Drive - klinkt verdacht veel als een e-bike?! Dat klopt. E-bikes hebben een e-aandrijving. Maar elke andere fiets heeft er ook een nodig! De fietsaandrijving bestaat uit crank, ketting, cassette, pedalen en kettingbladen en dus uit alle fietsonderdelen die voor aandrijving zorgen. Strikt genomen heeft een e-bike dus niet alleen een aandrijving, maar ...
Normaal zijn het vooral fietsmonteurs die geïnteresseerd zijn in de aandrijflijn van een fiets. Deze wordt meestal alleen uit elkaar gehaald door fietsmonteurs en echte fietsgekken, omdat het een vrij complex systeem is dat bestaat uit veel verschillende losse onderdelen. Naast een goede montage is de grootste hindernis meestal het vinden van de juiste onderdelen. Want er zijn niet alleen speciale onderdelen voor de verschillende soorten fietsen, zoals kettingen voor MTB's, cassettes voor racefietsen of trekking cranks. Er zijn ook allemaal fietsonderdelen van verschillende fabrikanten zoals Shimano of SRAM - en de onderdelen passen niet noodzakelijkerwijs bij elkaar.
Een individueel gemonteerde aandrijving verhoogt echter niet alleen het rijplezier, het is ook een niet te onderschatten prestatiegarantie en een goed uitgangspunt om de prestaties van de fiets te pimpen - keyword bike tuning ! Daarom is het de moeite waard om te zorgen voor een soepel lopend en duurzaam systeem door goed onderhoud, updates en het tijdig vervangen van versleten onderdelen.
SRAM en Shimano zijn de grootste en bekendste fabrikanten van fietsonderdelen, en zij lopen ook voorop als het gaat om fietskettingen, cassettes, cranks, pedalen en dergelijke. Maar ook andere fabrikanten bouwen uitstekende fietsonderdelen. Crankbrothers is een echte grootheid in de productie van pedalen. KMC staat bekend om hoogwaardige fietskettingen. Easton bouwt lichtgewicht onderdelen speciaal voor racefietsen. Zo is er voor elk doel een geschikt fietsonderdeel.
Naast het frame is de aandrijving het grootste onderdeel van je fiets, zeker als het gaat om gewicht. Daarom kun je je fiets lichter maken met gewichtsgeoptimaliseerde aandrijflijnonderdelen.
Daarnaast kun je niets op je fiets doen zonder een goede aandrijflijn! Zonder dat zou je fiets niet meer zijn dan een scooter met een zadel - triest, nietwaar? Laten we de aandrijving eens nader bekijken!
Hier vind je een korte uitleg van de afzonderlijke onderdelen van de aandrijflijn, in de betreffende categorie vind je veel extra handige tips voor de aankoop.
Welke aandrijving heb ik nodig?
Het is niet altijd eenvoudig om het juiste fietsonderdeel te identificeren! Hieronder stellen we ze één voor één aan je voor. Maar eerst helpen we je het onderdeel te vinden dat je nodig hebt. We beginnen met jou als krachtbron:
- Je brengt de kracht van je benen over op de pedalen
- De pedalen laten de crank draaien
- Er zitten één tot drie kettingringen op de crank die de ketting in beweging houden
- De crank is bevestigd via een bottom bracket of trapas
- De fietsketting brengt de beweging over op de tandwielen van de cassette
- De cassette gebruikt dit om het achterwiel aan te drijven - daar gaat ie!
In principe worden alle onderdelen rond de ketting als aandrijving beschouwd.
Aandrijvingen voor racefiets, MTB en trekkingfiets
Er zijn geschikte aandrijfcomponenten voor elke fietsdiscipline, specifiek gebouwd voor het bijbehorende terrein en de eisen. De aandrijvingen voor racefietsen zijn natuurlijk bijzonder licht, en ze bieden een uitstekende efficiëntie en ergonomie. Bij mountainbikes gaat het vooral om een brede, goed gedoseerde krachtoverbrenging. Hier moet de aandrijving robuust zijn en niet afgeschrikt worden door trillingen en een beetje zand in de versnellingsbak. Een aandrijving voor gravel bikes en trekking bikes ligt daar ergens tussenin. En hoewel ze meestal korte afstanden rijden en dus vaak niet veel kilometers maken, zijn er natuurlijk reserveonderdelen voor je stadsfiets.
Het belangrijkste fietsslijtageonderdeel: de fietsketting
.
De fietsketting staat na remblokjes op de lijst van reserveonderdelen. Zelfs de remschijven van schijfremmen gaan langer mee, omdat de ketting en de tanden van de tandwielen na verloop van tijd tegen elkaar schuren.
Hoe lang gaat een fietsketting mee?
De duurzaamheid van uw fietsketting wordt natuurlijk niet bepaald door de leeftijd, maar is afhankelijk van uw rijprestaties wanneer u een nieuwe fietsketting moet kopen. Vaak wordt 1000 tot 4000 km opgegeven als gemiddelde levensduur van een ketting. U kunt de levensduur echter aanzienlijk verlengen met goed fietsonderhoud. Hier in onze online shop vindt u speciale verzorgingsproducten voor uw fietsaandrijving, en kunt u ook kettingvet en aandrijfsmering bestellen om het systeem soepel te laten lopen in de ware zin van het woord. kettingspanners maken trouwens een einde aan slappe of springende kettingen!
