Veel fietsen zien er slim uit, maar als je erop stapt, merk je dat de rijpositie totaal ongemakkelijk is, in de regen spat het water je om de oren en als je ook maar het kleinste beetje tas wilt opbergen, sta je daar maar stom te staan - verrekt geen bagagedrager! Niets van dit alles kan je overkomen op een echte stadsfiets. Een stadsfiets is niet alleen voor (bijna) iedereen comfortabel om op te rijden, hij is ook uitgerust met alles wat u op een fiets zou willen hebben! U kunt hem in het dagelijks leven en in uw vrije tijd gebruiken voor transportdoeleinden, voor uitstapjes of voor kleinere fitnessrondes. Dankzij de motorondersteuning zijn city e-bikes ook nog eens moeiteloos te berijden en vormen ze nu een echt alternatief voor de auto!
Een city e-bike is een geweldig alternatief voor de auto.
Een stadsfiets is de klassieke manusje-van-alles, hij is aangepast aan de gebruiken van de stad en laat u comfortabel kleinere tochten rijden. Maar wat onderscheidt deze praktische allrounders nu precies? Hier is alle informatie die je nodig hebt over de stadsfiets met elektrische aandrijving! Trouwens - city e-bike, city e-bike, e-city bike of city pedelec, het is altijd dezelfde fiets!
De afkorting:
Wat is een stads e-bike - Wetenswaardigheden over stads e-bikes
"Ik wil een normale fiets kopen!" - wat meestal een stadsfiets betekent. Hetzelfde geldt voor een "volledig normale e-bike". Het is een totaal normale, niet opwindende fiets. Hier kunt u lezen wat zo'n e-bike allemaal kan.
Wat is een stads e-bike, wat is een stedelijke e-bike?
Het verschil is subtiel, maar zeker aanwezig! Terwijl een stadsfiets vooral scoort met comfort en zijn praktische eigenschappen, is een stadsfiets eerder chic. Dit is ook het geval met stadse e-bikes en stedelijke e-bikes. Een stadsfiets is vaak kleurrijk gespoten, heeft verlichting, bagagedragers, spatborden en alle toeters en bellen, een stadsfiets is meer gereduceerd qua uiterlijk en ook qua uitrusting: less is more! Alles wat niet absoluut noodzakelijk is, wordt niet toegevoegd, zelfs als het de verkeersgeschiktheid beïnvloedt.
Of alle apparatuur die een elektrische fiets dringend nodig heeft, ook echt tot stadsfietsen leidt, is een terechte vraag! Maar naarmate de accu, het display en dergelijke kleiner en kleiner worden en minder opvallen, komen er steeds meer e-bikes op de markt die de naam urban e-bike echt verdienen!
Een e-bike in de stad is vooral comfortabel!
Stadsfietsen zijn niet ontworpen voor topsnelheden, ze zijn bedoeld om plezier te maken en mogen best wat comfortabeler zijn! Het frame biedt een zeer rechte zithouding, die uw rug ontziet en minder gewicht op uw handen en armen legt. Bovendien heeft u een zeer goed zicht in alle richtingen, wat belangrijk is voor uw veiligheid, vooral in druk stadsverkeer!
Citybikes bieden een zeer rechte zithouding.
Stadsfietsen zijn meestal goed geveerd, en dat is niet anders met e-bikes in de stad. Dit betekent dat u nauwelijks trillingen voelt, zelfs niet bij het rijden over kasseien.
De meeste e-bikes voor in de stad hebben een ergonomisch gevormd stuur en handvatten, zodat u comfortabel kunt trappen en uw armen niet moe worden.
Het fietszadel in het bijzonder is ontworpen met ergonomie en goede vering en vulling in het achterhoofd, en de reden daarvoor is overduidelijk. Als u op een andere fiets rijdt, bijvoorbeeld een trekkingfiets of een mountainbike, draagt u vaak een speciale gewatteerde fietsbroek. Als je op een stadsfiets naar je werk fietst, draag je geen speciale fietskleding! Daarom moet het zadel voldoende padding hebben, zodat u goed en zacht zit!
Stads e-bikes voor mannen en vrouwen
Je kunt veel e-city fietsen in golfvorm kopen, dat wil zeggen als low-entry fietsen of in de klassieke vorm van een "vrouwenfiets". Hier is het op- en afstappen bijzonder gemakkelijk, vooral voor enigszins onzekere fietsers. Er zijn echter ook veel e-bikes met een ruitvormig frame, d.w.z. " herenfietsen". Veel modellen zijn verkrijgbaar in beide versies en ook in trapeziumvorm, d.w.z. met een middelhoge instap. Vroeger werden fietsen met een gesloten framedriehoek, dus herenfietsen, als bijzonder sportief beschouwd omdat ze stabieler waren dan damesfietsen met een lage instap. Dankzij verbeterde fabricagetechnieken en betere framematerialen is dit niet langer het geval; tegenwoordig zijn alle framevormen even torsiearm en duurzaam.
