Alle terreinen, bijna alle hellingen en alle ondergronden - all mountain en trail bikes belichamen het anytime-anywhere karakter van een mountainbike bijna perfect. Maar wat bedoelen we als we zeggen dat deze fietsen bijzonder veelzijdig zijn? Wat kunnen de allrounders echt?
Trail klinkt als een nogal beperkt gebied, "all mountain" klinkt veel veelzijdiger. Maar de mogelijkheden van de twee fietsen zijn precies tegenovergesteld. De AM-fiets kan een beetje van alles, de trailfiets kan meer! Fietstochten, trails, fietsparken - op de een of andere manier kun je met een AllMountain bijna elke route bedwingen. Maar er komt een moment dat een andere fiets beter werkt. De trailfiets daarentegen kan wel wat meer rijtechniek gebruiken. Het terrein kan veel veeleisender zijn voor een trailbike, blokkeriger, wortelachtiger en losser - in één woord: veelzijdiger!
Waarom gooien we er een trailbike bij?
Waarom zetten we de twee fietsen hier op één hoop? Ze lijken qua constructie en uitrusting nogal op elkaar, dat is één reden. Hun gebruiksgebied overlapt ook grotendeels, wat reden nummer twee zou zijn. Als je de volgende punten leest, zul je zien dat een AllMountain bijna alles kan, terwijl een trailfiets iets meer van alles kan.
1. Wat is een trailfiets, wat is een AM-fiets
.
AM staat voor "All Mountain", het is de mountainbike met het breedste en meest veelzijdige toepassingsgebied. De hele berg, in feite. Hij kan ook snelheid opbouwen en is comfortabel genoeg voor continu gebruik. Een trailfiets rockt flow trails en single trails. Hij moet wendbaar zijn, zodat je het pad kunt volgen waar het je ook brengt. Hij moet ook flexibel genoeg zijn voor alle ondergronden die op je pad komen.
Eerst moet hij flexibel genoeg zijn voor alle ondergronden die op je pad komen.
Vooreerst zijn beide fietsen meestal vols, wat betekent dat je niet alleen een geveerde voorvork krijgt, maar ook een geveerde achterkant. Hieronder vind je meer informatie over de voordelen van een fully MTB.
Zoals gezegd lijkt hun uitrusting vaak erg op elkaar, hoewel er afhankelijk van de fabrikant of het model veel overeenkomsten en ook grote verschillen kunnen zijn. Het belangrijkste onderscheidende kenmerk is meestal de veerweg van de schokdempers. Trailmotoren hebben daar graag wat meer van aan boord dan AllMountains.
2. AM betekent dat alles mogelijk is!
De AM kan gewoon alles! Het heet niet voor niets een ALL mountainbike. Gespecialiseerde fietsen zijn misschien beter in sommige dingen, maar er is vrijwel niets off-road dat een all-mountain niet kan. De slimme allrounders zijn uitgerust met goed uitgebalanceerde versnellingen en tandwielen, zodat ze goed bergop en bergaf kunnen en genoeg rijcomfort bieden om te toeren.
Je krijgt een gewichtsgeoptimaliseerd frame en een zo licht mogelijke uitrusting, een echt voordeel op steile beklimmingen.
Met 100 tot 140mm veerweg kan de fiets aardig wat aan, maar voor de echt grote sprongen is de reserve nogal krap. De uitgebalanceerde rijpositie is comfortabel genoeg voor lange tochten en sportief genoeg voor volledige controle over veeleisende passages.
Het gebruiksgebied is navenant breed. Voor (bijna) elk terrein hoef je je niet om te draaien, de fiets gaat overal naartoe. De nadruk ligt echter op lange tochten in bergachtig terrein. AMs beklimmen goed, je komt ook behoorlijk vooruit bergafwaarts, hoewel misschien niet met de stabiliteit en snelheden die een downhillfiets kan bereiken.
3. Trailfietsen in beeld
Trailbikes zijn net zo veelzijdig als AM mountainbikes, maar het terrein kan iets uitdagender zijn, en de uitrusting en het ontwerp worden daaraan aangepast. Technische single trails, bike parken of alpine terrein zijn zeker mogelijk met een trail bike. Ook al kan hij niet zo perfect bergop (dat lukt beter met de AM), hij is best bruikbaar bergop.
