De cassette bepaalt voor een groot deel hoe goed je fiets zich gedraagt op ruw terrein en bergop. Of u nu de versnelling van uw fiets opnieuw wilt definiëren met een gloednieuwe cassette of een vervanging nodig hebt voor glad geschaafde tanden, hier bij BMO vindt u tandwielpakketten voor verschillende fietstypes, alle eisen en van vele eersteklas fabrikanten.
Cassette... als in: "cassetterecorder" of "walkman"? Nee, verre van dat, deze cassettes zijn niet bedoeld! Je fiets werkt niet zonder een cassette! Je moet ergens anders muziek vinden, deze cassette maakt het je mogelijk je fiets aan elk terrein aan te passen. Het is de cassette die bepaalt of je licht en veel trapt in een lage versnelling, of hard trapt in een hoge versnelling maar veel afstand aflegt met slechts een paar omwentelingen van de crank. De fietscassette maakt dus deel uit van het aandrijfsysteem van uw fiets. Klinkt niet al te ingewikkeld tot nu toe, toch?
Er zijn twee redenen waarom het de moeite waard is om naar de cassette van uw fiets te kijken. Ten eerste zijn de tanden van de cassette onderhevig aan voortdurende slijtage. U kunt deze slijtage tegengaan met een regelmatige schoonmaakbeurt en een geschikt kettingvet, maar als uw fiets niet langer soepel schakelt, is een nieuwe cassette op een gegeven moment aan de orde. Reden twee is veel aangenamer: een nieuwe cassette valt onder "bike tuning" - een tandwielset met een groter bereik verlegt de grenzen van je ritten een stuk verder naar de horizon, waardoor je sneller en capabeler off-road wordt.
Fiets cassette en tandwiel set - uitleg en koopgids
Wat is de cassette of tandwiel set?
Een fietscassette bestaat uit een set versnellingen, het maakt deel uit van de aandrijflijn van de fiets, meer bepaald de versnellingen. Deze set tandwielen wordt ook wel tandwielpakket genoemd, omdat de afzonderlijke tandwielen tandwielen tandkransen worden genoemd. Elk van deze tandwielen heeft ruwweg tussen de 30 en 50 tanden waarop de ketting vooruit loopt. Voor de volledigheid: de tandwielen op de pedaalkrukas zien er hetzelfde uit maar heten kettingringen. Hoe meer van dergelijke tandwielen en kettingwielen er zijn, hoe meer versnellingen uw fiets heeft. De term 9-speed cassette of 11-speed drive staat voor het aantal tandwielen in een cassette. Het zit op de naaf van het achterwiel.
Grote tandwielen, kleine tandwielen - een kwestie van efficiëntie
Afhankelijk van het tandwiel waar de ketting op loopt, is een fiets gemakkelijker of moeilijker te trappen. We hebben het hierboven al even aangestipt: de grootte van het tandwiel bepaalt of je met weinig of veel kracht moet trappen. Minder vermogen betekent dat je steilere hellingen kunt beklimmen, maar je moet wel veel trappen voor elke omwenteling van de wielen - dat is een kleine versnelling. In een hoge versnelling ga je sneller vooruit, maar de trapweerstand is hoger. Met de versnellingspook kunt u de aandrijving van uw fiets regelen, zodat u met een comfortabele mix van inspanning en snelheid vooruit komt.
Hier nog een tip voor e-bikers: hoewel een e-bike eigenlijk altijd zonder veel inspanning rijdt, moet je niet vergeten de versnellingen te gebruiken! Natuurlijk kunt u overal met ondersteuning opstaan, maar als u uw elektrische fiets met behulp van de versnellingen toch aan het landschap aanpast, vermindert dat niet alleen uw batterijverbruik, maar ook de slijtage van de fiets.
Gear ketting of naafversnelling?
Omdat de ketting de versnelling bepaalt door de positie op de cassette, worden deze aandrijvingen kettingversnellingen genoemd. Iets eenvoudiger zou een naafversnelling zijn, maar daarmee kan bij lange na niet hetzelfde bereik aan versnellingen worden bereikt. Naafversnellingen hebben drie, vijf of zeven versnellingen, en in zeldzamere gevallen zijn er tot elf versnellingen beschikbaar. Derailleurversnellingen hebben tot 30 versnellingen. Om het aantal versnellingen te berekenen, vermenigvuldigt u gewoon het aantal kettingringen vooraan met het aantal tandwielen achteraan. Maar omdat veel versnellingen elkaar qua efficiëntie overlappen, heeft een fiets met 30 versnellingen bijvoorbeeld ongeveer 20 versnellingen die een merkbaar verschil maken bij het trappen.