De indeling invrouwenfiets en mannenfiets is dus vandaag de dag achterhaald, mannen en vrouwen kunnen gewoon op de e-bike rijden die ze mooi vinden en waar ze zich goed op voelen. Er is één uitzondering: als je een kinderzitje op de bagagedrager wilt monteren, is een e-bike met lage berijder bijzonder hanteerbaar.
De framegeometrie is echter voor alle framevormen gelijk - eerst en vooral comfort.
Als u het liever wat sportiever aanpakt, is een trekking e-bike of een toer e-bike een uitstekend alternatief voor de stads elektrische fiets.
De comforteigenschappen van een e-bike voor in de stad
Een stadsfiets is uitgerust voor (bijna) elk wegdek, elk weertype en alle eventualiteiten. Hij weegt echter wel iets meer. Maar dan heb je wel een elektrische aandrijving die je vooruit helpt!
Een stadsfiets is uitgerust voor (bijna) elk wegdek en alle eventualiteiten.
Wat voor versnellingen heeft een e-bike voor in de stad nodig?
U kunt verwachten dat een stadse e-bike kettingversnellingen heeft met maximaal 12 versnellingen, maar er zijn ook modellen die een goedkope, onderhoudsvrije en gebruiksvriendelijke naafversnelling hebben. Als u in een stad woont met niet al te veel hellingen en geen grote uitstapjes maakt naar het omliggende platteland, is een naafversnelling als deze een goede keuze. Als je graag snel en off-road rijdt, moet je een fiets met derailleurversnelling kopen. Sommige e-bikes voor in de stad hebben ook staploze en elektronische versnellingen.
Welke rem is de beste voor een e-city fiets?
Raamremmen zijn een zeldzaamheid op e-bikes, de meeste elektrische fietsen remmen af met schijfremmen. Mechanische schijfremmen zijn de goedkopere optie, hydraulische schijfremmen kosten iets meer, maar hun remprestaties zijn onovertroffen. Er zijn echter ook e-bikes met terugtraprem, vooral onder de e-bikes voor in de stad. Als u gewend bent met een terugtraprem te fietsen, hoeft u niet op een nieuw systeem over te stappen.
> Zie onze fietsremmen voor meer informatie.
De motorisering van een e-city fiets
.
In de stad moet je goed opschieten, het verkeer bijhouden en onderweg zijn zonder je in het zweet te werken. Dit is precies waar de motorisering van een stadsfiets voor bedoeld is. De motoren ondersteunen u continu en zonder selectieve versnelling. Zo kun je ontspannen en snel door de stad, maar heb je altijd een goede controle over je fiets.
Omdat de afstanden meestal niet al te ver zijn, zijn de accu's ook vrij klein, zodat ze gewicht besparen. Dit loont vooral wanneer u uw fiets moet optillen om een stoepje op te rijden of om hem in een fietsenrek te tillen. Veel eCitybikes hebben tegenwoordig een volledig geïntegreerde accu, maar er zijn ook externe accu's en rekaccu's.
De kleinere e-bike motoren en accu's hebben nog een voordeel: vergeleken met de grote machines die sportfietsen aandrijven, zijn ze goedkoop!
.
Bij de aanschaf van een e-bike voor in de stad kunt u nog modellen tegenkomen met een draagbatterij of een achterwielmotor of voorwielaandrijving. Als u zelden korte afstanden met uw fiets wilt afleggen, kunt u een van deze goedkopere e-bikes voor in de stad kopen. Deze schijven worden nu als verouderd beschouwd, maar ze werken voor het grootste deel betrouwbaar. Hun grootste nadeel ten opzichte van een middenmotor en accu in of op het frame is het hoge en verplaatste zwaartepunt van de fiets, waar je soms even aan moet wennen.
.
> Voor meer informatie over het kopen van e-bikes, batterijonderhoud en de verschillende soorten e-bikes, zie onze e-bikes.
.
Welke banden heeft een e-bike nodig?
ECity fietsen zijn er in een groot aantal bandenmaten, u kunt ze kopen vanaf 26 inch, maar ze zijn ook verkrijgbaar in 28 inch of als 29ers. De banden van een stadsfiets zijn meestal smal, maar niet te smal. Zo vinden ze een evenwicht tussen efficiëntie en goed afrolgedrag enerzijds en veilige grip op de weg anderzijds.
