt, wil meestal cross-country wedstrijden rijden of er tenminste voor trainen. Je zit in een lage, uitgestrekte rijpositie, de aerodynamica is zo perfect. Het comfort? Maakt niet uit. Natuurlijk kunt u nog steeds het stuur, de stuurpen en de zadelpen aanpassen. Voor de volledigheid: een cyclocross heeft een racefietsstuur (ook drop bar).
Voor de rest is een cyclocross een klassieker.
Overigens zijn de klassieke race-genen vermengd met een flinke portie manoeuvreerbaarheid, zodat je elke bocht op de weg kunt nemen, zelfs in het bos. De frames hebben uitstekende stijfheidswaarden, zodat ze bijzonder efficiënt zijn, wat zich uitbetaalt in head-to-head races.
Cyclocrossfietsen zijn verkrijgbaar met aluminium of stalen frames.
In het algemeen hebben cyclocrossfietsen een vrij beperkte doelgroep, en het aantal modellen is dienovereenkomstig laag. Daarom zijn er nauwelijks speciale versies voor dames.
Het verschil tussen een cyclocrosser en een racefiets
In termen van naar voren stekende geometrie, verschillen racefietsen en cyclocrossers nauwelijks; één frame dient als basis voor beide voor sommige fabrikanten. In het algemeen is een cyclocross net zo racegericht als een racefiets, de off-road uitrusting maakt hem alleen veel veelzijdiger. .
Het meest in het oog springende verschil met een racefiets is de grotere bandenspeling van vork en achterdriehoek. Op smalle, gladde racefietsbanden zou je off-road snel verloren zijn. Onder de brede, mollige banden kunt u ook over onverharde wegen, bosgrond of modder.
Deze fietsen zijn echter graag wat zwaarder dan pure racemachines, maar nog altijd lichter dan de meeste andere fietsen!
Het verschil tussen een cyclocrosser en een gravel bike
Een gravel is het knusse familielid van de racefiets. Alles gaat hier veel rustiger. De zithouding is meer rechtop en daardoor comfortabeler. Dit betekent dat een Gravel ook geschikt is voor lange afstanden en niet alleen voor een selectieve beste prestatie tijdens een wedstrijd. De banden kunnen ook wat breder en meer geprofileerd zijn, zodat zelfs kasseien of grind geen obstakel vormen.
Gravel fietsen zijn ook vaak goed uitgerust, er zijn fietslampen, spatborden en bagagedragers. Zelfs lowriders zijn niet ongewoon op een gravel bike. Dit laatste maakt de fietsen absoluut geschikt voor toertochten. Zelfs als u uw fiets als algemeen voertuig wilt gebruiken, is een Gravel een goede keuze, de uitrusting maakt hem veilig genoeg voor het wegverkeer.
Zelfs een lowrider is zeldzaam op een Gravel fiets.
Het verschil tussen een cyclocross en een mountainbike
.
Nu zou je kunnen denken dat cyclocrossfietsen achterhaald zijn door de uitvinding van mountainbikes. Gelukkig is dat niet het geval. Toegegeven, de klim- en afdalingscapaciteiten van een MTB zijn over het algemeen beter. Maar compromisloze snelheid is de eigenschap die CX-fietsen hebben ten opzichte van mountainbikes, afgezien van het feit dat ze in de meeste gevallen aanzienlijk lichter zijn. Het ontbreken van schokken vergt minder onderhoud en afstelling.
De optimale banden voor een cyclocrosser
.
Brede banden zorgen voor de nodige tractie om off-road, op nat wegdek of op losse ondergrond vooruit te komen. Een beetje profiel verhoogt ook de off-road capaciteiten. Voor officiële off-roadwedstrijden staan de richtlijnen 33 mm bandbreedte toe. Als u niet op UCI-niveau rijdt, kunt u ook bredere banden monteren, maar smallere banden zijn ook mogelijk.
Cyclocrossfietsen rijden meestal op 27,5 of 28 inch wielen, maar er zijn ook versies met 29 inch banden verkrijgbaar.
Cyclocross fietsen hebben schijven!
Wie later remt, is langer sneller, maar op een gegeven moment zul je toch moeten afremmen, dat is zeker! Terwijl mensen nog steeds graag velgremmen gebruiken op racefietsen, zijn schijfremmen nu standaard op cyclocrossfietsen. Ze wegen een beetje meer, dat kan zijn. Maar ze vertragen gewoon beter, vooral op nat wegdek. Dat is een voordeel dat geen enkele rijder wil missen op bergachtige routes en in vochtige omstandigheden.
