Het fietsstuur, de handvatten, de stuurpen en het balhoofdstel - samen vormen ze de cockpit van uw fiets. U moet de indeling van uw cockpit zorgvuldig plannen. Niet alleen is het voortdurend voor je, het is ook het gedeelte van je fiets waar je alles moet plaatsen wat je binnen handbereik wilt hebben. Het beïnvloedt ook de stuureigenschappen, wat reden genoeg is om de afzonderlijke onderdelen eens nader te bekijken.
Cockpit, piloot, airtime ... maak je geen zorgen, je bent nog steeds in de mooie wereld van fietsen - en niet in een vliegtuig! Telkens weer maken we gebruik van andere termen om fietsen zo natuurgetrouw mogelijk te beschrijven. De term "cockpit" voor het controlecentrum van de motorfiets is onder andere ontleend aan de luchtvaart.
De term cockpit verwijst naar alles rond het stuur, d.w.z. alles wat je in je handen houdt en alle onderdelen die je helpen om je fiets op koers te houden. Daarom vindt u in deze categorie:
- Stuur voor racefiets en gravelbike, MTB, trekkingfiets en co.
- handvatten en stuurriemen die zorgen voor een goede verbinding tussen handen en stuur
- Voorste stuurpennen voor een goede verbinding tussen fiets en stuur
- Headsets voor de fiets, die de stuurbuis in de balhoofdbuis opbergen
Remhendels en schakelhendels horen natuurlijk ook bij het stuur, maar die vind je niet hier, maar bij deremmen, of deshifters.
De cockpit van de e-bike
.
Als je op een e-bike rijdt, groeit je kuip. Dan worden de display en control daar ook gemonteerd. Het display moet in het zicht zitten, want het vertelt u uw snelheid, de resterende actieradius en nog veel meer. Het besturingselement is bijzonder belangrijk omdat het niet alleen de weergave maar ook de hulpniveaus regelt.
De ultra-cleane, moderne cockpit
.
Als je een beetje into motoren bent, heb je vast wel eens gehoord van de term "schone cockpit" of "opgeruimde cockpit". Hier moet het gebied rond het stuur zo schoon mogelijk overkomen.
De beste in zijn klasse in deze categorie is de geïntegreerde cockpit. Hier, het stuur en de stuurpen zijn echt één stuk. De bekabeling wordt ook intern geleid, zodat de kabels in de buizen verdwijnen. Een geïntegreerde cockpit is vooral te vinden op hoogwaardige racefietsen en ook op mountainbikes. Het voordeel van deze opruiming is niet alleen een perfecte look. Alles wat niet aan weer en wind wordt blootgesteld, gaat gewoon langer mee. En vooral op MTB's kunnen de intern verlegde kabels onderweg niet blijven haken. Bovendien wordt het geheel verondersteld de aerodynamica te verbeteren.
Altijd onder controle: het perfecte stuur
Net zoals het frame de basis is voor de fiets, is het stuur de basis voor de cockpit. Maar er is een stuur voor elke fietsdiscipline. Hier stellen we ze kort aan u voor, veel meer informatie is beschikbaar in de koopgids voor de respectieve fietscategorie.
Stuur voor MTB
Stabiliteit is de topprioriteit voormountainbike-stuur. Wanneer u op technisch terrein trapt en op het stuur leunt, rust er immers veel gewicht op. Hij moet bestand zijn tegen schokken en trillingen zonder voortijdige materiaalmoeheid, en zelfs als u een tuimeling maakt, moet hij die zonder klagen doorstaan. Daarom zijn platte stangen voor MTB's bijzonder robuust. Met een beetje materiaal flex geven aluminium of carbon sturen je een beetje extra demping
Het feit dat het stuur bijzonder breed is, heeft ook te maken met de wisselende ondergronden en het veelzijdige terrein waarop hardtails en fullys zich bewegen. Hoe breder het stuur, hoe beter u uw fiets en de weg kunt controleren. Platte staven zijn ook niet altijd helemaal recht. Ze zijn er als stijgbeugels met upsweep en/of backsweep.
