De triomfantelijke opmars van e-bikes is niet meer te stoppen! Nadat stads- en trekking e-bikes de stad en de fietspaden hadden veroverd, gingen E-MTB's op pad om bergen en terrein te herontdekken. Zo nu en dan was er tussendoor een e-road fiets, maar deze fietsen werden nogal belachelijk gemaakt. Te zwaar, te traag en ook veel te traag! Een racefiets haalt makkelijk de toegestane 25 km/u, en dan?
Maar de fabrikanten van de aandrijfsystemen lieten het er niet bij zitten, zij bleven ijverig doorwerken en pelden grammen en grammen af van de elektrische systemen. De batterijen en de motoren werden ook kleiner in het proces; ze zijn nu nauwelijks zichtbaar. Dit betekende dat de tijd rijp was voor racefietsen met elektrische ondersteuning. Intussen verscheen er een geheel nieuw type fiets op het toneel, gravel bikes maakten de mooie en filigrane racemachines geschikt voor dagelijks gebruik en klaar voor grote fietstochten, het nu zo populaire bikepacking werd uitgevonden (je kunt het ook "fietstocht met overnachting in een tent en drop bar" noemen). Des te meer reden om rijders met een elektrische motor hier te steunen!
Of je nu op zoek bent naar de snelheidsroes of plezierig toeren met een wegstuur op je agenda, een e-road bike of e-gravel opent vele nieuwe mogelijkheden.
De kortere weg:
Dit is een e-road fiets of e-gravel fiets
Racefietsen en gravelbikes worden vaak over één kam geschoren, maar ze hebben totaal verschillende toepassingen. Wat ze op het eerste gezicht verbindt is vooral het stuur. Beide fietsen worden gewoonlijk bereden met een dropbar of een racestuur. Bij nadere inspectie zult u waarschijnlijk meer en meer verschillen opmerken. Terwijl racefietsen hun naam eer aan doen en vooral graag racen, d.w.z. hard rijden en een gladde ondergrond nodig hebben, zijn gravelbikes veel comfortabeler en veelzijdiger. Zij zijn comfortabeler en kunnen achteraf worden uitgerust met talrijke uitrustingsstukken en aangepast aan de eisen van de eigenaar. Hetzelfde geldt voor de gemotoriseerde versies, d.w.z. e-racefietsen en e-gravel bikes.
> U kunt meer lezen over racefietsen in de desbetreffende categorie.
> Onze gravelmotoren hebben ook een gedetailleerde koopgids om u te helpen de juiste gravel e-bike voor u te kiezen.
De geometrie van een elektrische racefiets en een gravel e-bike
Al in hun frameconstructie verschillen e-racefietsen en gravels min of meer duidelijk.
Eenwegfiets is aanzienlijk lichter dan een Gravel, maar dit punt is eerder verwaarloosbaar voor e-wegfietsen. U kunt een groot bereik verwachten, maar er is minder stack, zodat het stuur vrij laag is. Het zadel zit hoog in de lucht op een lange zadelpen, zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt bij racefietsen. Over het algemeen zit een racefietser languit en ver naar voren gebogen, met de neus bijna bij de stuurpen. Deze geometrie zorgt voor een aerodynamische en snelle rijpositie. Comfortabel? Goed ... Maar snel.
Op een grindfiets is op al deze punten het sein veilig gegeven. De zitpositie is minder extreem, een gravelbike moet immers ook leuk zijn voor dagelijks gebruik of voor dagenlang bikepacken.
Ook het feit dat de fiets als bikepacker gebruikt kan worden, mag niet vergeten worden.
Denk eraan, dit zijn generalisaties! U kunt ook comfortabelere racefietsen of sportieve gravels kopen. Er zijn veel verschillende fabrikanten en ook veel verschillende modellen, dus er is een breed scala aan verschillende geometrieën, en een geschikte e-bike voor elke fietser.