De banden van een stadsfiets zijn vrij smal, maar niet te smal.
Er zijn banden met zeer uiteenlopende profielen, waaronder all-weatherbanden en winterbanden.
> U kunt veel informatie over de juiste banden voor uw e-bike vinden in onze sectie fietsbanden.
.
Totally practical! De uitrusting van een stads e-bike
.
Wij hebben u een comfortabele allround uitrusting voor uw stadse e-bike in het vooruitzicht gesteld. Hier is hoe het eruit ziet:
- De meeste e-bikes in de stad hebben een bagagedrager, waar u uw fietsmand op kunt monteren, fietstassen aan kunt bevestigen of gewoon uw bagage kunt vastklemmen
- Mudguards houden u schoon en droog als het regent
- Met een zijstandaard kunt u een e-bike gemakkelijk overal parkeren
- Het Duitse wegenverkeersreglement (StVZO) schrijft bellen en reflectoren voor, een stads e-bike heeft ze meestal af-fabriek
- De fietsverlichting is ook verplicht. Vooral op e-bikes in de stad is er vaak luxe verlichting met een schemeringssensor, parkeerlicht en dimlicht.
Is een e-bike de juiste fiets voor u?
U wilt steeds meer van uw auto afzien om het milieu te beschermen en wat beweging in de frisse lucht te krijgen? Wilt u met een glimlach op uw gezicht langs de file rijden? U wilt niet veel tijd besteden aan het zoeken naar een parkeerplaats? Dan is een e-city fiets perfect voor jou!
Bent u op zoek naar een fiets die praktisch en comfortabel is? U wilt comfortabel zitten, wat bergruimte hebben voor werkgerei of regenkleding, en weten dat uw fiets alles aan boord heeft wat u nodig hebt? Of u nu overdag of 's avonds naar uw werk, het theater of de speeltuin gaat, in de zon of in de regen, of als u een verkeerscontrole tegenkomt? Dan is een stadsfiets met volledige uitrusting uw allround zorgeloos pakket!
.
Als je je dagelijkse woon-werkverkeer in de stad graag per fiets aflegt, maar je niet per se elke keer in het zweet wilt werken, is een stadsfiets met "E" een prima keuze!
De kenmerken van een e-city bike in één oogopslag:
- comfortabele uitrusting
- Vooral rijklaar materiaal volgens StVZO
- comfortabel om te rijden, ergonomische zithouding en uitrusting
- niet overpowered, dus goedkoop in aanschaf
- weerbestendig
- het hele jaar door te gebruiken
- perfect voor dagelijks gebruik en kleinere fietstochten
- rijgbaar op wisselende oppervlakken
Hoe rijdt een e-bike in de stad?
Je hebt het al gelezen - bij een stadsfiets draait alles om rijcomfort. Een stadsfiets is dus uiterst comfortabel om op te rijden. Een e-city fiets rijdt ook gemakkelijk en moeiteloos, afhankelijk van de mate van ondersteuning die u kiest.
Door zijn ontwerp rijdt een stadsfiets over het algemeen zeer uitgebalanceerd. Aangezien bij de meeste e-bikes tegenwoordig de accu op het frame is gemonteerd en de motor in het midden van de trapas zit, hebben ze een laag, centraal zwaartepunt. Ze zijn gemakkelijk te besturen, bieden een veilige rijervaring en rijden als een niet-gemotoriseerde fiets - maar dan veel moeitelozer!
.
De goede vering zorgt ervoor dat uw armen en vooral uw ruggenwervels niet te veel te lijden hebben van ruwe oppervlakken. Een stadsfiets met een verende voorvork rijdt bijzonder soepel en stil.
U kunt de rijeigenschappen beïnvloeden door de banden te veranderen; dikkere banden vergen iets meer vermogen, maar zorgen ook voor extra demping. Dunnere banden geven een directer gevoel. Banden met meer profiel maken de fiets weerbestendig, gladde banden zijn efficiënter.
Het vermogen van de motor is natuurlijk ook merkbaar, hier kunt u kiezen: Een krachtige motor met veel koppel rijdt dynamischer dan een kleinere motor. Maar hoe groot de aandrijving ook is, een stadsfiets rijdt gemakkelijk, moeiteloos en als een klok, de funfactor met e-bikes is gewoon enorm!
Of je nu op een stadsfiets met een krachtige motor rijdt, of op een kleinere motor, je kunt de juiste kiezen.