> Ontdek hetmountainbike-stuur op BMO
Road bike stuur/ dropbar
We houden van drop bars. Is dat zo? Ze dragen in belangrijke mate bij tot de kenmerkende look van een racefiets of gravel bike. Ze zijn aërodynamisch en snel. U kunt uw racefiets een persoonlijk tintje geven met uw stuurlint naar keuze. Je kunt je grip veranderen om je rijpositie te veranderen van kantje boord, sportief en snel naar iets comfortabeler en meer overzichtelijk. Oké, comfort is niet echt een criterium. Maar hey, de endorfine van de speed rush zal je er zeker overheen troosten.
Het fietsstuur voor gravelmotoren heeft flare naast de juiste zwaai, zijn ze naar links en rechts uitlopend voor een betere controle.
> Met één klik ziet u hetstuur en racefietsstuur hier in de online shop,stuurlint is ook verkrijgbaar
Trekking stuur
Het belangrijkste criterium voor het bouwen van een trekkingstuur ligt voor de hand: absoluut ritcomfort. Als je lang in het zadel zit, wil je comfortabel en vooral pijnvrij fietsen, trekkingfiets sturen zijn daarvoor bij uitstek geschikt, want ergonomie is hier de topprioriteit. Meestal bieden ze u de mogelijkheid het stuur op verschillende plaatsen vast te pakken, zodat u de positie van uw armen kunt variëren en u zich niet aan één kant hoeft te vermoeien. Met stuuruiteinden kunt u uw opties nog verder uitbreiden. Een typische trekkingstuurpen kan ook zonder veel moeite in hellingshoek worden versteld, zodat u onderweg uw hele zithouding kunt veranderen.
> Klik hier om door te gaan naar de categorieStuur en stuur voor trekkingfietsen
Stadsfietsstuur
Vlakke stuurstang, vlinderstang, snorstang, retrostang of Hollandstuur - de keuze aan sturen die je op stadsfietsen kunt rijden is gevarieerd en werkelijk bloemrijk getiteld. Het maakt ook niet uit als je de exacte vorm van je fietsstuur niet kent, zolang je stuur maar aan twee eisen voldoet: Je moet je comfortabel voelen op je motor. Het stuur draagt hier ook toe bij, omdat het een grote invloed heeft op de zitpositie. Bij een naar achteren gebogen stuur zit je meer rechtop, bij een recht stuur moet je meer strekken, enzovoort. Het stuur - en dit is het tweede punt - heeft een directe invloed op hoe uw fiets stuurt. Stabiel of wiebelig, direct of speelser; om u in elke situatie in het stadsverkeer een goede grip op uw fiets te geven, moet het stuur u goede controle over de weg geven.
> Het stuur moet u goede controle over de weg geven.
> Ontdek onzestuur voor stadsfietsen en trekkingsturen
Belangrijk bij het kopen van een fietsstuur:
- Natuurlijk moet je eerst een stuur kiezen dat bij je fiets past. Hiervoor kunt u hier in de winkel filteren op racefietsstuur, MTB-stuur of stadsfietsstuur
- De klemmaat van het stuur vertelt u of het stuur op uw stuurpen past. Er zijn fietssturen met verschillende diameters! Let op - de remhendels hebben ook een specifieke klemming.
- Alle sturen zijn er in verschillende breedtes. Een breder stuur geeft een betere controle over de fiets, een smaller stuur betekent minder luchtweerstand. U moet ook rekening houden met de breedte van uw schouders voor comfortabel rijden.
- Er zijn ook verschillende vormen van sturen. Upsweep, reach, drop of flare verwijzen naar de verschillende bochten die een stuur maakt.
Problemen met fietssturen oplossen
.
Als u vindt dat er "iets mis" is met uw stuur, kunt u daar veel aan doen. Als je een perfect rechte platte staaf hebt, is er weinig manoeuvreerruimte. Maar als je stuur slingerend is, kun je proberen een lichte draai in de ene of de andere richting te maken - en de positie van je armen en torso zal veranderen. Dikkere of dunnere handvatten ontlasten uw handen. Er zijn ook verschillende ergonomische handgrepen en extra comfortabelecomforthandgrepen die de druk beter verdelen en voorkomen dat uw polsen doorbuigen.
waarmee u de positie van uw armen en bovenlichaam kunt veranderen.
Fietshandschoenen met een hoogwaardige voering helpen drukpunten, eeltplekken of gevoelloze handen voorkomen. Als laatste maatregel kunt u het stuur in een paar eenvoudige stappen vervangen.
