Het fietsbalhoofdstel is voor sommige mensen misschien geen bekend begrip, of slechts weinigen weten wat er precies achter zit. Het onderwerp is zeer complex en er zijn veel verschillende varianten die worden gebruikt, afhankelijk van het fietsframe.
Het basisprincipe van het balhoofd op een normale fiets of MTB is relatief eenvoudig, omdat dit onderdeel de vork of verende voorvork verbindt met het fietsframe. Het balhoofd is bevestigd in de zogenaamde balhoofdbuis. In de balhoofdbuis bevinden zich aan de boven- en onderzijde lagers (kogellagers of rollagers), die ervoor zorgen dat de rijder zuivere en soepele stuurbewegingen kan maken. Bovendien zorgt het balhoofdstel er ook voor dat de vork of verende voorvork zonder merkbare speling met het frame is verbonden.
Het balhoofdstel in de fiets zorgt voor een perfecte pasvorm van de vork en dus voor maximale rijveiligheid. Soepele stuurbewegingen garanderen maximale stuurprecisie in alle rijsituaties. Het balhoofdstel voor mountainbikes moet bestand zijn tegen bijzonder hoge belastingen en is daarom stabieler als een volledig geïntegreerd balhoofdstel of slechts als een gedeeltelijk geïntegreerd balhoofdstel. Voor de fietsbalhoofdstellen worden gesmede stalen lagerschalen gebruikt, alsmede lagerschalen van CNC-bewerkt aluminium. Afdichtingen van hoge kwaliteit zorgen voor een soepele werking en een lange levensduur.
In onze winkel vindt u fiets balhoofdstellen voor verschillende vorkpoten, van 1 inch tot 1,5 inch, de zogenaamde Onepointfive. Wij leveren zowel de traditionele headset met schroefdraad als de high-end headset met keramische kogels.
Cult koptelefoon en edele afstemming
Cult en al vele jaren de referentie voor MTB's zijn de Chris King balhoofdstellen. Je neemt een Chris King balhoofdstel over van fiets naar fiets - een echte investering voor de toekomst. Naast complete headsets kunt u bij ons natuurlijk ook losse onder- en bovenstukken krijgen. Wij bieden u een ruime keuze aan verschillende types met de meest uiteenlopende uitvoeringen en inbouwhoogtes. Veel headsets zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren, zodat u uw fiets tegelijkertijd een coole look kunt geven.
Waarop moet u letten bij het kopen van een headset?
Er zijn ongelooflijk veel fabrikanten van balhoofdstellen, zoals Rose, Cane Creek, FSA, Hope, Tange, Humpert, Nukeproof, Contec, Dartmoor, Acros en nog veel meer. Maar net zo divers als de fabrikanten zijn, zijn ook de individuele headset-varianten. Daarom willen wij hier de belangrijkste opnoemen. Allereerst moeten we de twee hoofdcategorieën definiëren: de headset met schroefdraad en de headset met kop.
Draadloze headset
Het balhoofdstel met schroefdraad was lange tijd de standaard en wordt nu nog steeds gebruikt, bijvoorbeeld op een stadsfiets. Het balhoofdstel of de vork wordt met verschillende cups met schroefdraad aan het frame bevestigd. De stuurpen wordt in de vorkbuis of de stuurpen gestoken en met een interne klem vastgezet. Dit systeem maakt het mogelijk om de hoogte van het stuur zonder problemen aan te passen. Dit systeem is echter al lang niet meer gebruikt op een MTB.
Hoofdtelefoon
De Ahead-headset is duidelijk het meest voorkomende type headset. Hier is de lagerschaal niet langer bevestigd met schroefdraad, maar wordt hij in de balhoofdbuis van het fietsframe gehamerd. De afzonderlijke lagers liggen dan als het ware "los" in de balhoofdbuis. Alleen in combinatie met vork en stuurpen wint het systeem aan stabiliteit. Door de zogenaamde Ahead cap op de stuurpen wordt een bout gestoken, die in de "klauw" in de stuurbuis van de vork wordt geschroefd. Op die manier worden de vork en de stuurpen tegen elkaar aangedrukt en wordt het systeem gefixeerd. Het is belangrijk de schroef niet te vast aan te draaien, anders wordt de stuurbeweging belemmerd. Als de schroef echter niet vast genoeg wordt aangedraaid, ontstaat er hinderlijke speling tussen de vork en het frame, waardoor op den duur ook het materiaal of de lagers beschadigd raken. De klassieke Ahead headset heeft een afmeting van 1 1/8 inch aan de boven- en onderkant, maar natuurlijk zijn er ook hier verschillen.
De Ahead headset heeft een afmeting van 1 1/8 inch aan de boven- en onderkant, maar natuurlijk zijn er ook hier verschillen.
Er zijn andere varianten van het Ahead-systeem:
Geïntegreerd
Bij het geïntegreerde balhoofdstel worden de lagers losjes in het daartoe geprepareerde frame geplaatst en verdwijnen bijna onzichtbaar. Er zijn verschillende diameters voor dit systeem, afhankelijk van de motor, dus u moet goed opletten bij het kiezen. De lagerschalen, die anders in het Ahead-systeem moeten worden gedreven, maken deel uit van het frame en kunnen niet worden vervangen. Het is bijzonder belangrijk dat de hoofdtelefoon zonder speling wordt afgesteld, aangezien een verkeerde bediening snel fatale gevolgen kan hebben.
Deeltelijk geïntegreerd
Het gedeeltelijk geïntegreerde balhoofdstel is populair bij veel MTB-rijders omdat het een plat ontwerp van het balhoofdstel mogelijk maakt. Net als bij het volledig geïntegreerde exemplaar verdwijnen de lagercups in het frame, maar ze zijn vervangbaar en moeten worden ingeslagen.
Extern
De externe headset is het meest voorkomende systeem. Beide lagerschalen zijn in de balhoofdbuis gedreven en steken er duidelijk bovenuit. De lagers bevinden zich in de lagerschalen en zijn dus niet in het frame geïntegreerd.
Kegelvormig of taps toelopend
Bij het conische balhoofdstel zijn de lagerschalen in het frame van verschillende grootte. Aan de bovenzijde wordt een cup van 1 1/8 inch gebruikt, maar aan de onderzijde wordt een lagercup met een grotere diameter gebruikt. Gewoonlijk wordt hier 1 1/2 inch gebruikt. Het voordeel hiervan is dat verende vorken met een bredere of taps toelopende stuurbuis kunnen worden gebruikt, waardoor de stabiliteit van de vork toeneemt.
De belangrijkste vragen in het kort:
- Welk systeem is nodig?
- Als een Ahead-headset is geïnstalleerd, welk type heb ik dan nodig?
- Moet de headset niet alleen een reserve-onderdeel zijn, maar ook een tuning-accessoire?
Koptelefoonaccessoires - Met aandacht voor detail
Natuurlijk hebben we ook een breed assortiment accessoires, zoals Ahead caps, headset klauwen en spacers. Door gebruik te maken van reductiehulzen kunt u de stuurbuis verkleinen indien nodig. Dit geeft u de mogelijkheid om uw oude vork zonder al te veel moeite in een nieuw frame te monteren.