Of je nu op een stadsfiets met E of zonder E rijdt, is ook te merken aan het rijgedrag van de fiets, omdat een E-fiets door de aandrijving meer gewicht met zich meebrengt. Met een e-citybike kunt u rekenen op een gewicht vanaf ongeveer 20 kg.
Tijdens de eerste paar dagen rijdt u op een e-bike.
Een samenvatting van de afhandeling:
- comfortabel en verend
- Goede richtingsstabiliteit, goede controle over de weg
- vertrouwde rit
- comfortabel tot sportief
Wat zijn de voordelen van een e-bike in de stad?
De praktische uitrusting en het hoge rijcomfort zijn de topargumenten waarmee een stadsfiets overtuigt, ongeacht of hij een motor heeft of niet! Als u twijfelt tussen een stadsfiets en een e-bike, kan de e-bike u verleiden met zijn gemakloos rijden. Fietsen met elektrische ondersteuning is gewoon heel leuk! U zult de auto of bus en metro snel achter u laten en met plezier op uw e-bike stappen!
Tussen haakjes, een e-bike is niet alleen voor ongetrainden. Als u de motorondersteuning vermindert of helemaal uitschakelt, bespaart u niet alleen batterijvermogen, maar bespaart u zich ook een ritje naar de sportschool! U zult zien dat wanneer u 's ochtends op uw e-bike naar uw werk fietst, u geleidelijk uw fitheid verbetert, u lichamelijk beter voelt en geniet van het goede gevoel iets voor het milieu te hebben gedaan!
Vergeleken met een e-bike bespaart u niet alleen batterijstroom, maar bespaart u ook een ritje naar de sportschool!
Vergeleken met andere e-bikes zijn veel stadsfietsen ook goedkoop in aanschaf, en er zijn veel instapfietsen beschikbaar voor een redelijke prijs. Als u iets meer investeert, beschikt uw e-bike over robuuste onderdelen van goede kwaliteit die ervoor zorgen dat hij lang meegaat.
De voordelen van een e-bike voor in de stad liggen voor de hand.
De voordelen van een e-city bike op een rijtje:
- praktisch en handig
- veelzijdig
- goede uitrusting
- milieuvriendelijke mobiliteit
- continue opleiding
- goedkoper dan veel andere e-bikes, maar ook verkrijgbaar in topvarianten
- langdurig
Hoeveel kost een e-bike in de stad?
Als u een goedkope e-bike op instapniveau voor in de stad wilt kopen, moet u rond de 1700 tot 2500 euro begroten. Er zijn ook e-city fietsen die minder kosten, maar de kwaliteit laat vaak te wensen over. Voor maximaal 2500 euro kunt u een fiets krijgen die geschikt is voor de paden in een stad, en waarmee u ook met plezier kleine uitstapjes kunt maken naar het omliggende platteland. Als je niet regelmatig steile hellingen hoeft te beklimmen, is een fiets als deze een prima manier om je te verplaatsen. Zelfs als u eerst wilt uitproberen of u een e-bike voor in de stad leuk vindt, kunt u in deze prijsklasse winkelen.
Tussen de 2500 en 3800 euro kun je een middenklasse e-city bike kopen. Motor, versnellingen, remmen - alle onderdelen zijn hier van een veel hogere kwaliteit. Deze fietsen zijn betrouwbare voertuigen voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Ze rijden ook comfortabel en veilig op dagtochten, zolang de ondergrond niet te oneffen is. Als er lichte hellingen zijn in uw stad, moet u geen goedkopere e-bike kopen!
Vanaf 3800 euro begint de absolute luxe klasse van de city e-bike. Hier kunt u rekenen op uitstekende en duurzame componenten van eersteklas fabrikanten die lang probleemloos zullen functioneren. En zelfs als het zadel en het stuur vrij snel kunnen worden vervangen, zal dat bij een dergelijke fiets niet nodig zijn, want hier krijgt u ergonomische en kwalitatief hoogwaardige aanbouwonderdelen. De fietsen in deze prijsklasse hebben waarschijnlijk ook een wat dikkere motor, een grotere actieradius en natuurlijk is de aandrijving afkomstig van een van de bekende topfabrikanten.
De kosten van een e-city bike in een oogopslag:
- Als je een goedkope e-citybike op instapniveau wilt kopen, moet je rond de 1700 tot 2500 euro begroten.
- Tussen de 2500 en 3800 euro kun je een middenklasse stads e-bike kopen.
- Vanaf 3800 euro begint de absolute luxe klasse van de stadse-bike.
Waar moet je op letten als je een e-city fiets koopt?