De fietsstuur
Op de een of andere manier moet het stuur aan de fiets worden bevestigd en maar weinig fietsers denken erover na hoe dit werkt! Maar een steel kan u helpen bij problemen met uw nek, rug of armen. Hoe? Dat is gemakkelijk uit te leggen, maar eerst zullen we u vertellen wat een stam in de eerste plaats is:
Ruwweg beschouwd houdt de stuurpen uw stuur stevig aan de fiets vast. Bij nader inzien blijkt dit onjuiste informatie te zijn, want als het stuur aan de fiets, d.w.z. aan het frame, zou zijn bevestigd, zou het niet mogelijk zijn het goede ding te besturen. In plaats daarvan vormen het stuur, de stuurpen en de voorvork een eenheid, het is draaibaar, alleen op deze manier kun je de fiets sturen.
Er zijn verschillende standaarden stuurpennen, Direct Mount, Ahead en stuurpennen met schroefdraad zijn de meest voorkomende.
Maar wat heeft de stam nu met comfort te maken?
Er zijn langere en kortere stengels. Een langere stuurpen rekt je rijpositie uit, een kortere brengt het stuur dichter bij het zadel. Stuurpennen kunnen ook een kantelhoek hebben waardoor het stuur hoger of lager komt te staan. Op die manier zit je meer rechtop of platter in het frame. Beide helpen u om uw stoel comfortabel of sportief te maken. < Verstelbare stuurpennen zijn bijzonder flexibel.
Metspacers kunt u ook de hoogte van de steel variëren.
Grepen en stuurriemen
Je kunt handvatten en stuurriemen in allerlei kleuren kopen om je fiets een individueel kleurtje te geven. Maar naast het uiterlijk speelt ook het gevoel hier een grote rol
- De riemen van het stuur moeten grippy zijn, zodat je er niet afglijdt, zelfs niet met bezwete handen of in de regen
- De materialen zijn natuurlijk huidvriendelijk, ook al draagt elke motorrijder die wat langer in het zadel zit meestalfietshandschoenen.
- Fietshandvatten zijn verkrijgbaar met klemming (Lock On handvatten) of zonder klemming (Standaard handvatten).
- Beide handvatten en stuurlint kunnen worden gekocht met een gel insert, die uw stuur nog comfortabeler maakt.
- Het materiaal moet aangenaam zacht in de hand liggen, zonder "sponzig" aan te voelen.
- De dikte van de handvatten past het stuur aan grote en kleine handen aan één hand.
- Meer of minder vulling in de hand betekent echter ook een directer gevoel voor de besturing of een zachter gevoel.
- Maar het losse, pluizige materiaal verbetert niet alleen het comfort, het dempt ook schokken.
- Ergonomische handgrepen of comfort grips zijn precies aangepast aan de anatomie van de hand, ze stabiliseren de hand in een gezonde houding en verdelen de druk over een groot gebied, waardoor punctuele stress wordt vermeden.
De juiste headset voor uw fiets
Het balhoofdstel heeft hier niets te maken met te betalen belastingen, het bevestigt de stuurbuis aan het frame van de fiets. Om uw fiets te kunnen sturen, blijft de vork draaibaar dankzij het balhoofdstel (fiets, geen belastingkantoor!). Er zijn hier weer verschillende systemen, welke u moet kopen hangt af van uw frame en vork. U moet ook rekening houden met de installatieafmetingen, zodat de juiste headset past. Alle gangbare fietsonderdelen vindt u hier in de fietswinkel, zoals Balhoofdheadsets, Semi-geïntegreerd of Geïntegreerde headsets, Taps toelopend en Balhoofdheadsets met schroefdraad.
Het juiste balhoofdstel voor je fiets kopen is een wetenschap op zich, want ze verschillen van fabrikant tot fabrikant en elk type fiets geeft de voorkeur aan een ander. Hier vindt u een breed scala aan headsets, u kunt eenvoudig een systeem selecteren met behulp van de filter aan de linkerkant van het scherm. In de meeste gevallen kunt u de stuurbuismaat direct in de artikelbeschrijving zien, zodat u snel en gemakkelijk de juiste onderdelen kunt kopen.
Met stuur, stuurpen, handvat en balhoofdstel is je cockpit klaar om op te stijgen! U kunt eennavigatiesysteem, een helder batterijvoorlicht of zelfs een stuurtas toevoegen als u wilt, er is genoeg ruimte tussen een schone, geïntegreerde cockpit en een alles-mogelijk-in-bereik-plus-transistorradio-stuur!