Houd je ervan om bergopwaarts te trappen, maar laat je dan op de terugweg de snippers vliegen? Worteltapijten, puinvelden, rotsachtige beklimmingen of halsbrekende afdalingen zijn jouw favoriete plek? Wil je tot het uiterste gaan op je vlucht uit het dagelijkse leven? En daarvoor heb je een krachtige fiets met veel capaciteit nodig? Welkom in de mooie wereld van enduro fietsen!
Goede motoren gaan naar de hemel, enduro's gaan overal heen. Of zoiets. Feit is: een enduro kan wat andere mountainbikes niet kunnen.
1. Dit is een Enduro
In zekere zin is elke mountainbike een duizendpoot, want ze komen allemaal vooruit waar andere fietsen duidelijk niet op hun plaats zijn. Een enduro is dan vrijwel de duizendpoot onder die duizendpoten, want er is nauwelijks terrein waarop een enduro vastloopt. De befaamde efficiëntie-terrein-geschiktheid-regelaar zit hier bijna op de grens van de off-road kant. Enduro's zijn wat minder geschikt voor lange afstanden, omdat ze niet bepaald bekend staan als lichtgewichten. Ze zijn ook gewoon niet efficiënt genoeg voor snelheidsrecords. Maar ze ploegen compromisloos voort op plaatsen waar andere motoren duidelijk te zwak in de borst zijn.
.
De ondergronden waarop brede Enduro-schoenen voet aan de grond krijgen kunnen niet veelzijdiger zijn: los, nat, ruw of verstopt, steil oplopend of duizelingwekkend afdalend, je kunt een Enduro qua terrein een goede portie geven. Hier kunnen ze zich gemakkelijk meten met een downhill fiets, met het verschil dat een enduro fiets geen lift nodig heeft om de berg op te komen.
Een vergelijking van verschillende MTB's maakt het hopelijk wat duidelijker:
- Enduro - Downhill: Een downhillfiets is gebouwd om bergafwaarts te schieten. Hij worstelt echter bergop en rechtdoor. Een enduro kan ook downhill, maar niet alleen.
- Enduro - Marathon/Race Volledig: Race betekent altijd aandrijving, laag gewicht en slanke uitrusting. Een enduro zou waarschijnlijk een head-to-head race doorbrengen in de stofwolk die de marathon volledig voor zich oproept. Als het technisch wordt, is de enduro de racer gemakkelijk voorbij.
- Enduro - AM (AllMountain): Qua veelzijdigheid komt een AM waarschijnlijk het dichtst in de buurt van een enduro, hoewel enduro's zeker aan het langste eind trekken als het gaat om off-road capaciteiten.
- Enduro - bos-en-weide hardtail: Hoewel hardtails steeds veelzijdiger worden, zullen ze nooit in de buurt komen van de actieradius van een enduro. Waar een hardtail moet draaien, warmt een enduro echt op. Daarvoor is een hardtail veel efficiënter over lange afstanden.
2. Racing Enduro, AllMountain Enduro, downhill georiënteerde Enduro?
De bovenstaande vergelijkingen moeten met een korreltje zout worden genomen! Elke fabrikant definieert zijn mountainbikes enigszins anders, ze verschillen van model tot model of zelfs in de verschillende reeksen. Dus als je besloten hebt een Enduro te kopen, is helaas maar een deel van het denkwerk gedaan, want niet alle Enduro's zijn hetzelfde! De ene is wendbaarder, de volgende heeft gigantische veerreserves, de derde klimt graag of accelereert snel. Als je precies wilt weten waartoe de Enduro's in onze online shop in staat zijn, moet je de specificaties bekijken. De beschrijving en de specificaties geven u een idee van wat uw toekomstige droomfiets kan.
3. reserves voor wat dan ook...de enduro uitrusting
.
Enduro's zijn altijd volgeveerde fietsen, met een verende voorvork en schokdemper in het frame. Ze hebben meestal enorme duiken, en dus genoeg reserves voor de ruigste afdalingen. Dan zou je ook op een downhill fiets kunnen rijden? Dat klopt, je zou downhill kunnen rijden, want een downhill geo werkt geweldig op afdalingen. Bergop echter, niet zo veel. Een Enduro is ook erg leuk om bergop te rijden, hij is wendbaar genoeg voor veeleisende trails, heeft nauwkeurig bochtenwerk en is gemakkelijk te controleren op adembenemende afdalingen, volledige travel tot 180mm zorgt voor de nodige tractie en demping. Afhankelijk van de setup zijn er luchtschokdempers of frameschokdempers met stalen veren. Enduro's hebben tegenwoordig meestal 1x11 of 1x12 versnellingen met maximale bandbreedte, en dus genoeg aanpassingsvermogen voor elke onzin. Daarnaast zijn variabele beugels verplicht. Overigens gebruiken sommige fabrikanten de binnenruimte van de relatief grote buizen voor een opbergvak.