Wanneer heb ik een nieuwe fietsketting nodig?
Dit is eigenlijk een van de meest gestelde vragen door alle fietsliefhebbers!
Een ketting kan tijdens zijn leven in twee verschillende richtingen veranderen. Een nieuwe ketting in het bijzonder verlengt iets. Salop betekent dat hij in de lengte uitrekt. Dan grijpt hij niet meer precies in de tanden van de tandwielen, de aandrijving kraakt, slipt en schakelt niet meer zuiver. De ketting kan ook slijten, omdat het contact met de tanden slijtage veroorzaakt.
Als de aandrijving scheurt, slipt de ketting en schakelt niet meer zuiver.
Als de aandrijving scheurt of de ketting springt er steeds vaker af, is het tijd voor een vervangend onderdeel. De ketting kan ook de oorzaak zijn als uw fiets stroef schakelt. Bij onze Fietsgereedschap vind je een kettingslijtagemeter waarmee je de mate van slijtage kunt bepalen.
Je moet de ketting nooit te laat vervangen, want een versleten ketting tast alle tandwielen van de aandrijving aan. In het ergste geval zult u de cassette en kettingringen voortijdig moeten vervangen omdat deze ook door de ketting zijn afgeknaagd.
Welke fietsketting heb ik nodig?
Om er zeker van te zijn dat u de ketting koopt die bij uw aandrijving past, kunt u verder lezen bij onze Fietskettingen. Daar vind je een gids om je te helpen de juiste ketting te vinden voor je racefiets, toerfiets of mountainbike. Daar leggen we uit welke lengte het moet zijn en of je een 9-speed ketting, een 11-speed ketting of een 12-speed ketting nodig hebt.
> Hier vind je onze fietskettingen en accessoires ervoor
Tand voor tand - de cassette
Waarom heb je een cassette nodig? Dat is eenvoudig. Elke fiets met een derailleur heeft er een, want die drijft het achterwiel aan! Een cassette bestaat uit maximaal 12 afzonderlijke tandwielen, en wordt meestal verkocht in een set - als een tandwielenset. Bepalend is het aantal tanden aan de buitenkant van de tandwielen. Het verschil tussen het aantal tanden op het grootste en het kleinste tandwiel bepaalt het bereik van de tandwielen. De cassette bepaalt dus hoe hard of makkelijk de versnellingen van je fiets aanvoelen. In onze sectie over cassettes vind je veel extra informatie over fietscassettes en wat ze met fietsversnellingen te maken hebben. Daar leggen we ook uit hoe je de juiste cassette voor jouw fiets vindt.
> Hier vindt u cassettes, tandwielsets en alle toebehoren
Pedalen
Zo klein en toch zo belangrijk! Zonder pedalen werkt de fiets niet! Je hebt de keuze uit twee verschillende systemen, er zijn platformpedalen en klikpedalen, waar de schoenen van de fietser op vastklikken.
Want heel op afstand zijn schoenplaatjes, cleats en dus fietsschoenen uiteindelijk onderdeel van de aandrijving. En dus ook van je benen. Je zult hier in de winkel zelden benen vinden, maar MTB-schoenen, wegfietsschoenen en schoenplaatjes zijn er volop!
> Pedalen, dus platformpedalen en clipless pedalen zijn hier
Fietscrank, trapas en trapas
.
De kracht wordt via de twee crankarmen overgebracht van de pedalen naar de ketting. Het geheel van één tot drie kettingbladen, de trapas en de crankarmen wordt ook wel een crankstel genoemd. Cranks zijn gemaakt van verschillende materialen zoals aluminium, staal of koolstof. Ze zijn er ook in verschillende breedtes en met crankarmen van verschillende lengte. Zo is er altijd de perfecte crank voor elke fietser en de verschillende soorten fietsen.
Er zitten kettingringen op de crank, die de verbinding maken met de fietsketting. Dit is precies waar de laatste jaren de laatste revolutie op de fietsmarkt heeft plaatsgevonden: de 1x aandrijving. Jarenlang had elke sportieve fiets minstens twee kettingbladen, zo niet drie. Omdat ze gewicht, onderhoud, gedoe en aanschafkosten besparen terwijl ze (bijna) dezelfde prestaties leveren, zijn 1-speed drives met slechts één kettingblad momenteel erg in zwang.
De cranks worden verbonden door de trapas, die op zijn beurt in het binnenlager loopt. Er zijn verschillende trapassen, hier vind je vierkant, holle as en multi-tand.
> Hier vindt u onze pedaal cranks en binnenste lang
Om terug te komen op onze oorspronkelijke stelling: Een e-bike heeft natuurlijk twee aandrijvingen, want aan de ene kant heeft hij een elektrische aandrijving. Maar hij moet ook een aandrijving rond de ketting hebben, net als elke andere fiets! Maakt twee!
Of het nu gaat om een E-bike of eenbio-bike, voor elk fietsonderdeel en elk merk vind je hier in onze online shop de juiste onderdelen.