Bij de aanschaf van een nieuwe binnenband voor uw fiets moet u met veel zaken rekening houden. Maar het vinden van de juiste maat, een duurzaam materiaal, de juiste ventielen of de beste merken is eigenlijk heel eenvoudig. Hieronder leggen wij uit hoe u de juiste binnenband voor uw fiets kunt bestellen.
Waarom heeft mijn fiets überhaupt binnenbanden nodig?
De lucht in fietsbanden heeft twee hoofdfuncties: Ten eerste dient het als opvulling die oneffenheden in het wegdek dempt, zodat het luchtkussen in de binnenband uw fiets veel comfortabeler maakt. Maar de flexibiliteit van de banden dient ook een ander doel - het helpt u de motor te besturen en op koers te blijven. Elke kleine steen en scheur in het asfalt zou een massieve band opzij trekken. Een luchtgevulde band begeeft het op dat punt en blijft rechtdoor rollen.
Hoe vind je de juiste fiets binnenband
Binnenbanden voor fietsen zijn er in verschillende maten en soorten. Voor kinderfietsen, racefietsen, gravelbikes, stadsfietsen en mountainbikes vindt u in onze winkel zeker de juiste binnenband. Wanneer u nieuwe binnenbanden voor fietsen bestelt, moet u ervoor zorgen dat ze de juiste maat hebben. Ook moet het ventiel op uw velgen passen, anders past het niet door het gat. Er zijn fietsbinnenbanden van verschillende materialen en van verschillende fabrikanten. Hier kunt u lezen hoe u de perfecte binnenband voor uw fiets vindt.
Welke binnenband heb ik nodig? De belangrijkste vragen in het kort:
- Welke maat fiets binnenband heb ik nodig?
- Heb ik een extra stevige binnenband nodig?
- Welke klep heb ik nodig?
De maat is belangrijk - vind de juiste binnenband voor uw fiets
Binnenbanden zijn er in verschillende maten, passend bij de breedte en diameter van het wiel. Let er dus bij de aankoop op dat u de juiste buismaat kiest. De meeste fietsbanden en binnenbanden in Europa komen overeen met de ETRTO maataanduidingen. ETRTO staat voor European Tire and Rim Technical Organization en vertelt u precies welke binnenband op uw band en velgen past.
U kunt de juiste maat kiezen voor uw band en binnenband.
De informatie staat op de zijkant van uw band gedrukt, bijvoorbeeld 28 - 622. Het eerste getal geeft de breedte van de band aan, het tweede getal de binnendiameter van de band. Vaak is er ook het aantal inches, 28 x 1.10 zou dezelfde bandenmaat in inches zijn. Als er andere aanduidingen op uw jassen staan, kunt u de maten van de ETRTO-buizen in een tabel vinden
Ons blogartikel "Hoe bepaal je de bandenmaat voor je fiets" zal je helpen bij het bepalen van de fietsbandmaat.
- Voor mountainbikes zijn er meestal drie verschillende maten: 26 inch, 27,5 inch en 29 inch.
- Voor racefietsen, gravel bikes, singlespeed en stadsfietsen worden meestal 28 inch buizen gebruikt.
- Bij kinderfietsen en BMX's beginnen de banden en binnenbanden bij 12 inch en gaan tot 24 inch.
12 inch tot 24 inch buizen
Bent u op zoek naar de juiste binnenband voor de volgende generatie op twee wielen? Dan vindt u in onze online winkel zeker wat u zoekt. Wij bieden de meest populaire maten voor kinderfietsen van 12" tot 24". Maar het zijn niet alleen de allerkleinsten die uitpuilende banden willen; ook vouwfietsers en BMX-ers blijven niet gespaard van platvoeten. Je traint hard om je trucs te perfectioneren - en het is onvermijdelijk dat je binnenband zal barsten. Wij bieden u nieuwe fiets binnenbanden in verschillende materialen.
26 inch binnenbanden
Veel fietsen zijn uitgerust met 26" wielen bij ons vindt u een selectie van de meest toonaangevende fabrikanten op de markt zoals Maxxis, Schwalbe en Continental. Of je nu op zoek bent naar binnenbanden van hoge kwaliteit voor je stadsfiets, extra lichte binnenbanden voor je crosscountry fiets of extra duurzame freeride binnenbanden, je vindt hier wat je zoekt.
26 inch buizen 650C
De 650C maat is vooral populair voor triatlon en tijdritfietsen. Wij bieden ook de juiste binnenband voor deze tak van de wielersport. Wij hebben fietsbinnenbanden van Michelin en Continental in ons assortiment. De buizen zijn speciaal ontworpen voor intensieve belasting, maar zijn zeer licht van materiaal.
