Downhill is volgens de legende de discipline waar het mountainbiken is ontstaan. Ergens in Amerika (waar anders?) in de jaren 70 reden een paar gekken op hun fietsen de bergen af. De fietsen waren achteraf in puin, want er waren toen nog geen off-road fietsen robuust genoeg voor zo'n belabberde behandeling. Gelukkig overleefden de rijders het, haalden ze het op de een of andere manier thuis om in de garage de off-road fiets uit te vinden - zo werd de MTB geboren. En tegelijkertijd de full-can-down-the-hill-hutting, tegenwoordig ook wel downhill genoemd.
1. Ga je downhill?
Een downhillfiets is een mountainbike als elke andere, hooguit iets robuuster, zou je denken. Maar dat is het niet. Bovenal zijn mountainbikes veelzijdig. Ze gaan overal naartoe, op elke ondergrond, in elk weer, bergop en bergaf. Een downhill fiets is ook veelzijdig, hij kan overal komen, op elke ondergrond, in elk terrein, in elk weer. Maar niet bergop. Aandrijving en frameconstructie zijn gebouwd voor veel snelheid, ze brengen wendbaarheid en een stabiele rit, maar een DH-fiets rolt het liefst de helling af, voor de weg naar binnen heb je een pendeldienst of de lift nodig.
Downhill fietsen zijn robuust gebouwd, het framemateriaal en de onderdelen zijn het beste en duurzaamste dat geld kan kopen, al het andere zou met deze eisen het raam uitgaan. En het maakt bijna niet uit of je gewoon een luie dag in het fietspark wilt doorbrengen of dat downhill een racediscipline voor je is, de fietsen zijn gebouwd om alle soorten actie te doorstaan.
2. Downhill fietsen leveren veel snelheid met veel controle
.
Downhill is niet alleen ruig, DH is ook snel. Logisch eigenlijk, je hoeft immers niet alleen op je kuiten te vertrouwen, de zwaartekracht doet de rest. Het werkt echter een beetje anders dan een normale "snelle fiets". Terwijl andere fietsen zo gebouwd zijn dat de rijder hoogstens snelheid kan opbouwen (bijvoorbeeld racefietsen), kunnen downhillers de hoge snelheid hoogstens aan en blijven ze stabiel tijdens het rijden. Om de controle over je fiets niet te verliezen bij zulke hoge snelheden, zijn DH-fietsen, meer nog dan andere mountainbikes, gebouwd om perfect gecontroleerd te worden door de rijder.
Dankzij de rijpositie en de frameconstructie heb je altijd de beste controle over je DH fiets, zelfs als het gaat om airtime, haarspeldbochten, jump tracks of steile afdalingen. De vrij lange wielbasis zorgt voor een soepele handling, zodat je je fiets zeker en veilig door de meest haarspeldbochten kunt sturen.
3. veel veerweg
Meer is meer, tenminste als het gaat om de veerweg van downhill bikes. Veringen beginnen met 200mm of 220mm, en ook de vorken hebben vergelijkbare waarden. Dit maakt de Fully - zoals hierboven beloofd - gelukkig om te slikken, zelfs op ruw terrein. Het zorgt voor tractie en grip, wat belangrijk is voor de onder 2 bezongen controle. Afgezien van de rijeigenschappen is een fiets met lange slag en progressieve demping ook een bescherming voor je tussenwervelschijven. Hoe beter de vering en hoe gevoeliger de respons, hoe minder je merkt van de kwaliteit van de ondergrond; de dempers strijken alles voor je uit.
4. 27,5 of 29 inch?
Lang was de wielmaat 27,5 de standaard voor DH-fietsen, omdat de voordelen van 29ers eigenlijk al bij het begin van de afdaling verpulverd worden. Soepel lopen is bijvoorbeeld prima. Maar als je soepel wilt lopen, rijd je meestal niet bergafwaarts. Efficiëntie is ook minder noodzakelijk als je de hele tijd bergaf gaat. Aan de andere kant zijn de wendbaarheid, behendigheid en het speelse rijgedrag van de kleinere wielen een echt voordeel in technisch terrein. Tegenwoordig bieden echter steeds meer fabrikanten ook de mogelijkheid om 29 inchers de berg af te sturen. Het snellere kantelgedrag en de stabiliteit zijn hier een voordeel waar iedereen van kan profiteren, plus de fietsen zijn het meest geschikt voor lange bikers, en worden daarom op grotere framematen gemonteerd.
Bij downhillers kun je ook mullet setups vinden, dat wil zeggen 29 inch voor en 27,5 achter. Zo kun je de voordelen van beide wielmaten benutten, het grote voorwiel brengt soepelheid en goede roleigenschappen, het kleinere achterwiel maakt de fiets wendbaarder.