Kruisversnellingen
Om te voorkomen dat de fiets je schouder onnodig belast tijdens het dragen, worden tegenwoordig vaak lichtgewicht 1-speed versnellingen gemonteerd, 1x11 of 1x12 aandrijvingen met een groot bereik maken de fietsen aanpasbaar maar verzwaren ze niet te veel.
De meeste tijd zijn er zeer kleine versnellingen voor steile beklimmingen, grote versnellingen helpen je efficiënt afstand te maken. De beste manier om de juiste reeks voor je avonturen te vinden is door royaal te testrijden, de keuzes variëren van 11-26 tot 11-36 tot 11-42 cassettes (afhankelijk van fabrikant en groep).
1x versnellingen zijn niet alleen licht, ze hebben nog een voordeel: de ketting springt er niet af en loopt niet vast tijdens het schakelen. Voordeel nummer 3: Als er geen ruimte is tussen twee kettingbladen, kan er geen vuil tussen komen.
De meeste cyclocross-modellen zijn uitgerust met de hoogwaardigere groepen van bekende fabrikanten als SRAM of Shimano. Zo kunt u er zeker van zijn dat de tandwielen soepel en zo lang mogelijk werken. Cyclocrossfietsen zijn nu ook verkrijgbaar met draadloos, d.w.z. elektronisch, schakelen.
Er zijn modellen met multi-gear shifting, maar het worden er elk jaar steeds minder.
Springgewicht cyclocross fietsen
.
Een deel van de uitdagende cyclocross wedstrijden zijn obstakels die zelfs de veelzijdige cyclocrossers niet kunnen overwinnen. Dan helpt maar één ding, de fiets op je schouder dragen en om de hindernis heen. Zelfs als je voor wilt blijven in de race, telt elke gram fietsgewicht. Daarom worden deze fietsen bijzonder licht gebouwd; het exacte gewicht hangt natuurlijk af van het specifieke model, de uitrusting of het materiaal van het frame. Hoeveel een cyclocrosser weegt, ligt ongeveer in dezelfde gewichtsklasse als racefietsen, maar meestal weegt een cyclocrosser iets meer. De robuustere frames, de duurzamere onderdelen en niet in de laatste plaats het grotere bandenmateriaal zijn hiervoor verantwoordelijk. Als u een cyclocrossfiets koopt, verwacht dan een pakket dat ongeveer 8 tot 9 kilo weegt (zonder verpakkingsmateriaal, natuurlijk). Zoals altijd bij fietsen, gaat het gewicht omlaag naarmate de prijs omhoog gaat.
.
Over het geheel genomen is een cyclocrossfiets zeker niet een fiets voor iedereen. Voor snelle ritten op de weg is een racefiets beter geschikt. Voor toertochten en dagelijks rijden is een gravel de juiste keuze. Als u wilt deelnemen aan cyclocross wedstrijden, koop dan een van de mooie cyclocross fietsen in onze online winkel! Ook als je in het dagelijks leven supersportief wilt zijn zonder veel bagage, maar op wisselende ondergronden, is een cyclocross een cool alternatief voor een racefiets.
.
Is een cyclocrosser de juiste fiets voor jou?
Zoals gezegd is een cyclocrosser niet een fiets voor iedereen. Voordat er gravel bikes waren, waren zij de meer veelzijdige alternatieven voor racefietsen. Ze zijn van beperkt nut in het dagelijks leven, hun geometrie maakt ze gewoon te oncomfortabel.
Als u op zoek bent naar een motor die agressief naar voren freest, ongeacht wat er voor of onder hem gebeurt, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Als je een lichtgewicht fiets wilt kopen die een uitstekende voortstuwing serieus neemt, is een cyclocrossfiets voor jou gemaakt. Als de sensatie van snelheid je aanspreekt, ga ervoor! Comfort is je bank, prestaties is wat telt op de motor? Wil je snel gaan en elk terrein bedwingen? Je raadt het al, koop een cyclocross!
Als je veldritten rijdt of er in ieder geval voor wilt trainen, is er natuurlijk geen haalbaar alternatief.
De functies in een oogopslag:
- atletisch, snelle geometrie
- sprankelende voortstuwing
- brede, off-road banden
- robuuste componenten
- robuust, functioneel ontwerp
- meer een sportmachine dan een vervoermiddel
Hoe rijdt een cyclocross fiets?
Het maakt niet echt deel uit van de rijervaring, maar als je je fiets moet dragen, is een lichtgewicht cyclocrosser natuurlijk het beste. Het hoeft niet altijd een boomstam op het spoor in het bos te zijn. De metro, de trap naar je flat of de trap naar de fietsenkelder, als je van je fiets houdt, duw je hem niet zomaar. Soms moet je het op je handen dragen.