De aandrijving van een e-road bike
Op andere e-bike ritjes stapelen de records zich op, sneller, verder, meer. Dit is natuurlijk niet het geval met een racefiets. Hier gaat het er veel meer om een aandrijving te kiezen die onzichtbaar en zo licht mogelijk is. En inderdaad, er is de laatste jaren veel gebeurd op de markt van aandrijfsystemen. Veel fabrikanten bouwen nu hun eigen motoren en accu's. Andere fabrikanten hebben hun systemen ingekrompen en richten zich nu op "net zoveel als nodig" in plaats van onhandige overmotorisering. Dit heeft het voordeel dat deze motoren perfect in het ontwerp van de fietsen kunnen worden geïntegreerd. Vooral in de ontwikkeling van e-racingfietsen heeft dit voor een echte sprong voorwaarts gezorgd.
De aandrijvingen op e-bike racefietsen zijn bijzonder licht, ze worden meestal gekenmerkt door lineaire ondersteuning in plaats van vooruit te duwen op punten met veel tractie.
De onzichtbare batterij voor e-road fietsen en gravel e-bikes
Een racefiets met een lompe accu op het frame zou een echte no-go zijn, dus de accu's op racefietsen voegen weinig gewicht toe en kunnen volledig in het frame worden geïntegreerd. De accu's zijn lichter en kleiner geworden, ze verdwijnen meestal in de onderbuis, maar dat is nu bij veel e-bikes het geval. Speciaal voor racefietsen gebouwde accu's zijn bijzonder smal, vaak is zelfs van opzij niet te zien dat de fiets een accu heeft. Bij de drive Fazua kan de accu-unit volledig worden verwijderd, zodat u gewoon met een paar kilo minder aan boord kunt wegrijden en een workout kunt doen.
E-racefietsen hebben meestal geen enorme accucapaciteit en dus actieradius. Zij zijn bedoeld om u op bepaalde punten te ondersteunen en niet om u blijvend bij te staan.
Perfecte motoren voor e-road fietsen en gravel e-bikes.
De motoren bungelen ook niet langer lelijk onder de trapas, ze maken deel uit van het frame en verdwijnen volledig achter de crank - althans vanaf de rechterzijde van de fiets. Met een gemiddeld koppel bieden de motoren voldoende steun op heuvels, bij het wegrijden of bij het optrekken, verder spelen ze niet onaangenaam op de voorgrond. Zo klein en licht als mogelijk is hier het motto!
Als het 25 km/u is, is het dan afgelopen?
Bij 25 km/u kunnen racefietsers alleen maar vermoeid glimlachen. Het plezier op een racefiets begint immers pas bij 25 km/u! De wettelijke regeling die e-bike motoren beperkt tot 25 km/u was lange tijd een echt struikelblok voor ontwikkelaars. Oudere aandrijvingen boden dan geen verdere ondersteuning, maar veroorzaakten eerder onaangename trapweerstand. Maar aangezien moderne e-bike motoren volledig ontkoppelen wanneer de maximaal toegestane snelheid is bereikt en dus geen ongewenste weerstand bieden, zijn er geen grenzen meer aan de snelheidsroes, althans niet technisch!
De versnellingen
Op e-racefietsen en e-gravel fietsen zitten derailleurversnellingen, meestal 1-speed of 2-speed versnellingen, die gecombineerd worden met 11- of 12-speed cassettes. Dit geeft je voldoende manoeuvreerruimte voor elke helling of verschillende ondergronden bij het rijden op een gravelbike.
Remsystemen op de e-wegfiets en op de e-gravel
Hoewel velgremmen nog steeds populair zijn op biologische racefietsen, maken de elektrische versies allemaal gebruik van hydraulische schijfremmen. De zware voertuigen profiteren van een betere remkracht, vooral op afdalingen en bij hoge snelheden.
Zorg ervoor dat de remmen op je nieuwe fiets zijn goedgekeurd voor e-bikes! Omdat meer gewicht en hoge snelheden hoge eisen stellen aan de remmen, zijn hier speciale remsystemen en ook de onderdelen en slijtdelen zijn bijzonder duurzaam!
De perfecte fiets voor e-bikes.
De perfecte banden
Wielen voor racefietsen zijn smal, licht en hebben weinig profiel. Ze hebben een uitstekend kantelgedrag. In natte omstandigheden, op een losse ondergrond of in herfstbladeren zijn ze echter vaak glad, omdat hun positieve eigenschappen niet veel grip bieden. Aangezien er weinig luchtkussen is, bieden ze niet veel demping.
De banden van gravelbikes zijn breder en voorzien van profiel. Dit betekent dat ze beter dempen, rijden op slechtere ondergronden mogelijk maken en meer grip hebben.