Veel Enduro's zijn al uitgerust met lichtgewicht carbon wielen en zijn tubeless-ready. Grove nokken aan de buitenkant van de brede band zorgen voor voldoende grip, zelfs op moeilijk terrein.
Het stevige frame is gemaakt van carbon.
Het robuuste frame en de uitrusting zorgen natuurlijk voor extra gewicht, reken op zo'n 14 tot 15 kilo.
4. Enduro Geo
Met elk modeljaar verschuiven de parameters hier een beetje, maar over het algemeen hebben Enduro-fietsen steile zithoeken, en dus een efficiënte aanpak die de klimkarakteristieken en voortstuwing ten goede komt. De vrij vlakke stuurhoek zorgt voor een mooie soepele rit. Een korte wielbasis en korte achtervorken maken de fietsen wendbaar en responsief, een onverslaanbaar voordeel in technisch terrein. Over het algemeen zit je op een Enduro rechtop en in het midden van het frame.
5. Enduro fietsen zijn robuust
De meeste Enduro's zijn geen slanke lichtgewichten; het gaat er hier om het frame een efficiënte stijfheid te geven en tegelijkertijd schokken en landingen met een flinke dosis caracho op te vangen. Wat materiaal en constructie betreft, gaat het er niet om de laatste gram gewicht af te pellen; de MTB moet sprongen, vallen en een enkele crash overleven. Naast de stabiele frameconstructie zijn ook de onderdelen technisch volwassen en duurzaam, meestal worden de topgroepen van bekende fabrikanten gebruikt, en er zijn dus waarschijnlijk goedkope enduro's, maar goedkope zijn dat meestal niet.
6. Goede handling
Speciaal in smerig terrein mogen gevoel en controle niet worden verwaarloosd. Enduro's hebben daarom geometrieën die stabiliteit, een veilig rijgevoel en perfecte controle over de motor beloven. Hoe beroerder het terrein wordt, hoe belangrijker een uitstekende stuurprecisie en een gevoelig rijgedrag worden, d.w.z. een motor die gevoelig reageert op de bewegingen van de rijder.
7. Aluminium of carbon enduro?
Vaak is de keuze voor carbon of aluminium vooral een kwestie van prijs. Een carbon Enduro is natuurlijk lichter, de frames zijn torsiestijf en efficiënt, maar bij sommige modellen vreet de uitgebreide uitrusting direct het gewichtsvoordeel op. Anderzijds is carbon niet goedkoop, zoals bekend. Aluminium endurofietsen kunnen qua gewicht niet concurreren met carbon, maar hebben daarentegen een veel lagere aanschafprijs.
Het gerucht dat carbon frames kwetsbaar zijn blijft bestaan en is vooral een punt van zorg voor mountainbikers die graag helemaal los gaan in het terrein. Inmiddels zijn de fabricagetechnieken van carbon echter zo ver ontwikkeld dat er bij dagelijks gebruik nauwelijks nog nadelen te bespeuren zijn. Tegenwoordig zijn carbon frames meestal net zo duurzaam als aluminium frames, met twee kleine verschillen. Carbon houdt niet van punctuele krachten, d.w.z. stoten van stenen of vallen op harde randen. Dit kan leiden tot breuk. Carbon is ook - in tegenstelling tot aluminium - absoluut niet bereid te wijken. Waar aluminium nog vervormt, breekt carbon.
8. Enduro komt voort uit motorcross
Het is altijd al zo geweest - sommige onderdelen, technologieën en zelfs accessoires hebben fietsen afgekeken van de motorsport. Enduro was aanvankelijk een MX-discipline; sinds de jaren zeventig maakten monteurs hun straatfietsen geschikt voor off-roadgebruik, en kregen ze de naam "Enduro". Pas later werden de bijbehorende mountainbikes ontwikkeld. Overigens bestaat er tegenwoordig ook een mix van fiets en motor als tussenstap, zeg maar - logo, want E-bikes zijn er ook in volledig geveerde enduro-versies.
De naam is een mix van het Engelse endurance ("uithoudingsvermogen") en de Spaanse term endurecido ("gehard").
9. Is een enduro de perfecte fiets voor jou?
.
Als je op zoek bent naar alpine terrein, uitdagende trails en technische fietsparken, ben je bij onze Enduro's aan het juiste adres. Als je zelf naar de start wilt trappen en daarna van de afdaling wilt genieten, zijn er eigenlijk weinig alternatieven, alleen ligt een Enduro precies in het gouden midden tussen bergop en bergaf. Als je liever de zwaartekracht het werk voor je laat doen, is een DH fiets een alternatief, als je lange afstanden voor de boeg hebt, moet je eens kijken naar onze marathon fullys en touring fullys. Trailfietsen en AM-MTB's hebben iets minder veerweg, perfect voor matig terrein en casual flow trails.
Veel goedkoper is echter een hardtail of zelfs een dirtbike.