27,5 inch buizen
De nieuwe standaard, die de voorkeur heeft voor mountainbikes zoals enduro's of downhillfietsen, heet 27,5 inch. Vooral in deze sector zijn lekke banden niet ongewoon. Je springt door steenvelden en veegt over scherpe worteldoorgangen op de DH-trails of steekt scherpgerande rotsen over op de alpine tour. Dit zijn typische oorzaken van klapbanden en de zogenaamde snakebites die ontstaan wanneer een band lek raakt. Vooral bij dergelijke lekke banden is een nieuwe binnenband vaak het enige dat helpt. In onze shop bieden wij u verschillende binnenbanden aan van hoogwaardige fabrikanten zoals Schwalbe, Maxxis of Continental.
28 inch buizen
In de racefiets- en gravelsector worden meestal 28" wielen gebruikt. Als u niet de tubeless banden wilt gebruiken die vaak in de professionele sector worden gebruikt, kunt u in onze winkel de juiste binnenband voor racefietsen vinden. Wij bieden ook een selectie van 28" binnenbanden voor stads- en trekkingfietsen. U vindt hier fietsbinnenbanden van hoge kwaliteit, maar ook speciale ultralichte binnenbanden als elke gram telt. Zo ben je voorbereid op alle soorten lekke banden, of je nu op je volgende gravel-, fixie- of bikepacking-tocht gaat.
29 inch buizen
29" wielen worden veel gebruikt, vooral in de enduro, cross-country en all-mountain sectoren. Deze fietsklassen zijn blootgesteld aan bijzondere omstandigheden en gevaren. Het is niet ongewoon om in ruw terrein op scherpe wortels of stenen met scherpe randen te rijden, en ook doornen van struiken kunnen snel roet in het eten van uw fietstocht gooien. Op die momenten is het een voordeel om een reserve binnenband in de juiste maat 29" maat in je rugzak te hebben. U vindt de juiste binnenband voor uw fiets in onze online shop. U kunt kiezen uit het aanbod van toonaangevende fabrikanten Maxxis, Continental en Schwalbe.
Welke binnenband heb ik nodig voor mijn e-bike?
E-bikes rijden op standaard bandenmaten, en de StVO schrijft geen speciale banden voor e-bikes voor. Maar omdat e-bikes meestal veel zwaarder zijn, moet u beslist merkbinnenbanden voor fietsen van beproefde fabrikanten gebruiken! De kwaliteit van deze binnenbanden garandeert dat ze duurzaam genoeg zijn om het hogere gewicht permanent te dragen.
De rechterklep
Bij de aankoop moet ook rekening worden gehouden met het ventiel, want ook hier zijn er verschillen en in totaal zijn er drie of vier verschillende types:
Dunlop (DV)
Het zogenaamde Dunlop-ventiel heeft een velgboring van 8,5 mm diameter nodig en is normaal bestand tegen een druk van ca. 6 bar. Kenmerkend is dat het binnenwerk van het ventiel zeer gemakkelijk kan worden losgeschroefd van de aan de fietsbuis bevestigde schroefdraad. Een groot nadeel is dat je met dit systeem de luchtdruk niet kunt meten.
Sclaverand (SV of RV)
De Sclaverand, in de volksmond ook wel "racefietsventiel" of "Frans fietsventiel" genoemd, werd vroeger bijna uitsluitend op racefietsen gemonteerd. Racefietsen hebben meestal smallere velgen en voor dit ventiel is slechts een boring van 6,5 mm nodig. Dit type ventiel wordt tegenwoordig bijna overal gebruikt en is ook zeer vaak te vinden op MTB-fietsen.
De maximale druk is ongeveer 15 bar, hoewel deze druk alleen kan worden bereikt met een standpomp . Kleine handpompen of compressoren in het benzinestation kunnen deze hoge luchtdruk meestal niet aan. Om met een compressor op te blazen, hebt u ook een ventieladapter nodig. Deze wordt gewoon op de open klep geschroefd. Voordat u begint met oppompen, moet u een klein schroefje op de kop van het ventiel openen.
Dit type ventiel is bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Schwalbe en Continental. Racefietsvelgen hebben vaak een zeer hoog profiel, zodat deze fietsbinnenbanden verkrijgbaar zijn met verschillende ventiellengtes. SV binnenbanden zijn ook verkrijgbaar in alle standaard inch maten.
In Italië vind je een variant van het Sclaverand ventiel. Daar heet het Reginaventil of kortweg RV. In Duitsland wordt dit ventiel meestal gebruikt op Italiaanse fietsen, vooral kinderfietsen.
Schrader (AV)
Het Schrader-ventiel staat in de volksmond bekend als het "autoventiel" en is populair om zijn eenvoud bij de keuze van een fietsbinnenband. Het heeft de naam autoventiel gekregen omdat het dezelfde afmetingen heeft en dus gemakkelijk thuis of bij een benzinestation op de compressor kan worden opgeblazen. Een extra adapter is niet nodig. De maximum druk is ook 6 bar en de velgboring is ook 8,5 mm, zoals een Dunlop ventiel.