Hetzelfde geldt voor gravelbikes.
Hetzelfde geldt voor de bijbehorende e-bikes.
Hoeveel weegt een e-road bike of e-gravel bike?
Tot slot de allerbelangrijkste vraag: hoeveel gewicht mag je verwachten? Racefietsen behoren tot de lichtste fietsen die er zijn, een carbon racefiets weegt slechts een paar kilo. Gravelmotoren wegen natuurlijk iets meer door hun uitgebreide uitrusting. Maar hoe zit het met de e-bike versies?
E-road motoren worden ook steeds lichter, vooral de duurdere modellen wegen minder dan 10 kg. Robuuste e-racing fietsen wegen iets meer, de brede banden alleen al zorgen voor meer gewicht. Als u hulpstukken toevoegt, zoals een bagagerek, grote banden, spatborden en verlichting, neemt het gewicht toe. Verwacht ongeveer 15 kilo en meer.
Om de fiets geschikt te maken voor gebruik in het terrein, d.w.z. om beter bestand te zijn tegen trillingen, stof en losse oppervlakken, is de uitrusting van een gravel e-bike altijd robuuster en bijzonder duurzaam, terwijl bij een racefiets het lage gewicht de ondersteunende rol speelt!
Is een e-road fiets of gravel e-bike de juiste fiets voor u?
Een racefiets is perfect voor jou als je, om welke reden dan ook, gefrustreerd bent door een gebrek aan conditie. Elke racefietser wordt ouder, dus zou het veel zonde zijn om thuis te blijven dan jezelf te trakteren op een beetje ondersteuning! Vooral als je graag in een groep fietst en niet achter de anderen aan wilt jagen, kun je met een e-road bike of een gravel bike een stevige snelheid aanhouden.
Een e-bike is ook een goede motivatie voor herstellende of fietsers die gewoonweg niet genoeg tijd hebben om voortdurend te trainen. Voordat u uw fiets gefrustreerd in de hoek zet omdat fietsen te veeleisend is - laat ons u helpen! Als uw droomtocht net te lang is voor uw conditie, kan een motor u elke dag helpen op de laatste meters. Als alpenpassen uw droom zijn, hoeft u niet in de auto te stappen, met een beetje elektrische hulp is het adembenemende uitzicht van u!
Als je op de weg snelheidsrecords wilt vestigen en wat wind mee hebt, moet je een e-road bike kopen. Als u van fietstochten houdt of een sportieve fiets voor uw dagelijkse ritten nodig hebt, moet u bij onze Gravel e-bikes shoppen.
De eigenschappen van e-road bikes en gravel e-bikes in een oogopslag:
<
Hoe rijdt een e-wegfiets, hoe rijdt een gravel e-bike?
E-gravel fietsen lijken meer op toerfietsen of stadsfietsen. In plaats van snelheidsrecords na te jagen, worden ze vaak in het dagelijks leven bereden en vervangen dan een stadsfiets. Of ze kunnen een lange tocht maken, in welk geval ze doorgaan voor een trekkingfiets. Beide soorten fietsen staan bekend om hun rijcomfort, en e-gravel fietsen voldoen aan die eis. U rijdt in een ontspannen, meer rechtop zittende houding. Gravelmotoren mogen een beetje flexibel zijn, en niet alleen op het gebied van gebruik. Zelfs in de frameconstructie is ulitmatieve stijfheid niet de hoogste prioriteit, het flexibele frame verhoogt het rijcomfort nog een beetje. Toch krijgt u een racefietsstuur dat echter is aangepast aan de eisen van een lange fietstocht. Een Gravellen-stuur is niet alleen naar beneden gebogen, het is ook naar buiten toe uitlopend. Deze "flare" laat u toe rond te reiken en zo de positie van uw armen te veranderen zodat ze niet te snel moe worden. Een breder stuur verbetert ook de controle over de fiets, zodat u meer grip heeft op uw gravel e-bike off-road.
Een E-road bike zorgt, net als een gewone racefiets, in de eerste plaats voor de aandrijving. De zitpositie is laag en daardoor aerodynamisch. Comfortabel? Zoals ik al zei, nogal naja...