Overigens rijdt een cyclocrossfiets snel op wisselende ondergronden, maar niet bijzonder comfortabel. U kunt hem gebruiken voor fietstochten waarbij de nadruk ligt op snelheid en "snel van A naar B komen", niet op picknicken aan het meer. Het is een sensationeel trainingsmiddel.
Als je je dagelijkse leven snel en sportief wilt maken, kan dat ook op een cyclocross. In een drukke stad is de noodzakelijke hanteerbaarheid natuurlijk een voordeel. De stad moet echter niet te klein zijn, anders ligt ze achter je voor je het weet!
De banden hebben een enorme invloed op het rijgedrag van een fiets. Omdat je met dikkere banden rijdt, is het gevoel niet zo direct en precies als op een racefiets, maar ook lang niet zo sponzig als op een trekkingfiets of MTB. Toch kun je de verharde weg achter je laten. Het andere grote pluspunt is de make-less efficiency van deze fietsen. Het grootste deel van je trapkracht landt direct op de weg; het haalt de maximale snelheid uit elke trap. Je moet concessies doen als het op comfort aankomt.
De afhandeling in één oogopslag:
- Diepe, aerodynamische zithouding
- Lichtgewicht, dus gemakkelijk te hanteren en te dragen indien nodig
- handig
- snel en efficiënt
- off-road
Wat zijn de voordelen van een cyclocross fiets?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Cyclocrossfietsen zijn snel, wendbaar, off-road en licht van gewicht. Topsnelheden en terrein in één zijn alleen beschikbaar in deze categorie. Als je graag gewoon je neus volgt en niet beperkt wilt worden door een routekaart, zal een fiets als deze altijd nieuwe mogelijkheden voor je openen.
Of je nu snelle dagtochten of trainingsrondjes plant, met een cyclocross kun je op elk moment de asfaltweg verlaten. Dankzij de robuuste constructie en de goede onderdelen heeft uw fiets misschien af en toe een douche nodig, maar constante reparaties en werkplaatsbezoeken zijn niet te verwachten.
.
Omdat er geen schokdempers worden meegeleverd, is hij niet alleen uiterst efficiënt, maar bespaart u ook op duur onderhoud aan de schokdempers en rijdt u niet voortdurend met het onbehaaglijke gevoel dat er iets verkeerd is afgesteld. Bovendien is hij licht, waardoor hij gemakkelijker te hanteren en te laden is in het dagelijks leven en op reis.
.
Een cyclocross is lichter en sneller dan een gravelbike, MTB of toerfiets. In tegenstelling tot een racefiets, is hij geschikt voor off-road gebruik.
.
De voordelen van een cyclocrossfiets op een rijtje:
- Uitstekende voortstuwing
- lichtgewicht
- robuuste constructie met duurzame onderdelen
- off-road geschikt zonder schok-onderhoud
- meer Komoot dan Strava
Hoe duur is een cyclocross fiets?
Cyclocrossfietsen zijn niet goedkoop, ze zijn immers in de eerste plaats geschikt voor competitie en bovendien duurzaam. Maar wat zijn de aankoopkosten?
De instapklasse begint bij ongeveer 1200 euro. Als u wilt uitproberen of CX-training iets voor u is, kunt u in deze categorie uw eerste rondjes met een fiets rijden. Ze hebben geen probleem met kleine ritjes op de weg en off-road, de duurzaamheid van de onderdelen en de functie zullen bevredigend zijn, maar niet uitmuntend. U moet niet concurreren met deze fietsen, want ze wegen meer dan hun duurdere tegenhangers, en u zult ook moeten inleveren op het gebied van prestaties.
Von 2000.
Van 2000 tot ongeveer 3000 euro kunt u een fiets uit het middensegment voor cyclocross kopen. Frames, remmen, versnellingen, alle onderdelen zijn veel beter en vooral duurzamer. De werking verbetert, vooral bij de versnellingen kunt u rekenen op soepele, precieze overgangen, de hele aandrijving krijgt meer weerstand. De banden hebben een betere grip en u kunt zich ook verheugen op een betere lekbestendigheid. De fietsen in deze prijsklasse zijn ook geschikt als tweede fiets voor racefietsers in de herfst en winter.
Vanaf zo'n 3000 euro zijn er cyclocrossfietsen die zich staande kunnen houden in amateurwedstrijden. Hier kun je schitteren met hydraulische schijfremmen en elektronische versnellingen. Carbonframes maken de fietsen bijzonder licht, sommige fabrikanten kunnen zelfs onder de grens van 1 kilo gaan! De edele carbonvelgen zijn voorzien van lekvrije en lichte tubeless banden of de wielen zijn in ieder geval geschikt voor tubeless. Je krijgt ook gimmicks zoals een druppel post. De beste CX-fietsen wegen in totaal minder dan 8 kilo.