Het voorwiel heeft een kleinere diameter.
5. Robuuste fietsen voor agressieve downhill
De mountainbikesport is niet voor doetjes, maar downhill tilt het naar een hoger niveau. Sprongen, gaten, losse grond en de halsbrekende snelheid die bijna vanzelf ontstaat bij downhill rijden ... Hier wordt alles gevraagd van mens en materiaal. Daarom moet u een ruime voorraad beschermers aanleggen. Als nekbanden, integraalhelmen en protectorjacks ergens gerechtvaardigd zijn, dan is het wel in DH!
Maar we wilden hier eigenlijk DH fietsen voorstellen, dus back to business: downhillers zijn geen filigraan schoonheden, het zijn meestal echte beesten. Om ervoor te zorgen dat het frame de actie onbeschadigd overleeft, moet het van veel materiaal gemaakt zijn, zowel carbon als aluminium zijn hier geschikt. Grote buisdiameters en iets meer wanddikte maken de frames niet alleen torsiestijf, maar ook duurzaam en onbreekbaar. Terwijl bij andere MTB's sommige achtereinden al jaren uitgesloten zijn vanwege gewichtsoptimalisatie, vind je downhill-fietsen nog steeds als frames met één verbinding, meerdere verbindingen of vier verbindingen, afhankelijk van wat de fabrikant als breukvast en aandrijvingsneutraal beschouwt.
Dikke banden zorgen voor een goed contact met de grond. Krachtige remsystemen zijn je levensverzekering. In tegenstelling tot andere mountainbikes hebben veel downhillers nog steeds een dubbele brugvork die tegen een stootje kan. Alleen de meest duurzame onderdelen zijn zinvol; alles bij elkaar opgeteld is dat een hoop materiaal.
Dikke vering en robuuste frameconstructie - downhillfietsen zijn allesbehalve vedergewichten, reken op 16 kg en meer. Dit is ook een van de redenen waarom de fietsen bergafwaarts uitstekend zijn, maar bergop niet echt goed werken. Het gewicht is noodzakelijk, maar niet efficiënt. Maar dat hoeft ook niet, want de zwaartekracht duwt je altijd bergafwaarts.
6. Wie remt is bang ... toch zitten er dikke remmen op de DH fiets
.
Een downhill fiets wordt meestal geleverd met het beste wat remfabrikanten te bieden hebben. Van een DH zonder uitstekend remsysteem moet je afblijven! Hier zijn schijfremmen verplicht, bij voorkeur hydraulisch, omdat ze gemakkelijk te controleren zijn en soepel genoeg om er niet af te vallen na de eerste afdaling. Remschijven met grote diameters tot 200mm of 220mm kunnen de eisen aan, en 4-zuiger remklauwen zorgen voor voldoende grip.
7. Waarom niet bergop?
Een downhill fiets is een specialist voor afdalingen, om verschillende redenen werkt al het andere nogal slecht met zo'n fiets. Maar waarom? Het is eigenlijk heel eenvoudig. Om netjes een helling op te ploegen met een fiets, moet hij efficiënt zijn. De grote veerweg is absoluut noodzakelijk voor afdalingen, maar niet krachtig genoeg voor al het andere. De geometrie helpt hier ook niet echt, de platte balhoofdhoek positioneert het voorwiel voor de rijder, wat voldoende stabiliteit geeft in snelle afdalingen, lagere snelheden, toeren en bergop zijn eerder uit den boze, ook de transmissie en zadelpositie zijn hier niet geschikt voor. Last but not least zou het gewicht van de fiets een echte belemmering zijn als je niet downhill rolt.
8. Online downhill fietsen kopen
Al met al zijn downhill bikes leuk en altijd goed voor een goede adrenalinekick, maar hun gebruiksmogelijkheden zijn vrij beperkt. Als u uw actieradius niet wilt beperken tot afdalingen, is er een uitstekend alternatief dat vergelijkbare afdalingen aankan, maar ook gewillig klimt en leuk is op vlak terrein, bekijk dan de Enduros hier in de online shop! Andere voltes zijn ook leuk off-road, trailfietsen en AM-fietsen zijn het meest veelzijdig en leveren een goede mix van voortstuwing en off-road, marathon MTB's en touring fullys gaan graag hard zonder hulp van de zwaartekracht. Aangezien je in de categorie downhill zit, hoeven we je waarschijnlijk niets te vertellen over hardtails, tenzij je op zoek bent naar een eenvoudig, betaalbaar, alledaags alternatief.