De meeste racefietsen hebben uitstekende stijfheidswaarden, zodat ze nog efficiënter rijden, daarvoor is er eigenlijk helemaal niets dat je rit een beetje dempt.
Een racefiets is over het algemeen bedoeld voor snelle ritten op goed onderhouden wegen, een gravelbike is een goedmoedige allrounder waarmee je vooruit kunt in de stad, op grind, onverharde paden of bospaden.
E-Race fiets:
|
E-gravel fiets:
|
|
|
- diepe, sportieve zithouding
|
- comfortabele, meer rechtop zittende houding
|
- levert goede voortstuwing
|
|
- Zonder alledaagse uitrusting
|
- Comfortabele uitrusting mogelijk
|
|
|
- ondersteunt minder fitte rijders
|
- maakt langere tochten zonder vermoeidheid mogelijk
|
|
Wat zijn de voordelen van een e-road fiets of een e-gravel fiets?
Wanneer het op uitkeringen aankomt, zijn de verschillen tussen de twee fietstarieven bijzonder duidelijk. Een e-road bike brengt je van A naar B. Het landschap? Maakt niet uit. Het uitzicht? Maakt niet uit. Het rijcomfort? Maakt ook niet uit. Het belangrijkste is om snel te gaan, elke seconde telt!
Een grind brengt je ook van A naar B. Met kampeeruitrusting. Met picknick. Met fietstassen, kinderzitje en verlichting. Terwijl een e-road fiets gebouwd is voor razendsnelle snelheden ten koste van comfort, is een gravel e-bike zo comfortabel dat je er lange fietstochten op kunt maken. De uitrusting is zeer uitgebreid, en als u een of twee onderdelen mist, is de kans groot dat de bevestigingspunten beschikbaar zijn en dat u achteraf bagagedragers, fietsbeugels en dergelijke kunt monteren. Om te voorkomen dat hij onderweg uit elkaar valt, is hij, zoals elke trekkingfiets, robuust en duurzaam.
Een e-road bike is een gespecialiseerd stuk sportmateriaal, een gravel e-bike is een veelzijdige allrounder. Terwijl een racefiets meestal een fiets voor mooi weer is, kan op een gravel e-bike het hele jaar door en in alle weersomstandigheden worden gereden.
De voordelen van een e-road fiets en een gravel e-bike op een rijtje:
<
E-Race fiets:
|
E-gravel fiets:
|
- Dynamisch en met veel voortstuwing, dus snel
|
|
|
|
|
|
- Degelijke motorondersteuning op hellingen en bij het starten
|
- Duurzame ondersteuning bij lange tochten
|
- diepe, sportieve zithouding
|
- comfortabele, meer rechtop zittende houding
|
- Comfortabele uitrusting mogelijk
|
Hoeveel kost een e-road fiets of een gravel e-bike?
Racefietsen behoren tot de duurdere fietsen, er zit niet veel uitrusting "op". Maar om ervoor te zorgen dat hij zo weinig mogelijk weegt, worden bijzonder edele materialen gebruikt. Gravel fietsen zijn meestal minder luxueus, wat ook tot uiting komt in de aankoopprijs. Maar hoe diep moet je echt in je zak tasten?
Het instapniveau voor e-racefietsen ligt rond de 2500 euro, het gaat tot 4000 euro.De relatief hoge instapprijs komt door de combinatie van de e-bike en de lichtst mogelijke materialen. Terwijl op andere gebieden vooral de drives minder kosten, zijn lichtgewicht versies met kleine afmetingen op dit moment niet echt een koopje. Maar hier krijg je racefietsen die hun naam verdienen. Ze zijn relatief licht, hebben degelijke onderdelen en beloven goede prestaties op kortere tochten.
In het middensegment kosten e-roadbikes evenveel als sommige tweedehandsauto's, dus reken op zo'n 4000 tot 5500 euro.Een geïntegreerde cockpit en onzichtbare bedrading maken deze fietsen aantrekkelijk en schoon als een e-bike maar kan zijn, want zelfs de kleine en lichte motorsystemen zijn niet zichtbaar. Hier vindt u fietsen en krachtige aandrijvingen van bekende en bewezen fabrikanten, zeer goede schakelgroepen, goede banden en remsystemen zijn inbegrepen. Voor gravel e-bikes is het topsegment hier al bereikt, als u zo'n fiets koopt kunt u zich verheugen op een robuust en goed uitgerust voertuig voor de lange afstand dat uw actieradius betrouwbaar vergroot en veel plezier op de weg biedt.