Schwalbe, Continental, Maxxis en Michelin - de beste fabrikanten voor fietsbinnenbanden
Bij veel fietsonderdelen is het volkomen aanvaardbaar om voor goedkope merkloze producten te kiezen. Als u het niet erg vindt om uw binnenband af en toe te vervangen, is er niets dat u ervan weerhoudt om goedkopere producten te kopen. Als u echter belang hecht aan een hoog en zorgeloos kilometerrendement, moet u gaan voor merkproducten , er zijn enkele fabrikanten die zich op de beste manier hebben bewezen als het gaat om fietsbanden en binnenbanden. Bij Bike Mailorder vindt u binnenbanden van de bandengiganten Continental, Michelin en Schwalbe, hier weet u zeker dat het goed zit met de kwaliteit en de prijs-kwaliteitverhouding. Maar ook kleinere fabrikanten die alleen fietsbanden maken, zoals Onza of Maxxis leveren uitstekende kwaliteit. Schwalbe was overigens de eerste fabrikant die zich met een lekvrije serie in het publieke domein waagde, en zijn "Unplattbar" banden zijn legendarisch.
De kwelling van materiële keuze
Wanneer het om binnenbanden voor fietsen gaat, zijn er ook verschillen in materiaal. Buizen verschillen enorm, vooral wat het gewicht betreft. Voor mountainbikes, bijvoorbeeld, worden extra robuuste fietsbinnenbanden aangeboden. De nadruk ligt hier vooral op een betere bescherming tegen lekrijden. Bij racefietsen daarentegen wordt zoveel mogelijk gewicht bespaard en kan het materiaal zeer dun zijn.
Het ultieme zijn fietsbinnenbanden gemaakt van latex. Dit materiaal is slijtvast en bijzonder licht, wat vooral interessant is voor wedstrijdgerichte rijders. De zeer goede eigendommen hebben echter ook hun prijs. Om deze reden geven de meeste rijders de voorkeur aan conventionele buizen van butyl. Om hulpbronnen en het milieu te sparen, wordt tegenwoordig vaak gerecycleerd materiaal gebruikt.
Hoewel het rijden met tubeless systemen steeds populairder wordt, is het zinvol om een reserve binnenband in je rugzak te hebben op bijzonder lange tochten of enduro wedstrijden. De TR-systemen werken goed en reageren snel op kleine lekke banden, maar ook dit bandensysteem heeft zijn beperkingen.
Buis accessoires
Wie heeft dit niet meegemaakt? Het is perfect toerweer en je hebt al een paar kilometer afgelegd. Maar plotseling gaat het "whoosh"! De band is lek. Nu doet u er goed aan om accessoires van hoge kwaliteit bij u te hebben. Een praktische optie om mogelijke perforaties te voorkomen zijn onder andere puncture protection inserts. Naast preventieve maatregelen kunt u in onze winkel ook terecht voor vervangingsventielen of tubeless ventielen voor de overschakeling op het tubeless systeem. Natuurlijk hebben we ook verzegelde melk voor u klaar staan. Voor acute gaatjes is een mobiele reparatieset nuttig, voor grotere gaatjes helpt vaak alleen een vervangende binnenband. U kunt ook al het gereedschap bestellen dat u nodig heeft voor de reparatie.
gereedschap .
Wat te doen als de lucht op is? Slang vervangen makkelijk gemaakt!
Wanneer uw fiets een lekke binnenband heeft, moet u met een aantal zaken rekening houden bij het monteren van een nieuwe binnenband. Eerst moet u nagaan waarom uw band lek is. Steek uw hand voorzichtig door de velg nadat u de defecte binnenband hebt verwijderd. Als u bulten, splinters of stekels voelt, verwijder ze dan voorzichtig. U moet ook de band zelf controleren, want soms zit daar een voorwerp vast dat de nieuwe binnenband onmiddellijk zou lek prikken.
Als u geen vreemde voorwerpen op de velg of de band aantreft, kunt u de nieuwe binnenband plaatsen. Blaas hem van tevoren een beetje op, zodat de binnenband beter kan worden geplaatst. Steek het ventiel door het gat in de velg van uw MTB, racefiets of trekkingfiets en zet het ventiel vast met de bijgeleverde moer.
Als u de binnenband volledig in de band heeft geplaatst, kunt u de fietsband weer monteren. Let er bij het oplichten met een bandenlichter op dat de binnenband niet tussen het wiel en het gereedschap bekneld raakt. Ook het nodige gereedschap voor montage of preventieve lekbescherming vindt u in onze onlineshop.