In ruil daarvoor krijgen de fietsen een robuuste constructie en een krachtige vering met tot 150 mm veerweg. In de meeste gevallen betekent "robuust" ook iets zwaarder, wat je kunt compenseren met een luxe chassis van carbon. <1x12 versnellingen met ongeveer 10-51T zijn de huidige gouden standaard.
Een trailbike of een AM-Fully is misschien niet je allereerste mountainbike, want veel mensen vinden de relatief hoge aanschafprijs die alle fullys hebben overdreven voor een paar kleine testritjes. Maar als je graag regelmatig op je mountainbike stapt, het huiscircuit doet, op fietsvakantie gaat in de uitlopers van de Alpen of weekenden doorbrengt in het fietspark, dan is een veelzijdige fully de beste garantie voor urenlang onbeperkt rijplezier. Daarom beginnen motorrijders hun carrière graag op een trailfiets. Daarna stappen ze over op een enduro om maximaal te hoppen, een downhill af te razen of alle snelheidsrecords te verscheuren op een XC-fiets.
5. Hoeveel veerweg heeft een trailfiets of fully nodig
?
Net als de geometrie verschuift de duik van vering altijd de ene of de andere kant op. Op de all-mountain wordt een strakke 100 tot 140 mm als absoluut voldoende beschouwd, want je wilt tenslotte vooral krachtig vooruit of bergop. Trailfietsen krijgen iets meer veerweg, en een veerweg van 110 tot 150 mm is momenteel gebruikelijk voor de schokdempers op een trailfiets. Op dit moment, want dat kan snel veranderen met een nieuw modeljaar!
6. AM-Geo
Een steile zithoek brengt wat serieuze kracht naar de weg, pardon, de trail. De momenteel zeer populaire lange reach brengt je in een sportieve rijpositie met goede controle over de motorfiets. De relatief platte voorkant zorgt voor een vleugje wendbaarheid, maar genoeg stabiliteit, zelfs voor downhill rijden.
7. De perfecte banden voor trailfietsen en AM
.
Goede tractie, grip en demping zijn absoluut onmisbaar in het terrein. Daarom vind je in deze categorie brede banden met veel profiel. 2,3 tot 2,4 inch zijn gebruikelijk, in zeldzame gevallen zijn er plusbanden met 2,5 of 2,6 inch.
.
De bandenmaat heeft vooral hier de neiging een gewetenskwestie te worden, en het kan ook altijd gezien worden als iets van een rage. Kleinere 27,5-inch banden zijn wendbaarder, accelereren feller en zijn speelser om mee te rijden. Grote 29-inch wielen sparen uw kracht, omdat ze gemakkelijker klimmen en graag afstand maken. Hun richtingsstabiliteit en soepele roleigenschappen zorgen voor een stabiele, stille rit. Hier in de online shop kun je beide set-ups kopen, afhankelijk van welke rijeigenschappen voor jou belangrijk zijn.
8. Waarom zou je een Fully kopen?
.
Speelse, technische rijders hebben een fully nodig, terwijl degenen die graag direct en knallend vooruit rijden een hardtail nodig hebben. Helaas is deze mooie vuistregel de laatste jaren in rook opgegaan. Volledig geveerde mountainbikes of fullys zijn nog steeds meer off-road, veelzijdiger, zwaarder (en - laten we eerlijk zijn - duurder). Hardtails zijn efficiënter, sneller, lichter en goedkoper. Er is echter veel overlap tussen de twee soorten mountainbikes op het gebied van gebruik tegenwoordig.
Met trailfietsen en AM-Fully hoef je je geen zorgen te maken over het meeslepen van onnodige ballast, de meeste fabrikanten nemen gewichtsoptimalisatie heel serieus. Je kunt ook rekenen op het rijcomfort en de goede grip van een volledig geveerde fiets, omdat je de veerreserves aan de start hebt wanneer je ze nodig hebt. Of het nu gaat om een ritje na het werk of een alpine cross, met een trailfiets houd je al je opties open. Als je je niet op voorhand wilt vastleggen, graag je grenzen verlegt en experimenteert met wat mogelijk is, is de aanschaf van een trailfiets met verend frame of een AM full suspension fiets de enige juiste conclusie.