De luxeklasse is inderdaad "open naar de top" als het gaat om e-racefietsen! De duurste fietsen die op dit moment verkrijgbaar zijn, zijn e-race fietsen. Als je wilt, kun je 13.000 euro en meer betalen. Maar zo duur hoeft het niet te zijn, vanaf zo'n 5500 euro zit je in de absolute topklasse van de e-racing bikes. Je krijgt elektronische schakelgroepen die jaloerse blikken trekken, uitstekende aandrijvingen en carbon frames. Natuurlijk, de lichtste e-bikes zijn hier te vinden.
- De instapklasse voor e-racefietsen ligt rond de 2500 euro, oplopend tot 4000 euro.
- In de middenklasse kosten e-racefietsen zo'n 4000 tot 5500 euro.
- De luxe klasse van e-race fietsen begint bij 5500 euro.
Waarop moet je letten bij de aanschaf van een e-road bike of e-gravel bike?
Welke fiets je uiteindelijk koopt, hangt af van je budget, je conditie en je voorkeuren. Hier zijn een paar vragen om u te helpen de juiste fiets voor u te kiezen.
- Hoe vaak en hoe lang wilt u rijden?
Hoe vaker je op je e-road bike stapt en hoe langer je routes zijn, hoe meer plezier je zult hebben van een betere fiets. Bij een gravelbike neemt de duurzaamheid van de fiets toe met de prijs. Vooral op lange tochten, ver van de gebaande paden, is zo'n fiets niet alleen comfortabel maar ook veiliger. De kwaliteit verhoogt ook de off-road capaciteiten, dus als je uitgekeken bent op verharde wegen, zal een goede gravelbike volledig nieuwe horizonten voor je openen.
- Hoeveel comfort is voor u belangrijk?
Een racefiets is efficiënt, maar niet bijzonder goed geveerd of anderszins ontworpen voor rijcomfort. Als je lange afstanden wilt afleggen en een beetje rijcomfort op prijs stelt, is een e-gravel bike een betere keuze.
- Hoe zijn de oppervlakken?
Het gaat hier duidelijk om de vraag of je een racefiets of liever een gravelbike moet kopen. Als je op de weg rijdt en graag snel rijdt, is een e-road bike perfect voor jou. Als u ook op onverharde wegen of off-road rijdt, kunt u beter een gravel e-bike kopen.
- Hoeveel atletische ambitie brengt u met zich mee?
Als je veel prestaties van jezelf en je fiets eist en graag je grenzen verlegt, moet je ook een high-performance e-road bike kopen. Een fiets in de lagere prijsklassen zal je in dit geval niet veel plezier doen. Zelfs als je op een racefiets op je best hebt gepresteerd en vanwege een blessure overstapt op een e-bike, zal een goedkope e-bike waarschijnlijk meer frustratie dan plezier opleveren.
Op een racefiets is er alleen ruimte voor de berijder. Een gravelbike brengt achterdragers en lowriders mee, hij is ook niet te beroerd om een stuurtas en een zadeltas mee te nemen.
Koop een e-road fiets of gravel e-bike van de beste fabrikant
Je kunt je verheugen, de keuze wordt steeds beter! Er komen steeds meer racefietsen en gravelbikes met motor op de markt. Dit betekent ook dat u flink kunt besparen op de modellen van vorig jaar in onze Sale! Als u niet zeker weet of u een e-bike of een ander type fiets wilt kopen, kijk dan ook eens bij onze andere fietscategorieën. Daar vindt u tal van fietsen en ook gedetailleerd advies over het kopen van een fiets, e-bike, mountainbike of stadsfiets. Vergeet niet de juistefietshelm te kopen als je snel gaat. We hebben ook functionelefietskleding voor u, de juiste kleding is vooral belangrijk voor wegtraining of bikepacking.
E-Race fiets:
|
E-gravel fiets:
|
|
|
|
|
- diepe, sportieve zithouding
|
|
|
- Het hele jaar door berijdbaar, weersonafhankelijk
|
|
- comfortabele, meer rechtop zittende houding
|
|
|