Stadsfietsen zijn zeer populair en worden veel gebruikt vanwege hun veelzijdigheid. De ommekeer in het verkeer heeft hier een extra grote schok teweeggebracht! Meer en meer mensen willen zich verplaatsen zonder auto, dus een e-bike is een geweldig alternatief! Hier is hoe u uw perfecte auto vervanging kunt vinden:
- Hoe vaak wilt u uw e-city bike gebruiken?
Als je zelden op je e-bike stapt en er niet absoluut afhankelijk van bent, kun je met een gerust hart een goedkoop model kopen. Hoe vaker je ermee rijdt, en hoe dringender je hem nodig hebt, hoe meer het de moeite waard is om iets meer geld uit te geven, want kwaliteit, duurzaamheid en rijcomfort stijgen met de prijs.
- Hoe lang wilt u op de e-bike rijden?
De situatie is hier vergelijkbaar. Hoe langer de routes, hoe aangenamer het is om te rijden op een fiets met een iets hogere aankoopprijs.
Hoe langer de afstand, hoe aangenamer het is om te rijden op een fiets met een iets hogere aankoopprijs.
- Waar wilt u gaan rijden, hoe ziet de ondergrond eruit?
Als je regelmatig over slechte wegen, kasseien of onverharde paden rijdt, moet je zorgen voor een goede vering, misschien zelfs een verende voorvork. De banden mogen ook niet te smal zijn. Een trekking e-bike kan hier de betere keuze zijn! Een e-city fiets is perfect voor de stad en fietspaden!
- Welke e-bikeaandrijving hebt u nodig?
Als uw woon-werkverkeer steile hellingen omvat, is een e-bike uit het middensegment een goede keuze, omdat de motorisering opgewassen is tegen de taak. Zelfs voor lange rijders of zware bagage mag de aandrijving niet te zwak zijn! Een beetje meer koppel en grote batterijen zijn in dit geval sterk aan te bevelen. De schijf mag echter niet te groot zijn, want dan wordt hij niet alleen zwaarder en groter, maar ook duurder.
- Welke versnellingen en remmen moet uw e-city fiets hebben?
Uw paden zijn vlak, glad en u wilt rijden zonder veel na te denken? Dan kun je een e-bike kopen die naafversnellingen heeft of slechts een paar versnellingen. Als het terrein verandert of als je bergop moet, is een derailleur met een paar versnellingen meer handig.
E-bikes hebben meestal schijfremmen, hoewel goedkopere fietsen mechanische remmen hebben. Naarmate de prijs stijgt, stijgt ook de kwaliteit - je koopt hydraulische remmen bij e-bikes van hoge kwaliteit. Als u ook in natte omstandigheden rijdt en in een heuvelachtig gebied woont, zijn hydraulische remmen gemakkelijker voor uw handen omdat u minder kracht nodig hebt om voldoende remeffect te bereiken. Zelfs voor een zware fietser en veel lading maakt een hydraulische rem op de e-bike het werk gemakkelijker! Als je er meer vertrouwen in hebt, kun je ook een e-city fiets kopen met een terugtraprem.
- Wat is de juiste framemaat?
E-bikes voor in de stad zijn er in veel verschillende maten. Voor kleine rijders en fietsers zijn er e-city fietsen vanaf een wielmaat van 26 inch. Er zijn stadsfietsen in 28 inch, en voor lange rijders zijn er 29s. De specificaties van de framematen verschillen van fabrikant tot fabrikant, sommige geven maten als S, M of L, andere geven de afstand van de zadelklem tot de trapas in centimeters. Op onze blog vindt u maatadvies dat u zal helpen de juiste framemaat te kiezen voor uw e-bike.
Koop een e-city fiets van de beste fabrikant
Er is een breed scala aan e-bikes op de markt, dus we kunnen u een grote selectie hier in de online fietsenwinkel aanbieden! Maar natuurlijk vindt u hier niet alleen e-bikes voor in de stad, u kunt hier ook e-trekkingfietsen en e-MTB's kopen! Maar dat is niet alles, we hebben ook E-bike helmen, fietskleding en alle benodigdheden zoals fietsmanden, fietstassen of kinderzitjes in de winkel.
Uiteraard vindt u in onze winkel ook een ruim assortiment e-bikes.
Hier een tip voor wie wil besparen: een e-bike is niet goedkoop, er zijn maar weinig mensen die er zomaar voor betalen! Kijk maar eens naar onze Verkoop. Als je geluk hebt, vind je de modellen van vorig jaar of retouren voor een speciale lage prijs!
Alle informatie over de eisen van de StVZO zijn zonder garantie!