9. Blijft dat zo?
De bekende topfabrikanten die MTB's bouwen komen graag elk jaar met iets nieuws! Maar met de goed gevulde fietsenmarkt zoals we die nu kennen, is dat niet zo eenvoudig. Er is niets dat niet al bestaat. Daarom liggen de veranderingen die je bij een nieuw modeljaar kunt verwachten vaak in de orde van een paar millimeter. Een beetje meer stuuruitslag, een paar mm minder veerweg, een kortere, speelsere achterdriehoek, 82 gram lichter...
De kleine tweaks kunnen echter een grote impact hebben op het rijgedrag van de fietsen! De nieuwste mountainbike creaties omvatten enkele zeer interessante kandidaten. Race fullys of downhill hardtails zijn spannende experimenten, maar de komende jaren zal blijken of ze kunnen overwinnen. Zoals overal in het fietsuniversum trekken E-bikes momenteel qua keuze en veelzijdigheid gelijk met hun niet-gemotoriseerde tegenhangers.
Samengevat: het blijft spannend!
10. Trailfietsen en AM-fietsen voor mannen en vrouwen
Mountainbikes zijn er in vele uitvoeringen, en natuurlijk zitten er modellen voor vrouwen en mannen tussen. Maar wat onderscheidt nu eigenlijk een fiets voor vrouwen van een herenfiets? Er zijn fabrikanten die de geometrie van hun fietsen aanpassen aan de lichaamsverhoudingen van vrouwen. Bij andere fietsfabrikanten is het eigenlijk alleen de verf die het verschil maakt. Er zijn ook zadels en stuur speciaal voor vrouwen, maar dat mag niet het doorslaggevende criterium zijn bij de aankoop van een fiets, want je kunt beide onderdelen in een paar eenvoudige stappen veranderen.
Met het grote aanbod hier in de online shop vindt u de juiste fiets, dat is zeker! Als u een idee wilt hebben van de pasvorm van het frame, vindt u de specificaties in de artikelbeschrijvingen van de fietsen. Daar staan ook de afmetingen van het frame vermeld, zodat je een goed beeld krijgt van de frameconstructie.
Om het u gemakkelijk te maken de juiste framemaat te vinden, hebben we een gids voor het vinden van de juiste framemaat voor u op onze blog. Daar lees je hoe je eerst je binnenbeenlengte meet en dan de juiste fiets kiest.
11. De alternatieven voor trailbikes en AM: MTB's vergeleken
.
Als je een veelzijdige fully wilt kopen, is er niets beter dan een AM- of trailfiets. Maar elke biker heeft andere voorkeuren, en voor elk is er een geschikte fiets. Hier zijn de alternatieve suggesties op een rijtje:
- Voor meer snelheid heb je twee opties. Een XC-MTB of Race-Fully heeft ook een geveerd chassis. Deze fietsen zijn echter gebouwd om meer snelheid op te bouwen. Ook efficiënt en snel, maar ook lichter en goedkoper, is een hardtail. Die vergt ook minder onderhoud!
- Meer veelzijdig terrein kun je aanpakken met een enduro, want voor nog veeleisender terrein en ondergrond is zo'n mountainbike de volgende ontwikkelingsfase. De Enduro is meer voor de jump/drop/ airtime factie.
- Als je hart klopt voor lange fietstochten, en je bent op zoek naar een efficiënt voertuig voor lange afstanden, dan moet je winkelen bij onze Hardtails. Voor fietstochten zou een gravel bike of natuurlijk een touring bike ook geschikt zijn, maar hier zul je het zonder de MTB-flair moeten doen.
- Ze komen allemaal naar beneden, dat geldt ook voor een AM. Beter downhill is echter met een downhill fiets.
- Grote besparingsmogelijkheden vind je bij de Dirt Bikes hier in de online shop. Een stabiele off-road fiets kan bijna niet goedkoper. Maar het gebruiksgebied is zeer beperkt, over de zitpositie kunnen we nu beter zwijgen.