De kosten in een oogopslag:
- De instapklasse begint bij ongeveer 1200 euro.
- Van 2000 tot ongeveer 3000 euro kunt u een middenklasse cyclocrossfiets kopen.
- Vanaf ongeveer 3000 euro zijn er topklasse cyclocross fietsen.
Waar moet je op letten als je een cyclocross fiets koopt?
De keuze van de juiste fiets is soms niet zo eenvoudig. Door de volgende vragen te beantwoorden, kunt u erachter komen welke cyclocross geschikt is voor u.
- Racet u veldritten of traint u er serieus voor?
Deze vraag bepaalt de prijsklasse waarnaar u moet kijken. In dit geval is de beste crosser net goed genoeg. Je wilt tenslotte niet achterblijven bij de anderen alleen omdat het materiaal niet goed is. Ook als u niet regelmatig naar de fietsenmaker wilt, is het de moeite waard een fiets van hoge kwaliteit te kopen.
Als u op zoek bent naar een fiets met een beperkt budget, moet u zeker eens kijken naar onze Sale. Daar vindt u de modellen van vorig jaar, speciale aanbiedingsprijzen en andere koopjes.
Je hebt hierboven al kunnen lezen dat cyclocrossfietsen zeker geschikt zijn voor off-road gebruik. Dit betekent dat u ook op onverharde wegen of kasseien vooruitgang kunt boeken. Hoe veeleisender het terrein waarop u rijdt, hoe minder problemen een fiets uit een hogere prijsklasse zal veroorzaken.
Als je bij de aanschaf veel bandenspeling zoekt (d.w.z. 40 mm of meer), heb je de mogelijkheid om met bredere banden wat meer bodemvariatie te ervaren.
Als je toch geen fietsendrager wilt worden, is een mountainbike beter, die kan moeilijker terrein aan als je twijfelt.
Als u meer wilt meenemen dan in uw aarsraket past, pardon dezadeltas, kunt u misschien beter bij onze Gravels gaan winkelen. Hier vindt u bevestigingspunten voor allerlei soorten bagagedragers.
- Bent u op zoek naar een alledaagse fiets of een sportfiets?
Je kunt zeker met een cyclocrossfiets naar kantoor rijden. Maar deze fietsen zijn daar niet echt voor gemaakt. Gravel fietsen met hun comfort eigenschappen zijn gewoon beter geschikt voor het dagelijkse leven en de stad.
- Welke verzorging heeft een CX-fiets nodig?
Hoe lang het kunstwerk meegaat, hangt natuurlijk af van gebruik en verzorging. Stof en modder werken als schuurpapier op de aandrijflijn van een motorfiets. Als je echt door het diepste vuil pendelt, moet je je fiets na afloop grondig schoonmaken. Als u het daarna goed smeert, kunt u een lange rijtijd verwachten zonder reserveonderdelen. Hier in de BMO online shop vindt u alle benodigdefietsreinigers enfietsverzorgingsproducten. Ondanks alle zorg is de aandrijving een van de belangrijkste onderdelen van een fiets, en daarom kunt u hier alle onderdelen kopen alsfietsreserveonderdelen. Trouwens, het eerste wat geraakt wordt is meestal defietsketting.
Koop een cyclocross van de beste fabrikant
.
Hier in de BMO-fietsenwinkel vind je cyclocrossfietsen, vooral van de Keulse edelsmederij Bombtrack. De fietsen "Made in Germany" overtuigen door een uitstekende afwerking, een topuitrusting en een goede prijs-prestatieverhouding.
Je kunt hier ook alles bestellen wat je nodig hebt als je met je fiets de bossen en velden in trekt. Naast normale fietskleding kan waterdichte regenkleding nooit kwaad als het gaat om fietsactie in de herfst en winter! En rij nooit zondereen helm, vooral off-road! Om ervoor te zorgen dat u uw zicht niet verliest, is eenfietsbril een belangrijk accessoire wanneer u off-road rijdt!
Voor op de weg!
Veel fietsen, veel keuze - misschien zelfs verwend met keuze? Hier bij BMO, kunt u gemakkelijk verschillende fietscategorieën vergelijken. We leggen uit wat mountainbikes, stads- en stadsfietsen, trekkingfietsen, crossmotoren, racefietsen en e-bikes kunnen doen. Bovendien helpen we je een coolekinderfiets voor je kleintje te kopen. Lees onze koopgidsen en u zult ontdekken welke fiets het beste bij u past!