Hoeveel cassette heeft mijn fiets nodig?
Het aantal versnellingen dat uw fiets moet hebben, hangt af van het terrein dat u wilt bedwingen. Voor veel verschillende soorten terrein en vooral bij bergopwaarts rijden, zullen veel versnellingen een echte hulp zijn. Als je vooral in de stad of op het vlakke rijdt, is een fiets met minder versnellingen de goedkopere en minder ingewikkelde keuze. Deze oude koopgids is de laatste jaren echter achterhaald door twee
factoren die het verzachten. Ten eerste zijn er de alomtegenwoordige e-bikes, die dankzij hun elektrische aandrijving altijd op de een of andere manier vooruit kunnen. Daarom hebben zij gewoonlijk aanzienlijk minder versnellingen dan een vergelijkbare motorfiets met louter spierkracht. Afgezien daarvan zijn slankere versnellingen nu erg populair. Veel mountainbikes en racefietsen die een paar jaar geleden minstens 21 versnellingen zouden hebben gehad, kunnen nu toe met 1x12 versnellingen.
In de beschrijving van een fiets vindt u vaak de specificatie: 1x12 of 3x8, enz. 1x12 betekent dat de fiets één kettingblad en 12 tandwielen heeft, d.w.z. 12 versnellingen. 3x8 betekent dat de fiets 3 kettingbladen en 8 tandwielen heeft, d.w.z. 24 versnellingen.
U bent de term vast wel eens tegengekomen 7-speed, 8-speed, ...11-speed of 12-speed van tijd tot tijd. Zoals hierboven vermeld, beschrijft het getal het aantal tandwielen.
Wat is het versnellingsbereik?
Het is niet alleen het aantal versnellingen dat telt, het is de bandbreedte die je vertelt wat je motor allemaal kan! De bandbreedte van de tandwielen wordt berekend uit het aantal tanden dat de tandwielen hebben. Veel bandbreedte betekent dat de afstand tussen de laagste en de hoogste versnelling sterk verschilt; bij weinig bandbreedte zijn de verschillen gematigder. De tandwielverhouding is het verschil in grootte tussen de afzonderlijke tandwielen. Hoe dichter de overbrengingsverhouding, hoe vloeiender de overgangen bij elke schakelbeweging.
.
Koopgids voor cassettes
Wilt u zelf de cassette vervangen of upgraden? Ok, hier is het probleem: de juiste cassette kiezen is een echte wetenschap! Daarom zou een echte koopgids een enorme reikwijdte en verschillende fotoseries nodig hebben. De volgende vragen kunnen u echter helpen bij de keuze van uw fietscassette:
- Wat voor soort freewheel heeft de naaf van uw fiets?
- Zoekt u een racefietscassette, een mountainbikecassette of een cassette voor een trekkingfiets?
- Wilt u een versleten cassette vervangen of opwaarderen?
- Hoeveel tandwielen heeft u nu, hoeveel tanden hebben de bestaande tandwielen?
- Wie is de fabrikant van uw schakelgroep, welke schakelgroep heeft u? Voorderailleur, ketting, tandwielen en tandkransen moeten bij elkaar passen!
- Wanneer u twijfelt, neem dan contact op met onze klantenservice of kijk rond in forums en gidsen!
Opgelet! Vaak zijn de onderdelen van verschillende fabrikanten en schakelgroepen NIET compatibel met elkaar!
...SRAM is de kracht
Het is duidelijk dat er andere fabrikanten zijn die uitstekende cassettes maken. Maar als iemand met glimmende ogen over zijn tandwielset praat, kun je ervan uitgaan dat hij er een van SRAM zijn eigen noemt. SRAM Eagle versnellingen maken mountainbikers gelukkig, dat is alles.
Daarnaast zijn er natuurlijk veel verschillende cassettes van de fietsgigant Shimano. Zoals altijd heeft Shimano fietsonderdelen voor de meest uiteenlopende toepassingen, fietsdisciplines en in elke prijsklasse - dit geldt natuurlijk ook voor Shimano's cassettes. Bij BMO kunt u ook terecht voor cassettes van Hope of Sunrace.
Koop eenvoudig cassettes in onze online winkel
Wij hebben een grote verscheidenheid aan versnellingsgroepen voor u op voorraad, u vindt ze netjes opgesomd in onze Fietsonderdelen sectie. U kunt filteren op de verschillende onderdelen, de juiste cassette kiezen en deze bestellen.